Drivo Startet 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2015 Prøver å lære litt om denne motoren. Nylig kjøpt en Uttern D68 med denne motoren. Noen som har litt lærdom å gi bort? 1) Finnes denne motoren i biler også? 2) Har den Reg reim? Hvor mange år er i så fall bytte intervallet? 3) Noen spesielle svakheter ? Tusen takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 1. Ikke som jeg vet. 2. Ingen reg.reim 3. Tror dette er rimelig gode motorer. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Gode motorer. Sjøvannspumpen har vært en svakhet. Sitér dette innlegget Link to post
Drivo Svart 14.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Takk for svar dere to! Kjekt. Så da har den drev da. Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 (redigert) Jeg har denne motoren og, men jeg har hittil ikke brukserfaring da den snart skal monteres der det stod en V8 bensin. Har googlet og letet mye etter erfaringer, evt problemer og svakheter men det er akkurat som den omtrent ikke eksisterer. Det tar jeg som et veldig godt tegn. Den er forøvrig helt lik 2,8 qsd som selges den dag i dag bortsett fra innsprøytningen som nå er commonrail. Jeg kjøpte min med ventil havari på den ene sylinderen. Det hadde brekt av en "halvmåne" på en eksosventil. Sånt er det ikke plass til mellom stempel og topp, og det så ut deretter.. Dette skal ikke skje. Har snakket med flere, bla VM Diesel spesialisten i England (dette er en svart/ hvitmalt VM motor) og de sier det er svært sjeldne tilfeller. De mener det må skyldes produksjonsfeil på ventil. Da jeg skulle reparere motoren endte jeg opp med å bytte alle foringene komplett med nye stempler og ringer, siden prisene er svært så behagelige gjennom VM spesialisten. Betalte 1600 per sylinder komplett med stempel og ringer for originale VM motori deler. Jeg lakket den hvit når jeg overhalte den, siden utvendige (svarte) deler nå leveres hvite. Det med sjøvannspumpen har jeg hørt om, og jeg mener det er den av typen sherwood eller noe sånt som har den svakheten. Står jabsco på min :) Redigert 14.Juni.2015 av svendis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 (redigert) Motoren er i hovedsak identisk med den 6-sylindrede 4,2 liters utgaven men mangler da 2 sylindre naturlig nok. 2,8 literen ble vel lansert i 1997 som 2,8 D-tronic 165 hk i svart utgave. 200 hk-utgaven kom i 2004 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/cummins-mercruiser-28-utfordrer-volvo-d4-210-minimale-forskjeller Den hvite QSD-utgaven kom vel i 2006 og har som nevnt common rail diesel injection. Redigert 14.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
svendis Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 (redigert) Det ble gjort noen endringer når de oppgraderte fra 165 til 200hk. Etter hva jeg har lest meg til så ble stemplene, veivstakene og veiven kraftigere. Dysene for underspyling av stempler ble reposisjonert for mer optimal kjøling og det ble montert balanseaksler for minimering av vibrasjoner Redigert 14.Juni.2015 av svendis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 (redigert) Ja balanseakslene er vel det som i hovedsak skiller den fra 4.2-literen. Rekkesekser er jo fint balansert fra naturens side. Redigert 14.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Åsabu Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Har selv denne motoren og har ikke opplevd noen problemer (bank i bordet), men jeg byttet sjøvannspumpen etter 7 år. Har nå den nye typen(hvit utgave) og satser på at det er et tilbakelagt problem. Motoren går jevnt og fint og lite røyk fra eksos. Den er snill på forbruket, ca 22 liter i time ved 3000 omdreininger. Den er enkel å ta service på og virker som en solid motor. Det er vell WM MOTORI fra Italia som produserer motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Ja VM Motori som vanlig.. de har laget de fleste marinedieselmotorer de siste 35 årene for BMW, Mercruiser/CMD og seg selv. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Byomsen Svart 3.August.2015 Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Da jeg skulle reparere motoren endte jeg opp med å bytte alle foringene komplett med nye stempler og ringer, siden prisene er svært så behagelige gjennom VM spesialisten. Betalte 1600 per sylinder komplett med stempel og ringer for originale VM motori deler. Hei! Jeg har identisk motor og har havari på en sylinder, muligens grunnet sammenfallende hendelsesforløp. Dog har turboen også satt seg, en teori er at smådeler har funnet veien inn og ødelagt den. Kjøpte du alle nødvendige deler, i tillegg til foringer, stempler og ringer, hos VM Diesel spesialisten i England? Her er et par bilder av min utfordring.. Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Det der ser veldig likt ut slik det var på min motor.. I tillegg var foringen min sprukket. Heldigvis var det i mitt tilfelle ingen deler som fant veien inn til turboen. Jeg kjøpte alle deler fra VM Spesialisten i England ja. per sylinder kit er ca halve prisen av merc org. Har du fått noen riper eller sprekker i din? I VM systemet så heter motoren: VM 36C MD704LH, du finner også et VM serienummer på blokken der med matepumpen. Send meg epost adressen din på PM, så kan jeg sende deg en parts manual med VM delenummerene. Her er prisene jeg fikk fra VM Spesialisten: Hello. Prices as follows: Piston and liner kit.£119.00 Cylinder head. £220.00 new Cylinder head. £140.00 as new used Head gasket. £42.00 Cylinder head bolt kit. £2.73 x 18 = £49.14 Seals and shims for liners. £13.40 x 4 = £53.60 Manifold gaskets inlet and exhaust. £7.80 x 4 = £31.20 Intercooler gaskets. £3.42 x 4 = £13.68 Valve cover gasket. £22.50 Turbo to manifold gasket. £21.30Gasket for the waste gate actuator. £3.63 Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Jeg har samme motor og er i dag i ferd med å pille den ned. Sylinder nr 2 tap av kompresjon, Venter på å få fingrene på en 12 kant torx så jeg får av bltene på toppene. Jeg forventer å finne ev ventil som er deffekt ja... Første serien med serienr OK elle 0K.... Skal dele bilder når jeg får av toppene. Lettskrudd motor vil jeg si :) Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Byomsen Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Det der ser veldig likt ut slik det var på min motor.. I tillegg var foringen min sprukket. Heldigvis var det i mitt tilfelle ingen deler som fant veien inn til turboen. Jeg kjøpte alle deler fra VM Spesialisten i England ja. per sylinder kit er ca halve prisen av merc org. Har du fått noen riper eller sprekker i din? Foringen min har også sprukket, på 2 steder.. Det er sylinder 4 som er utfordringen, så veien inn til turboen ble dessverre kort.. Flotte saker om du sender over Parts manual med VM delenummer, takker så mye for info og hjelpen! Sender deg mail adresse på PM Sitér dette innlegget Link to post
Byomsen Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Jeg har samme motor og er i dag i ferd med å pille den ned. Sylinder nr 2 tap av kompresjon, Venter på å få fingrene på en 12 kant torx så jeg får av bltene på toppene. Jeg forventer å finne ev ventil som er deffekt ja... Første serien med serienr OK elle 0K.... Skal dele bilder når jeg får av toppene. Lettskrudd motor vil jeg si :) Blir spennende å se om du møter på de samme utfordringene som vi har gjort. Du behøver 12 og 14 mm xzn for å få av toppene. Kan forslagsvis erverves på Biltema http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Pipebitssett-38-deler-2000022901/ Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 (redigert) Da var toppene av og jeg fant at eksosventilen på sylinder nr2 har startet å sprekke rundt stammen. Så jeg får sette opp en shopping liste med gutta i UK :) Noen som kan fremskaffe en link til gutta i UK ? https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42012/ventil.jpg Redigert 4.August.2015 av freelander2002 (see edit history) Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Kaffelars Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Kondolerer & gratulerer med 'there's your problem!' Er dette en barnesykdom, og gullhår en viss plass at ikke eksosventilen delte seg helt? Feilen oppstod vel mest sannsynlig samtidig med at returdiesel røret sprakk (pumpedyser) Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Kan jo si det sånn at du har hatt gullhår med den der! Har sett et bilde et annet sted og der det var rett før.. Jeg byttet alle ventilene mine, så nå er det ingen der fra 2006 :) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 (redigert) Hadde samme problem med min,skifta alle ventilene.Ver obs på topppakning ,da den leveres i 3 tykkelser Redigert 5.August.2015 av Jakob T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 Kan noen si meg fra hvilken av desse to dere bestille deler ? http://www.jnlengineering.co.uk/ http://www.dieselpower.co.uk/ Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
JonnyBoy Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 Tipper det er fra denne: http://www.vmdieselspecialist.com/ Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
svendis Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 Jeg har bestilt fra de som er linket til over. Det er jo ikke noe i veien for å sjekke pris hos de andre. VM diesel spesialisten får ikke terningkast 6 av meg. 4 ca. De kan være noe svimete og det har hendt at jeg har fått noen feile deler/ feil antall fordi om jeg har listet opp med korrekt delenummer osv. Når jeg skulle bytte ventilene og kom til den siste toppen så stod jeg med 2 nye eksosventiler feks. For all del, de er helt grei og ha med å gjøre. Originale deler og bra priser. Jeg forhørte meg også om priser fra HWAG i tyskland når jeg skulle bestille delene til overhaling. Der lå prisene ca 40% høyere Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 Kan også kjøpes hos bertel og steen teknikk. De har vm. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 http://www.cftechniek.nl/en/distributorvm.html Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
freelander2002 Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 (redigert) Så er jeg endelig på sjøen igjen med feilfri motor. Etter å ha skrudd sammen motoren med feil endestykker så har jeg blåst to topp pakninger, endte opp med å sende motoren til Kyst Service AS som drives av en tidligere Mercruiser mekaniker, Han så med en gang at det var feil endestykker og fikk maskinert de som satt på motoren til rett høyde. Den fungerer som snus nå og jeg er sjeleglad etter dagens prøvetur at alt fungerer som det skal. Jeg har sjekket pumpen dieselpumpen, byttet dysespisser og ellers gått over motoren så jeg regner med å ha motor mage år fremover. Så som dere ser av dato på inleggene så tok det meg to båtsesonger å komme meg på bøljan blå igjen......... Hva har jeg lært ? Remvik & Standal /weigerb Gulliksen i Ålesund bør sjekke opp service bulletinene når de selger deler. Og noen ganger er det best å tilkalle spesialistene med en gang......... Tusen takk til Kyst Service AS og Per Gustav Ostnes for fantastisk service og at han promte så hva som var feil !!!! Redigert 13.April.2017 av freelander2002 (see edit history) Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.