Jump to content

høy lading på dynamo

ternelos

Recommended Posts

hei. for et par dager siden skrev jeg om en dynamo som jeg ikke fikk til å lade. men som lader nå. var ombord i dag og startet og dynamoen har øket ladingen fra 14.35 tol 14,55 , hva skal dette bety og kan det vere skadelig for dynamo og batteri? batteriet har nu 13.55 v og det er vel litt mye eller....  er det noen som vet noe om dette? og på dynamoen er det ei gul kort ledning med ei plasthylse i enden .hva skal denne brukes til. dynamoen er en hitahci 80 amp og er helt ny. motoren er en yanmar 4hj-e.  hilsen ternelos

Redigert av ternelos (see edit history)

Den gule ledningen er vanligvis en såkalt senseledning. Dvs det er den som skal bidra til at dynamoens regulator får beskjed om hvor høy spenningen er. Den KAN kobles rett på B+ på dynamo, men det BESTE er å forlenge denne kabelen og feste den direkte på + på det batteriet dynamoen er koblet til (primærbatteriet) På den måten senser dynamoen hvor høy spenningen er inn på batteriet og regulerer etter det.

PS! Jeg kjenner ikke spesifikt til denne dynamoen, så mitt tips om at gul ledning er senseledning, er på generelt grunnlag ut fra de dynamoer jeg har vært borti.

Redigert av Kruse Knallkul 3 (see edit history)

14,55 er ikke skadelig og ikke unormalt hvis det bare er den første tiden etter start. Tipper ladespenningen synker noe når batteriet er fullt. 13,55 på batteriet er også greit hvis du målte rett etter at motor var i gang. Det kan ta timer, ja en dag også før spenningen synker til det vi kaller hvilespenning som er rundt 12,78.

Men slå på litt lys eller noe så vil du se at det synker nokså fort.

Den gule ledningen vet jeg ikke hva er.

Hitachi LR180C har ikke senseledning.
Den gule ledningen (mer grønn enn gul og stikker ut på dynamoens side) er "W", dvs. AC signal for turtallmåleren.

Spennningene du måler er normal for denne dynamoen.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

hei igjen. det var bra ofpist og joerg becker fortalte at det ikke var en sens ledning for jeg har av noen tidiligere fått fortalt at det var en slik og at jeg kunne koble den til pluss på dynamo. hva ville skjedd da? ikke fra noen i dette forum. skal ta en tur med båten i morgen så får jeg se hva som skjer med ladingen og batteriet hvis været blir litt bedre enn det er nå. takk for alle svar. hilsen ternelos

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...