Sequoia Startet 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2015 Installerte et NASA Clipper batterimeter forrige uke. Dette viser en charge på ca 1,5 A når hovedbryteren er skrudd av. (Lader er naturligvis også skrudd av) Når jeg legge inn hovedbryteren og slår på noen forbrukere som kjøleskap og litt lys endres dette til discharge på f.eks 3,5 A. Greit nok. Men når jeg trykker på "Illuminate"-knappen for å slå på bakgrunnsbelysningen øker strømmen med ca 5 A. Dvs at uten at motorene går eller landstrøm er tilkoblet endres dette fra 3,5 A discharge til 1,5 A charge. Denne økningen skjer også når jeg har på landstrøm og laderen lader med f.eks 40 A. Har sendt en e-post til Seatronic men avventer fremdeles svar. I mellomtiden lurte jeg på om det var noen her som har vært borti det samme. Har dobbelt- og trippelsjekket at kabling er korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Hei, har du minus fra start, thruster el. Andre batterier koblet på etter shunten? Lave verdier og kan være noe som påvirker shunten eller kablene også, målespenning over shunt er tross alt bare noen titalls millivolt på Max last. Illuminate har jeg ingen anelse om. Er dette en BM1 el. BM2? Kan mulig få raskere svar fra produsenten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Den absolutt vanligste feilen er at shunten er koblet inn feil. Er det forbruksbatteriet du skal overvåke, kobler du fra absolutt alt som er koblet på minuspolen på dette batteriet. Så kobler du shunten inn der. Dermed er det kun shuntens ene ende som skal være tilkoblet batteriets minuspoldet, - pluss den svarte kabelen fra battmeteret. Sjekk gjerne 3, 4 ganger ekstra Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sequoia Svart 15.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 (redigert) Skal ned i båten og ta en kikk så fort ungene har lagt seg. Jeg var i kontakt med NASA Marine tidligere i dag, og deres mening var at det var dårlig kontakt i en eller annen tilkobling. Jeg var også nødt til å forlenge den medfølgende kabelen da det er et ganske langt strekk fra displayet til der batteriene og shunten er montert. Eneste jeg hadde for hånden var en 4x0,6 mm2 (PT-kabel). Da batterimeteret kun skal avlese spenning, som et hvilket som helst annet voltmeter, antar jeg den interne motstanden i målekretsen er tilnærmet uendelig høy og således ikke vil påvirke måleresultatet. Derfor skal det lille kvadratet være uten betydning. Finner det merkelig at det å slå på lyset i displayet endrer avlest strømtrekk/-tilførsel. Vel vel, får ta en ny titt på det. Redigert 15.Juni.2015 av diaX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Viktig å følge tegningen nøye. Har montert denne i de tre båtene jeg har hatt og aldri fått det til på første forsøket. På min forrige båt hadde jeg mange minusledninger direkte på forbruksbatteriet. Disse var det ikke plass til på skunten. Måtte samle de på en strømsplint og så dra en minusled ing derfra til shunten. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 15.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Fikk greit på plass på shunten faktisk. Går en hovedkabel videre inn til en teknisk tavle hvor det fordeles mer. Monterte faktisk to av disse samme dag. En på båten til en kompis, og en hos meg. Fungerte bra hos kompisen men ikke hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Den absolutt vanligste feilen er at shunten er koblet inn feil. Er det forbruksbatteriet du skal overvåke, kobler du fra absolutt alt som er koblet på minuspolen på dette batteriet. Så kobler du shunten inn der. Dermed er det kun shuntens ene ende som skal være tilkoblet batteriets minuspoldet, - pluss den svarte kabelen fra battmeteret. Sjekk gjerne 3, 4 ganger ekstra Og for å presisere det næmere, så skal alt som tidliger gikk til batt minus nå kobles på den enden av shunten som ikke er koblet til batt minus.OGSÅ DET SOM TIDLIGERE GIKK TIL ANDRE BATTERIER SOM FEKS. STARTBATTERI! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sequoia Svart 15.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Og for å presisere det næmere, så skal alt som tidliger gikk til batt minus nå kobles på den enden av shunten som ikke er koblet til batt minus.OGSÅ DET SOM TIDLIGERE GIKK TIL ANDRE BATTERIER SOM FEKS. STARTBATTERI! Ok - tar den infoen med meg ned, Lars. Frua "skulle bare, skulle bare", så jeg sitter fremdeles her hjemme og speider utover en tilnærmet speilblank Ringdalsfjord i kveldssol. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 (redigert) Her sitter jeg i Skärhamn med kveldsolen flømmende inn i båten med et lite glass rødt mens fruen nettopp gikk i land til servicebygget for å ta seg en dusj. Redigert 15.Juni.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sequoia Svart 15.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Ser fantastisk ut, Lars. Vi må dessverre "lide" oss gjennom to uker til før det kastes loss for en lengre periode. Frua kom så sent hjem så orket ikke dra ned til båten. Jeg får gjøre et forsøk i morgen i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 16.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Undertegnede fant feilen, som var et resultat av hans egen kreasjon. Jeg har såpass avstand fra der jeg har montert displayet til batteriene at den medfølgende kabelen ikke var tilstrekkelig lang nok. Måtte derfor skjøte den og hadde i skjøten koblet sammen hvit og svart. Når jeg separerte disse og ikkekoblet de sammen før på shunten var alt i orden. Takk for tips alle. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Se der ja :) disse 4 lederne må få gå separat, moro at det ga 5A når du aktivere bakgrunnslyset, men er jo som nevnt mV-måling, og svart er nok neg. mating til instrumentet, mens hvit er ene måleledning for shunten. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 (redigert) Ja klødde meg litt i hodet når strømmen gikk opp og ned ettersom jeg skrudde av og på lyset. Tenker det samme som deg. At svart er negativ mating, noe som antageligvis gir et ørlite spenningsfall grunnet strømforbruket til selve displayet. Dette ødela da i mitt tilfelle for hvit som må være måleledning. Det er jo kun gul på andre siden så gul/hvit er måleledningene. Moro når det fungerer :) Igjen takk! Redigert 17.Juni.2015 av diaX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.