Jump to content

NASA Clipper batterimeter viser feil

Sequoia

Recommended Posts

Installerte et NASA Clipper batterimeter forrige uke. Dette viser en charge på ca 1,5 A når hovedbryteren er skrudd av. (Lader er naturligvis også skrudd av)

Når jeg legge inn hovedbryteren og slår på noen forbrukere som kjøleskap og litt lys endres dette til discharge på f.eks 3,5 A. Greit nok.

Men når jeg trykker på "Illuminate"-knappen for å slå på bakgrunnsbelysningen øker strømmen med ca 5 A. Dvs at uten at motorene går eller landstrøm er

tilkoblet endres dette fra 3,5 A discharge til 1,5 A charge. Denne økningen skjer også når jeg har på landstrøm og laderen lader med f.eks 40 A.

Har sendt en e-post til Seatronic men avventer fremdeles svar. I mellomtiden lurte jeg på om det var noen her som har vært borti det samme.

Har dobbelt- og trippelsjekket at kabling er korrekt.

Hei, har du minus fra start, thruster el. Andre batterier koblet på etter shunten? Lave verdier og kan være noe som påvirker shunten eller kablene også, målespenning over shunt er tross alt bare noen titalls millivolt på Max last. Illuminate har jeg ingen anelse om. Er dette en BM1 el. BM2?

Kan mulig få raskere svar fra produsenten.

Den absolutt vanligste feilen er at shunten er koblet inn feil. Er det forbruksbatteriet du skal overvåke, kobler du fra absolutt alt som er koblet på minuspolen på dette batteriet. Så kobler du shunten inn der. Dermed er det kun shuntens ene ende som skal være tilkoblet batteriets minuspoldet, - pluss den svarte kabelen fra battmeteret.  Sjekk gjerne 3, 4 ganger ekstra

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Skal ned i båten og ta en kikk så fort ungene har lagt seg. Jeg var i kontakt med NASA Marine tidligere i dag, og deres mening var at det var dårlig kontakt i en eller annen tilkobling. Jeg var også nødt til å forlenge den medfølgende kabelen da det er et ganske langt strekk fra displayet til der batteriene og shunten er montert. Eneste jeg hadde for hånden var en 4x0,6 mm2 (PT-kabel). Da batterimeteret kun skal avlese spenning, som et hvilket som helst annet voltmeter, antar jeg den interne motstanden i målekretsen er tilnærmet uendelig høy og således ikke vil påvirke måleresultatet. Derfor skal det lille kvadratet være uten betydning. Finner det merkelig at det å slå på lyset i displayet endrer avlest strømtrekk/-tilførsel. Vel vel, får ta en ny titt på det.

Redigert av diaX (see edit history)

Viktig å følge tegningen nøye. Har montert denne i de tre båtene jeg har hatt og aldri fått det til på første forsøket. På min forrige båt hadde jeg mange minusledninger direkte på forbruksbatteriet. Disse var det ikke plass til på skunten. Måtte samle de på en strømsplint og så dra en minusled ing derfra til shunten.

Den absolutt vanligste feilen er at shunten er koblet inn feil. Er det forbruksbatteriet du skal overvåke, kobler du fra absolutt alt som er koblet på minuspolen på dette batteriet. Så kobler du shunten inn der. Dermed er det kun shuntens ene ende som skal være tilkoblet batteriets minuspoldet, - pluss den svarte kabelen fra battmeteret.  Sjekk gjerne 3, 4 ganger ekstra

Og for å presisere det næmere, så skal alt som tidliger gikk til batt minus  nå kobles på den enden av shunten som ikke er koblet til batt minus.OGSÅ DET SOM TIDLIGERE GIKK TIL ANDRE BATTERIER SOM FEKS. STARTBATTERI!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Og for å presisere det næmere, så skal alt som tidliger gikk til batt minus  nå kobles på den enden av shunten som ikke er koblet til batt minus.OGSÅ DET SOM TIDLIGERE GIKK TIL ANDRE BATTERIER SOM FEKS. STARTBATTERI!

Ok - tar den infoen med meg ned, Lars. Frua "skulle bare, skulle bare", så jeg sitter fremdeles her hjemme og speider utover en tilnærmet speilblank Ringdalsfjord i kveldssol. 

Her sitter jeg i Skärhamn med kveldsolen flømmende inn i båten med et lite glass rødt mens fruen nettopp gikk i land til servicebygget for å ta seg en dusj.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Undertegnede fant feilen, som var et resultat av hans egen kreasjon. Jeg har såpass avstand fra der jeg har montert displayet til batteriene at den medfølgende kabelen ikke var tilstrekkelig lang nok. Måtte derfor skjøte den og hadde i skjøten koblet sammen hvit og svart. Når jeg separerte disse og ikkekoblet de sammen før på shunten var alt i orden.

Takk for tips alle.

Ja klødde meg litt i hodet når strømmen gikk opp og ned ettersom jeg skrudde av og på lyset. Tenker det samme som deg. At svart er negativ mating, noe som antageligvis gir et ørlite spenningsfall grunnet strømforbruket til selve displayet. Dette ødela da i mitt tilfelle for hvit som må være måleledning. Det er jo kun gul på andre siden så gul/hvit er måleledningene. Moro når det fungerer :) Igjen takk!

Redigert av diaX (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...