Jump to content

Flytting/støping av skrog gjennomføringer.

The Saint

Recommended Posts

I fjor høst så innbilte den ene båten min seg at den var ubåt og tok seg en dukkert. Så nå skal jeg begynne å pusse den opp igjen. I forbindelse med oppussingen så ønsker jeg å flytte skroggjennomføringene til toalettet. Dette fordi jeg gjerne vil ha mulighet for å ha dusj på toalettet ved en senere anledning. Nå så er gjennomføringene under toalett gulvet. Der vil jeg ha muligheten til å ha lense boks for dusj. Synes også det hadde vært mere praktisk å ha gjennomføringene bak en luke i toalett veggen. Men er det særlig smart å støpe igjen gjennomføringene? For så å flytte dem. Og hvordan gjør jeg det? Hvor mange lag glassfiber? Best å bruke epoxy går jeg ut ifra? hvor stort område må jeg slipe for at det skal bli sterkt nok? Tenkte jeg skulle bytte ut skroggjennomføringene meg "Truedesign" gjennomføringer. Nå har jeg 1 tom inn og 1 1/2 tom ut. Noen som har noen tips og råd å komme med?

Kort fortalt:  slipe godt ned på begge sider ( 10.15 cm inn ), legge en forskaling og bygge opp med polyester og matte fra en side. Deretter etter herding fylle inn i fra andre siden med polyester og matte. Bygges opp til samme tykkelse som skroget.

Deretter slipe sparkle og coate.

Det ligger massevis av info og tips om dette på forumet og nettet for øvrig. En del  jobb &  en permanent reparasjon.

Alternativt kan du sette blindlokk på de gamle gjennomføringene.

Takker. Har funnet mye om fiksing av skrog skader. Men ikke noe om tetting av skroggjennomføringer. Om det er en del jobb spiller ingen rolle. Bare jeg vet det blir bra. Blindelokk er ingen ønsket løsning. Ønsker minst mulig som kan gå galt med båten. Så tror jeg skal gjøre som du sier, slipe ett området på ca 15 cm på begge sider av skroget. Forskale under bygge opp med fiber og epoxy til samme som skrogtykkelse. Eventuelt ett par lag ekstra på innsiden. For så å slipe til slutt og legge 2-3 lag på yttersiden. Så slipe, sparkle og coate. Høres dette greit ut? Eller bør jeg helst la være å gjøre noe med gjennomførings hullene? Kommer uansett til å bytte gjennomføringene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...