arkmarin Startet 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2015 Jeg har en Yanmar 3GM30F. Jeg har hatt problemer i mange år. Det er ikke alltid startmotoren begynner å gå når jeg trykker på startknappen. Jeg må forsøke flere ganger før den drar rundt. De siste to årene har problemet blitt verre. Noen ganger har jeg ikke fått start. Det er litt forskjellig meninger om hva som er årsak til dette. Noen hevder at spenningstap i ledningen som skal legge inn startreleet er problemet. Andre hevder at innslaget på starteren er blitt tregt og trenger å smøres opp. På Omega 36 er det vanskelig å få tatt ut starteren, så jeg valgte å prøve å montere et rele koplet nær starteren. Gjorde flere startforsøk etter monteringen, og starteren gikk på første trykk på startknappen. Jeg regner problemet som løst! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
TomasV Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Jeg har samme problem på min Yanmar 2GM20F. Kan du skrive litt om type rele du kjøpte og hvor du kjøpte dette. Og også hvordan du koblet dette på starteren. Sitér dette innlegget Link to post
BjOlav Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 (redigert) Hei - Jeg har hatt det samme problemet helt til ifjor, da fikk jeg en kyndig kar fra Rørvik Marina til å koble fra startknappen - og heller nøkkelstarte motoren. Siden har jeg ikke hatt startproblemer... Anbefaler deg å gjøre det samme - forferdelig frustrerende med denne feilen (som jeg også har hatt siden jeg kjøpte båten i 2011), som er en kjent feil for denne motoren. Bjørn Olav s/y Jenny AmalieJeanneau SO 34.1 Yanmar 3GM30F Redigert 16.Juni.2015 av BjOlav (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Har liknende problem. Av og til må det trykkes 3-4 ganger på starter før starter slår inn. Skiftet både tenningslås og startknapp for en del år tilbake uten at det Hjalp. Leste jer åå BP og cruiser forum At releet ofte er synderen og har kjøpt nytt 30A 4 Kontakt på biltema,men har dessverre ikke fått Vært ikke båten og montert det ennå. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 (redigert) Monterte det nye releet i fjor, men problemet er der av og til fortsatt. Releet står nærme starteren originalt. Hvis det skulle ende med at jeg ikk efår strt en gang kan jeg da kortslutte mellom hva? mener å huske at det var mellom positiv inn på startdrev/solenoid og motorgods med et skrujern? Har nå håper jeg funnet løsningen i en liknende tråd: skifte til fortinnede ledninger fra kontrollpanel til starteren. http://www.tartan3500.com/uploads/3/1/1/9/3119926/starter_wiring.pdf Redigert 6.Juni.2016 av atletico1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.