Jump to content

Cummins mercruiser 2.8 Diesel 200hk 2006model

Drivo

Recommended Posts

Jeg har denne motoren og, men jeg har hittil ikke brukserfaring da den snart skal monteres der det stod en V8 bensin.

Har googlet og letet mye etter erfaringer, evt problemer og svakheter men det er akkurat som den omtrent ikke eksisterer. Det tar jeg som et veldig godt tegn.

Den er forøvrig helt lik 2,8 qsd som selges den dag i dag bortsett fra innsprøytningen som nå er commonrail.

Jeg kjøpte min med ventil havari på den ene sylinderen. Det hadde brekt av en "halvmåne" på en eksosventil. Sånt er det ikke plass til mellom stempel og topp, og det så ut deretter.. Dette skal ikke skje. Har snakket med flere, bla VM Diesel spesialisten i England (dette er en svart/ hvitmalt VM motor) og de sier det er svært sjeldne tilfeller. De mener det må skyldes produksjonsfeil på ventil.

Da jeg skulle reparere motoren endte jeg opp med å bytte alle foringene komplett med nye stempler og ringer, siden prisene er svært så behagelige gjennom VM spesialisten. Betalte 1600 per sylinder komplett med stempel og ringer for originale VM motori deler.

Jeg lakket den hvit når jeg overhalte den, siden utvendige (svarte) deler nå leveres hvite.

Det med sjøvannspumpen har jeg hørt om, og jeg mener det er den av typen sherwood eller noe sånt som har den svakheten. Står jabsco på min :)

bilde

Redigert av svendis (see edit history)

Motoren er i hovedsak identisk med den 6-sylindrede 4,2 liters utgaven men mangler da 2 sylindre naturlig nok.

2,8 literen ble vel lansert i 1997 som 2,8 D-tronic 165 hk i svart utgave.

200 hk-utgaven kom i 2004 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/cummins-mercruiser-28-utfordrer-volvo-d4-210-minimale-forskjeller

Den hvite QSD-utgaven kom vel i 2006 og har som nevnt common rail diesel injection.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ja balanseakslene er vel det som i hovedsak skiller den fra 4.2-literen. Rekkesekser er jo fint balansert fra naturens side.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Har selv denne motoren og har ikke opplevd noen problemer (bank i bordet), men jeg byttet sjøvannspumpen etter 7 år. Har nå den nye typen(hvit utgave) og satser på at det er et tilbakelagt problem.  Motoren går jevnt og fint og lite røyk fra eksos. Den er snill på forbruket, ca 22 liter i time ved 3000 omdreininger. Den er enkel å ta service på og virker som en solid motor. Det er vell WM MOTORI fra Italia som produserer motoren. 

Ja VM Motori som vanlig.. de har laget de fleste marinedieselmotorer de siste 35 årene for BMW, Mercruiser/CMD og seg selv.

• 1 måned senere...

Da jeg skulle reparere motoren endte jeg opp med å bytte alle foringene komplett med nye stempler og ringer, siden prisene er svært så behagelige gjennom VM spesialisten. Betalte 1600 per sylinder komplett med stempel og ringer for originale VM motori deler.

Hei!

Jeg har identisk motor og har havari på en sylinder, muligens grunnet sammenfallende hendelsesforløp.

Dog har turboen også satt seg, en teori er at smådeler har funnet veien inn og ødelagt den.

Kjøpte du alle nødvendige deler, i tillegg til foringer, stempler og ringer, hos VM Diesel spesialisten i England?

Her er et par bilder av min utfordring..

bilde

bilde

Det der ser veldig likt ut slik det var på min motor.. I tillegg var foringen min sprukket. Heldigvis var det i mitt tilfelle ingen deler som fant veien inn til turboen.

Jeg kjøpte alle deler fra VM Spesialisten i England ja. per sylinder kit er ca halve prisen av merc org. Har du fått noen riper eller sprekker i din?

I VM systemet så heter motoren: VM 36C MD704LH, du finner også et VM serienummer på blokken der med matepumpen.

Send meg epost adressen din på PM, så kan jeg sende deg en parts manual med VM delenummerene.

Her er prisene jeg fikk fra VM Spesialisten:

Hello. 

Prices as follows:

Piston and liner kit.£119.00
Cylinder head. £220.00 new
Cylinder head. £140.00 as new used 
Head gasket. £42.00
Cylinder head bolt kit. £2.73 x 18 = £49.14
Seals and shims for liners. £13.40 x 4 = £53.60
Manifold gaskets inlet and exhaust. £7.80 x 4 = £31.20
Intercooler gaskets. £3.42 x 4 = £13.68
Valve cover gasket. £22.50

Turbo to manifold gasket. £21.30
Gasket for the waste gate actuator. £3.63

Jeg har samme motor og er i dag i ferd med å pille den ned. Sylinder nr 2 tap av kompresjon, Venter på å få fingrene på en 12 kant torx så jeg får av bltene på toppene. Jeg forventer å finne ev ventil som er deffekt ja...  Første serien med serienr OK elle 0K....   Skal dele bilder når jeg får av toppene. Lettskrudd motor vil jeg si :) 

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Det der ser veldig likt ut slik det var på min motor.. I tillegg var foringen min sprukket. Heldigvis var det i mitt tilfelle ingen deler som fant veien inn til turboen.

Jeg kjøpte alle deler fra VM Spesialisten i England ja. per sylinder kit er ca halve prisen av merc org. Har du fått noen riper eller sprekker i din?

Foringen min har også sprukket, på 2 steder..

Det er sylinder 4 som er utfordringen, så veien inn til turboen ble dessverre kort..

Flotte saker om du sender over Parts manual med VM delenummer, takker så mye for info og hjelpen!

Sender deg mail adresse på PM

Jeg har samme motor og er i dag i ferd med å pille den ned. Sylinder nr 2 tap av kompresjon, Venter på å få fingrene på en 12 kant torx så jeg får av bltene på toppene. Jeg forventer å finne ev ventil som er deffekt ja...  Første serien med serienr OK elle 0K....   Skal dele bilder når jeg får av toppene. Lettskrudd motor vil jeg si :) 

Blir spennende å se om du møter på de samme utfordringene som vi har gjort.

Du behøver 12 og 14 mm xzn for å få av toppene.

Kan forslagsvis erverves på Biltema

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Pipebitssett-38-deler-2000022901/

Da var toppene av og jeg fant at eksosventilen på sylinder nr2  har startet å sprekke rundt stammen. Så jeg får sette opp en shopping liste med gutta i UK :)  

Noen som kan fremskaffe en link til gutta i UK ? 

https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42012/ventil.jpg

Redigert av freelander2002 (see edit history)

Skibsplast 660 TDI 2.8

Jeg har bestilt fra de som er linket til over. Det er jo ikke noe i veien for å sjekke pris hos de andre. VM diesel spesialisten får ikke terningkast 6 av meg. 4 ca. De kan være noe svimete og det har hendt at jeg har fått noen feile deler/ feil antall fordi om jeg har listet opp med korrekt delenummer osv. Når jeg skulle bytte ventilene og kom til den siste toppen så stod jeg med 2 nye eksosventiler feks.

For all del, de er helt grei og ha med å gjøre. Originale deler og bra priser.

Jeg forhørte meg også om priser fra HWAG i tyskland når jeg skulle bestille delene til overhaling. Der lå prisene ca 40% høyere 

• 1 år senere...

Så  er jeg endelig på sjøen igjen med feilfri motor. Etter å ha skrudd sammen motoren med feil endestykker så har jeg blåst to topp pakninger, endte opp med å sende motoren til Kyst Service AS  som drives av en tidligere Mercruiser mekaniker, Han så  med en gang at det var feil endestykker og fikk maskinert de som satt på motoren til rett høyde.  Den fungerer som snus nå og jeg er sjeleglad etter dagens prøvetur at alt fungerer som det skal.  

Jeg har sjekket pumpen dieselpumpen, byttet dysespisser og ellers gått over motoren  så jeg regner med å ha motor mage år fremover. 

Så som dere ser av dato på inleggene så tok det meg to båtsesonger å komme meg på  bøljan blå igjen.........

Hva har jeg lært ?  Remvik & Standal /weigerb Gulliksen i Ålesund bør sjekke opp service bulletinene når de selger deler. Og noen ganger er det best å tilkalle spesialistene med en gang.........

Tusen takk til Kyst Service AS og Per Gustav Ostnes for fantastisk service og  at han promte så hva som var feil  !!!!

Redigert av freelander2002 (see edit history)

Skibsplast 660 TDI 2.8

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...