Jump to content

Tilter motor, mister turtall


fredfjeld

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har et problem som oppstår av og til. Dette gjelder Mercury optimax 75 hk. Når jeg tilter motoren ned når jeg kjører mister jeg turtall og det piper (alarm) engang. Stopper tiltingen med engang dette skjer og turtallet tar seg opp med engang.

 

Min teori at bensintilgangen går i klem. Kan det være noe annet? Det skjer også av og til når motoren tilter litt opp.

Link to post
Share on other sites

kan det tenkes at det er dårlig elektrisk kontakt et eller annet sted, f.eks til ECU'en?   Slik at spenningen inn til denne dropper når du kjører tilten? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

du kan jo gå over alle koblinger og ta en visuell sjekk, se etter irr f.eks og gi en dusj med litt spray

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

"NOTE: When traveling at slow speeds, a slight drop in engine RPMmay be noticed on occasion when engaging power trim. Thiscondition is normal and has no adverse affect on the outboard (...)"

 

Står at det er en liten nedgang i rpm, men hos meg så kjenner du at det rykker godt når dette skjer og at en alarm går av. Så da er det muligens noe med spenningen som ivar sier?

Redigert av fredfjeld (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Optimax krever optimal batterikapasitet og optimale batterikoblinger ifølge spesifikasjonene. 

Jeg antok at dette gjaldt for start, men kanskje også for drift.

 

Står litt her: http://www.thehulltruth.com/boating-forum/128495-why-does-optimax-need-powerful-batteries.html#b

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...