Jump to content

Hvordan koble syltynne kabler?

davincy

Recommended Posts

Jeg har kjøpt NASA vindmåler og må koble til en forlengerkabel. Det må være mulig å splitte koblingen igjen når jeg tar ned masta. Det er 6 syltynne kabler. Har forsøkt med sukkerbiter og loddet endene. Det gikk, men det virker veldig skjørt. Kablene ryker for et godt ord og det måtte mange forsøk før jeg fikk koblet det slik at det virket. Finnes det bedre koblinger enn sukkerbiter? Gjerne en hunn og en hann plugg som kan kobles.

NASA vindinstrument kommer med 15 m kabel uten kontakt, men dette blir for kort og jeg må kjøpe en forlengerkabel. Denne forlengerkabelen kommer med plugg i begge ender, disse pluggene må kuttes for å koble til displayet og til den originale kabelen. I forlengerkabelen er det 6 ledere som hver består av 4 hårtynne tråder.
Jeg har loddet endene og brukt sukkerbiter og det fungerer, men det virker veldig skjørt, under montering røyk lederne gjentatte ganger. Så lenge ledningene var beskyttet inne i kabelen og bakt inn i pluggen fungerer det sikkert ok, når jeg må splitte kabelen i 6 syltynne ledninger blir det gebrekkelig. På hjemmesiden til NASA står det at pluggene må klippes av for å benyttes sammen med instrumentet jeg har kjøpt, men da sitter jeg igjen med en kabel som er vanskelig for ikke å si uegnet for kobling. Forlengerkablen er enda tynnere enn den originale kabelen som følger med instrumentet.
Takk for flere gode råd. Tror jeg må ta meg en tur til Elektroimportøren på Alnabru og se hva som egner seg. 

• 3 år senere...

Hvis du skal skjøte de tynne ledningene så anbefaler jeg at du kjøper noe 3mm krympestrømpe. Kutt denne opp i 20mm lengder.

Tre krympestrømpa på først! Så tar du og vrir sammen ledningene på langs, og lodder dem fast. Ta på litt vaselin over loddingen, og krymp over!

Da tyter vaselin ut. Vaselinet må du bruke dersom det er utendørs! Dette blir en veldig bra og pen skjøt.

Krympen skal dekke metallet og gå litt på siden som mekanisk styrke.

Altså må du ha loddebolt, loddetinn og 3mm krymp. Og en elektronikkavbiter. Og varmluftspistol!

Øv deg gjerne på noen gamle ledninger til du får dreisen hjemme først!

Selv bruker jeg 0,2mm niter på sånne tynne ledninger, deretter setter jeg dem i en sukkerbit. Fordelen er at da jeg jeg omkoble evnt. senere og feilsøke etc. med å stikke målepinnen nedi.

Niter kan du kjøpe på RS eller Elfa, presstangen koster ca. 2000kr så lurt å låne denne :)

Redigert av tekniker3 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...