Jump to content

Følger dere med på klokka når dere er utpå?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

I samtale med en som akkurat hadde kjøpt sin første "ordentlige" båt (seilbåt selvfølgelig ;-)) fikk jeg stadige spørsmål om hvor lang tid det tok å gå mellom forskjellige plasser i lokalområdet og litt rundt om kring. 

Ble svar skyldig. Innså at jeg stort sett ikke følger med på tiden eller reflekterer noe særlig over hvor langt tid det tar når vi er ute og seiler osv. Har en viss formening hvis jeg har sett på distansen på kart før vi legger ut, men følger ikke med hverken på klokke eller noe sånn ellers. 

Et spørsmål som "når er vi fremme" vil bare kunne gi svaret "når vi er fremme". 

--------

På lengre distanser er jeg litt mer påpasselig hvis jeg ikke vil ankomme feks en ny plass i mørket. Men sånn ellers, har stort  sett ikke peiling. Kommer frem i løpet av dagen :-) Det ligger også i seilingens natur at en ellers lik tur kan ta veldig ulik tid. 

----------

Hvordan har andre det på sjøen? Er det straka vegen og stoppeklokke eller litt mer slakk og turen er over når man kommer frem (Børretzen)?

Dette er et spørsmål jeg får ofte, så det er tydelig mange som er opptatt av det. Fikk spørsmålet senest på fredag av en seilbåtnabo som lurte på hvor lang tid jeg brukte til en bestemt destinasjon, han ble litt lang i maska når jeg svarte 2-3 timer, noe som er nesten samme tiden som han bruker med seilbåten, mens jeg har en båt som kan gå nesten 30 knop max. Jeg måtte forklare ham at det er forskjell på hvor fort jeg kan gå, og hvor fort jeg faktisk går, hverdagene mine er travle nok og når jeg er i båten er ikke tiden et tema. Herlig.

Skulle ønske tiden ikke betød noen ting, men som arbeidstaker har jeg 63 timer til rådighet i løpet av en helg, og da må man følge med på klokka ):

Snekke med 7-8- knop toppfart gjør også sitt til at man må ta visse hensyn.

Allikevel liker jeg ikke å ha det travelt i båt (ikke på land heller), og velger da kortere turer fremfor å jage seg fremt til akkurat det stedet.

I ferien er det annerledes, da er det vær og vind som styrer hele greia, og livet er herlig.

Skulle gjerne hatt det slik hele året, men det sier lommeboka nei til.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Bruker klokka minst mulig og da som regel bare til å sjekke hvor lang tid jeg har før jeg dessverre må tilbake til havn pga begrenset fritid til disposisjon eller hvor lenge det er siden barna fikk mat sist så de ikke svelter ihjel. Har forøvrig en stor tendens til å glemme tiden fullstendig at jeg av denne grunn har vurdert å montere en klokke i instrumentpanelet, er et ledig "hull" der.

Tid til og fra er sjeldent noe stort tema men min GPS gjør en grei (ikke perfekt men greit nok) jobb med å anslå distanse i nm og da er det jo trivielt å oversette til timer/minutter hvis man vet sånn ca hvor fort man har tenkt å kjøre/seile (og selvfølgelig hvor fort det er forsvarlig, men det forutsetter jo at man er litt kjent på strekningen).

Liker best å forholde meg til sola. Står den lavt er det på tide å komme seg hjem eller finne en plass å slå seg til ro for kvelden :wink:

Med seilbåt er det begrenset rekkevidde innenfor kort tid, så når jeg rekrutterer mannskap/selskap for en dagstur i helger og slikt liker jeg helst at de jeg har med meg har noenlunde samme innstilling. Målet er å være underveis, om vi kommer tilbake sju eller elleve på kvelden er av mindre betydning. Men så hender det at enkelte som har blitt med på tur plutselig sier at de skulle ha vært tilbake til det og det klokkeslettet. Er det om lenge går det fint, men det er ikke like kjekt de gangene det har ført til 180-graders helomvending for at vi skal rekke tilbake innen det ønskelige klokkeslettet. Har blitt til at jeg ikke prioriterer å inviterer disse ut på tur igjen med det første, spesielt dem som "plutselig kommer på dette" gang på gang. Da er de for stresset i forhold til klokka etter min smak og kan heller sitte der hjemme i sofaen og følge med på hvor mye tid de har igjen til de skal avgårde :giggle: I helger og ferie liker jeg jeg å ta det litt som det kommer, å løsne fortøyninger kun for en times tur blir litt mye arbeid i forhold til hva vi får igjen for det. Som lærer forholder jeg meg til klokka hele arbeidsdagen, så da er det fint å kunne la den få ligge i fred i helgene. Noe annet blir om vi skal utpå en kortere ettermiddags-/kveldstur midt i uka, da tilpasses selvfølgelig turen mer til at vi skal tilbake igjen i anstendig tid.

Har alltid klokken på armen, og ser på den hver gang jeg lurer på hva klokken er!

Jeg og. Og jeg lurer aldri på hva klokken er når jeg er ute med båten. Bortsett fra før og under regatta.

Men det hender som Hakkanen sier lenger opp at man har med folk som ser på klokka i tide og utide. Egentlig bare i utide.

Har et avslappet forhold til klokka om det passer seg slik. På turer her lokalt vet jeg sånn høvelig hvor lang tid det tar hit og dit, så det er jo helt greit å vite når man er fremme/ passerer et punkt.

Og så har man jo tatt en titt på værmeldingene, og det er jo alltid artig å følge med på om vindendringene stemmer, når kommer regnbygen. -faktisk kan det være smart å ha rundet et nes med påfølgende kursenendring, ihht meldt vindendring.

Og så er det jo artig å følge med på tidevannsendringer.... -når kan jeg gå gjennom et sund mtp vann under kjølen.

Nordmenn skal vist være litt sære mtp avstander i tid. Til eksempel, er jeg usikker på hvor mange km det er fra Ålesund til Trondheim, men jeg vet hvor mange timer det tar å kjøre, om man rekker fergene...

Bare når det gjelder Polets åpningstider - kremt - når jeg er i NÅrje. Danebrog here I come......

Ut over D går det mest i å sjekke klokkene for Motortemp, Oljetrykk og lading - nÅr jeg er i fart... a...

Utover D ... - ... nope.... solnedgangen er også min venn.....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Guest Avmønstret#

Men det hender som Hakkanen sier lenger opp at man har med folk som ser på klokka i tide og utide. Egentlig bare i utide.

Det blir som ha å ha unger i bilen, som er for store til å gjøre det, som hele tiden maser om når en er fremme. Egentlig forståelig i bil men helt uforståelig i båt :-)

Som småbarnsfamilie med mye jobb og lite fritid, er man nødt til å se på klokka iblant. Men de beste båtturene er når man har all tid og ingenting å tenke på. Dessverre veldig sjelden..

Gleder meg til ferie:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg er nok litt delt her. På den ene sida aner jeg ikke hvor lang tid jeg bruker fra der til Dit, og ikke bryr jeg meg heller. Er jeg p sjøen så er jeg på sjøen.

På den andre sida liker jeg godt å føre loggboka, og da å kunne notere ned utseilt distanse og antall timer på motoren. 

Rart det der, har igrunnen ikke tenkt på det før at det skulle være noe motsetningsforhold. Lærer mao noe på BP hele tiden.

Jeg har kjøpt meg loggbok og startet med gode intensjoner hver gang jeg har skiftet båt.

Men faktum er at jeg glemmer å se på klokka både når jeg starter turen og når vi kaster anker for kvelden, så loggbøkene forblir relativt ubeskrevet frem til de får vannskade, da går de i søpla.

Klart vi ser på klokka en gang i blandt, spesielt i helger, ihvertfall om Søndagen, men beste båtturen er den som har både kurs og varighet basert på at man finner en rettning som gir fin bør og gode forhold i Cocpit, og da er det ikke klokka som avgjør når man er ferdig for dagen.

Det sagt så forholder vi oss jo til døgnets gang, men som Hakkanen så finner vi sola som mer enn nøyaktig nok til det bruket.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...