Jump to content

Hvor får jeg kjøpt rimelig VHF DSC?


arkmarin

Recommended Posts

Jeg er interessert i å kjøpe ny VHF DSC. I tillegg til at den skal sende ut min posisjon regelmessig (AIS) ønsker jeg muligheten for å ringe direkte med den. Hvilke typer er på markedet, og hvor får jeg kjøpt den billigst? Har sjekket på maritimradio.no, men de har en liste som er ett år gammel. Regner med at det er kommet mye nytt siden da.

 

(Jeg går ut fra at ikke alle VHF DSC sender ut posisjon på båten til andre fartøy automatisk. At det heller ikke går å an å ringe direkte med alle VHF DSC-er.)

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Jeg er interessert i å kjøpe ny VHF DSC.  I tillegg til at den skal sende ut min posisjon regelmessig (AIS) ønsker jeg muligheten for å ringe direkte med den.  Hvilke typer er på markedet, og hvor får jeg kjøpt den billigst?  Har sjekket på maritimradio.no, men de har en liste som er ett år gammel.  Regner med at det er kommet mye nytt siden da.

 

(Jeg går ut fra at ikke alle VHF DSC sender ut posisjon på båten til andre fartøy automatisk.  At det heller ikke går å an å ringe direkte med alle VHF DSC-er.)

 

Arne

<{POST_SNAPBACK}>

Tror du leter etter det umulige her Arne.

VHFer som sender ut AIS finnes ikke i det hele tatt. De er aldri produsert.

Skulle svært gjerne sett at slike fantes.

 

Det finnes noen modeller, som sender posisjonsinfo men dette leses KUN

av de som har VHF radio av samme fabrikat, og det må ikke forveksles med AIS.

 

Funksjonen med å ringe direkte finnes på en del dyrere DSC apparater,

men hva er egentlig vitsen ettersom man like gjerne kan bruke mobiltelefon ?

Og om man ikke skulle ha dekning på denne, går det jo bra å få satt opp en samtale manuellt.

 

M.v.h.

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg trodde RAYMARINE 240 VHF som selges av Seatronic har AIS funksjonen.

 

Hvilket utstyr trengs for at egen posisjon sendes ut regelmessig (AIS) om ikke VHFen gjør denne jobben? Vil NASA AIS Radar som Seatronic selger gjøre dette? Takknemmelig for mer kunnskap om dette emnet.

 

Arne

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som det allerede har vært nevnt et par ganger, så sender vanlige VHF'er ikke ut AIS-informasjon. Til det kreves spesielt AIS-utstyr og skal det kjøpes ferdig snakker man om beløp i området rundt 30.000. Den NASA'en som du nevner er en rent passiv mottager av AIS-signaler - og sender derfor heller ingenting ut.

 

Hvis du vil lære mer og holde deg oppdatert på dette meget interessante feltet vil jeg anbefale å gå innom på Linker på mine hjemmesider for Båtskolen POSEIDON. Nederst på den siden finner du noen ganske bra linker.

 

Lykke til med AIS-planene!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...