Jump to content

Kad44 turbohavari

Kjetil Johansen

Recommended Posts

Heisann. Har en grand mistral 37 2001 model.

Da jeg skulle sette ut båten iår fikk jeg ikke opp turtallet. Jeg hadde hat begge drevene til overhaling og begge propellsettene til retting og balansering på nytt. Når båten ble satt på sjøen fikk jeg ikke opp turtallet, kom til 2900 da var det slutt. Men etter å ha leitet her inne på båtplassen fant jeg ut at turboene kunne være gåene. Jeg tok at eksos krøket, begge turboene sto helt fast... Motorene har nå gått 1150 timer sånn ca. Nå er det turbo tid.....

Turboen kan jo evt. deles og eksoshuset kan jo tas av og rustfjernes, hvis det er bygget seg opp lag på lag med rust som gjør at turbinhjulet ikke dreier.

Noen turboer trenger heller ikke å balanseres etter demontering hvis man er nøye nok med å merke av hvor turbinhjul og kompressorhjul er montert på akslingen (hvis man bruker de gamle delene om igjen da).

Rep. kit med nye lager osv. får man også kjøpt.

Er det muligens en KKK K26 turbo på disse?

Har ikke prøvd det selv men vurderer å gjøre det da det er en del rust i eksoshuset på min.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det er ikke uvanlig at turboer på marinemotorer setter seg ved lengre tids opplag. Det skal dog være mulig å løsne. Det er viktig for turboens effektivitet at klaringen til huset er så liten som mulig, når turboen først begynner å spinne vil klaringen gå seg til/ bli tett og fin. Dersom det er kast i akselen er det tid for bytte men her høres det ut til at du ikke har tatt i så mye....

• 2 uker senere...

Hei igjen, når jeg fikk demontert turboene var det ingen tvil om at her var det på sin plass med utskifting. Turboene ble byttet inn med nyoverhalte turboer fra sevi. De var de billigste på turboer som jeg kunne finne. Turboene var lokalisert i Skien så jeg kjørte å hentet de selv. Nå går hun som hun skal igjen.

• 2 uker senere...

Hei igjen. Når jeg kjøpte båten klarte jeg 36 knop, med tom båt. Men min flaks med denne båten har ikkr vært den beste. Jeg fikk kun brukt båten i 9 dager før problemene tårnet seg opp ifjor. 1 et drev som sluttet å gire. Så lynnedslag, da brant begge hjernene og gir aktuatorene opp, batteriene ble svidd, og landstrømmen ble svidd. Begge propellsettene hadde forrige eier, "shinet" opp med en vinkelsliper, så begge propellsettene ble sendt til winrace for retting og reparasjon. Alt dette ble skiftet vinteren 2014, nå har jeg kad 300 hjerner nyoverhalte drev,nye propeller og turboer.

Båten gikk 36 knop med engang, da har jeg maks turtall 3850 rpm. Jeg har c4 som jeg tror er litt små.

Maks. turtall på KAD 44 er vel 3950 rpm.

Jeg hadde B4 (alu) og da skvatt de opp i 3950 på et blunk, men det ga ikke mer fart enn ca 34 knop.

Nå kjører jeg B5, fremdeles alu og gjør ca 36 knop på 3800 rpm. Har ikke testet toppfarten ennå, da cruising speed rundt 2800 - 3000 rpm er det som er viktigst og da ligger jeg på rundt 25-26 knop, avhengig av trimvinkel. 

Redigert av WGM (see edit history)

Med fare for å kjøre tråden til Kjetil litt inn i et sidespor, fortsetter jeg litt til siden det er relevant  i forhold til hans egne kommentarer.
Volvos instruksjonsbok sier at maks turtall for KAD 44 er 3950. I hvertfall står det det i min som er for 44P-C.
Ved riktige propellere uten rur, rent skrog og frisk motor er det vel dette turtallet som skal være mulig å oppnå ved relativ lite lastet båt.
Jeg har aldri hatt så lite som 150 l diesel i tankene, så mine "målinger" er med mer enn halvfulle tanker, full vanntank, 2 voksne, normal weekendbaggasje og fullt oppsett av verktøy og annet stæsj som er kjekt å ha i en båt.

Hva menes med KAD300 hjerner, hva er endret i forhold til 44? Det er vel mer enn hjernen som er forskjellig fra 44 til 300 skulle jeg tro (kjølere/intercooler/turbo) hvis man  ønsker mer effekt.

Mhp toppturtall, her er bilde av verkstedhåndboka:

bilde

Kjetil: Skjønner jeg at etter turbobytte skvatt begge motorer til 3850 og båten til 36 knop uten noe mer dikkedarer?

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Vel for å forklare så er hjernene til kad44 oppgitt med rated power

Kad44 er rated power 188 kw

Kad300 rated power 210 kw

Dvs at kad 300 hjernen skal gi litt mere effekt

Den er også rated speed 3800

Dette står det på selve hjernen

Når jeg testet makshastighet hadde jeg fullvanntak å ca 500 ltr diesel. Jeg har ikke hatt tid til å teste mere, da båten ligger hjemme å jeg er inorsjøen :-(

For de med KAD44 og behov for mere effekt https://www.autopower.no/?Page=Tuning&view=vehicle&type=Marine&id=10823

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har en venn av meg som har gjort dette. Det fungerer som fy, men Kjøleren på motoren er ikke stor nokk, så motoren begynner å koke ganske fort. 

Ettersom jeg da fikk testet kad 300 hjerner først på motorene mine å så at det fungerte så kjøpte jeg det i håp om at det skulle gi litt mere effekt, å det føler jeg at det gjør. 

Etter å ha gått langt inn i materien om kad 44-300, så tror jeg at jeg har funnet ut, at diesel pumpen på kad 44 og 300 er ganske lik i hennhold til internet så er denne diesel pumpa ganske vanlig på mellom store diesler med elektrisk styrt pumpe. Mercruiser 4,2 300 hk og 320 har samme pumpen, den har kun 1 tall i forskjell på serienummeret. 

kad 300 har                  bosch nummer 0 460 426 995

mercruiser 4,2 300 har bosch nummer 0 460 426 996

Dysene til kad 300 har bosch nummer  0 432 193 526

den med el kontakt har bosch nummer 0 432 193 527

om mercruiser bruker samme dyser har jeg ikke funnet utav enda.

Men 

Mercedes OM 604 LA   bruker samme dysene som kad 300

Grunen til at jeg driver å forsker litt på det er at jeg synes den ecm til volvo er sykt dyr, det m å være mulig å styre motoren med en annen billigere ecm, eventuelt bygge om selve pumpen med et annet bak hus på pumpa slik at den kan bli som en kad 43, den dagen El problemene skulle melde seg igjen. Motorene blir jo ikke nyere med årene ei helle dele tilgangen

Det er jo bosch som levere det meste av elektronikk til Volvo. En venn av meg hadde en volvo D6 i en scand 9200. Der gikk trimsensoren istykker, den hadde ikke volvo på lager å måtte bestilles. Når vi søkte på bosch nummeret som sto på sensoren  dukket det opp at saab 95 hadde samme sensor på gassspjeldet sitt. Vi reiste opp på den lokale huggeren å fant en dønn lik sensor, den gav vi 50 kr for. Å vips båten var ok igjen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...