Jump to content

Cummins mercruiser 2.8 Diesel 200hk 2006model


Drivo

Recommended Posts

Hvordan er det mulig  at det var feil endestykker? De gikk jo over til hel metall toppakning rundt 1998 på disse motorene

Da måtte endestykkene maskineres hvis motoren var levert originalt med separate toppakninger og man skulle over på ny toppakning.

De gamle endestykkene var jo før den tid.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja stemmer, jeg så bare overskriften og trodde det var 2006 :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 7 minutes ago:

Flere som har hatt problemer med sjøvannspumpa på disse motorene.. sjekk pumpa og tettninger!  En kjenning av meg hadde havari på pumpa. Den var ikke billig!

 

 

Notert :)  Så bra ut når jeg skifta impeller før motoren ble satt inn. Vurderer denne saken på sjøvannspumpa for å forlenge impellerlivet samt gjøre det lettere å skifte impelleren .

 

http://www.speedseal.com/SpeedsealLife/SpeedsealLife.html

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hei,

 

Løfter denne tråden da jeg er en av de "heldige" som sannsynligvis har fått ventilhavari på sylinder 4. Ønsker å høre med dere som har gjort reparasjon, dersom dere har båten fortsatt, har det holdt siden? Jeg søkte litt rundt på diverse sider og fant en teori om at lekkasje i intercooler kan være en utløsende årsak til ventilhavari. Ser at mange har havari på på ventilene til sylinder 4 og det påstås da at lekkasje fra intercooler vil havne i det forbrenningskammeret.

 

Litt i stuss om det kan stemme; en betydelig lekkasje her (tenker det må være betydelig for å påvirke termisk tilstand på ventilene) og da burde man vel sett en del hvitrøyk bak båten. 

 

Veldig interessert i innspill rundt dette for å kunne avgjøre utløsende årsak og unngå problemet i framtiden. 

Link to post
Share on other sites

Drivo skrev On 14.6.2015 at 22.50:

Prøver å lære litt om denne motoren.

Nylig kjøpt en Uttern D68 med denne motoren.

 

Noen som har litt lærdom å gi bort?

 

1) Finnes denne motoren i biler også?

 

2) Har den Reg reim? Hvor mange år er i så fall bytte intervallet?

 

3) Noen spesielle svakheter ?

 

Tusen takk for svar

 

Vedr. bil så finnes VM Motori 2,8L commonrail i bl.a. Chrysler Voyager, Jeep KJ (Cherokee) og JK (Wrangler) utover 2000-tallet. Men den utgaven har jo registerreim og doble overliggende kamaksler og 4 ventiler pr. sylinder, så det er jo sånn sett en annen motor uansett. 

Muligens bygget slik for lavere støynivå og utslipp, men effektuttaket på 160-200 hk er jo ikke høyere enn marineutgavene. Derimot er vel selve motoren høyere, noe man ofte ikke ønsker i en båt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...