Jump to content

Motorvalg til 15 fot jeep


Tom Hagen

Recommended Posts

Skal kjøpe en 15 fot jeep, og er litt i tvil om hvilken motor jeg skal velge. Står mellom en 50 hk Honda 4-t og Johnson 60 Hk 4-t. Hondaen veier 93 kg, og Johnson'en veier 163 kg. Vil de ekstra kiloene gjøre så stort utslag at 50 hestern vil lønne seg? Noen jeg har snakket med sier motorvolumet og den ekstra sylinderen i 60 hestern vil gjøre positivt utslag. Hondaen er på 800, mens Johnsonen er på 1300 kubik. Noen som har noen glupe meninger om dette? (Skal brukes litt til vannski, mest til "loffing")

Redigert av Tom Hagen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HEi!

Det var jo en utrolig forskjell i vekt - hadde helt klart gått for 50 hk. Tror de 70 kg vil veie opp for 10 hk mindre. Johnson sin motor er identisk med suzuki - så kvaliteten på begg motorer er topp.

 

Hvis jeg var deg, ville jeg også sjekket opp pris og vekt på Evinrude sin nye serie med totakt innsprøytning. Samme bensinforbruk - og relativt lav vekt - i tillegg til liltt mere sprut hvis du skal trekke vannski.

Link to post
Share on other sites

:flag:

Heisan, Honda og Tohatsu forhandleren i Tønsberg her. Det er vel ikke noe vanskelig valg.

Honda sin 50 hk. har vi solgt siden 1989 (den gang 45 hk.), fortsatt ingen havarier.

Motoren er overlegen hva både gjelder vekt, støy, forbruk og ytelse. Send meg gjerne en mail på post@ulviken.no så skal du få et godt tilbud.

 

mvh

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

:flag:

Heisan, Honda og Tohatsu forhandleren i Tønsberg her.  Det er vel ikke noe vanskelig valg.

Honda sin 50 hk. har vi solgt siden 1989 (den gang 45 hk.), fortsatt ingen havarier.

Motoren er overlegen hva både gjelder vekt, støy, forbruk og ytelse. Send meg gjerne en mail på post@ulviken.no så skal du få et godt tilbud.

 

mvh

kk

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

 

hva slags erfaringer har dere med Tohatsu, vurderer en 25 HK totakt, den er særdeles prisgunstig.

Har sett den til salgs for ca 24.000 med el. start.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt er det snakk om?

Hvis det er snakk om en skjærgårdsjeep der du sitter på akterbenken å styrer så kan jeg garantere at du vil merke 70kg ekstra. Begge motorene er bra , men jeg mener at Hondaen passer best på lettere båter, Johnson på litt større/tyngre båter med mer bæreevne i hekken.

 

Har selv hatt en Bella 440R med en 40hk Yamaha 4t på 92kg, ville ikke hatt noe særlig tyngre motor på den iallefall.

Kun de 2 motorene du har vurdert? Yamaha 50 4t veier ca 105kg og Yamaha60 4t veier 112kg. Begge vil nok gi mer trøkk i aksen enn Hondaen og muligens også Johnsonen på en 15" båt.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

:flag:

Motoren er overlegen hva både gjelder vekt, støy, forbruk og ytelse.

 

Overlegen i forhold til hva? Har vel ikkje gått så altfor bra for Honda i sammenligningstester med andre motorer med tilsvarende ytelser? Vekten er klart lavere, men når det gjelder resten stiller jeg meg litt i tvil.....

Link to post
Share on other sites

Tohatsu 25 hk. blir det solgt et stort antall av hvert år. Japansk motor til en hyggelig pris, 25 og 30 hk. er samme motor og 25 hk. kan lett oppjusteres til 30. Får jevnt over i tester gode skussmål hva gjelder pris og effekt. Enkelte tester mener støyen er noe høyere enn andre.

El.start versjon leveres standard med original kontrollboks med dødmannsknapp og choke.

Veldig pen montering i motsetning til standard 1-spaks kontroll.

Ta gjerne kontakt for ytterligere info.

 

Til Suzuki eier.

 

Selv om du er eier av en suzuki er det ikke dermed sagt at det er den beste motor på markedet.

Det finnes et stort antall tester, både der honda er klar vinner, og der suzuki eller yamaha vinner. Det finnes til og med tester der ficht har vunnet, for så å gå over i "total slakt".

 

Smaken er som baken vet du, og patrioter må vi selgere være...

 

:cheers:

 

mvh

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Til Suzuki eier.

 

Selv om du er eier av en suzuki er det ikke dermed sagt at det er den beste motor på markedet.

Det finnes et stort antall tester, både der honda er klar vinner, og der suzuki eller yamaha vinner.  Det finnes til og med tester der ficht har vunnet, for så å gå over i "total slakt".

 

Smaken er som baken vet du, og patrioter må vi selgere være...

 

:cheers:

 

mvh

kk

<{POST_SNAPBACK}>

Er det meg du mener. Hei, Andy er mitt navn her på forumet :smiley:

 

Jeg har ikke sagt at Suzuki er den beste motoren? Bare bedt deg dokumentere ditt utsagn om at Hondaen din er overlegen når det gjelder støy. Jeg avventer dette...

 

Selgerskryt kan vi ha i annonser og på messer etc. På baatplassen.no er det båtbrukerne selv som ut fra sin egen og andres erfaring uttaler seg...

 

mvh Andy

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

:flag:

 

Det er faktisk ut i fra egne erfaringer jeg også prøver meg på forumet. Selv om jeg tilfeldigvis jobber med det samme. Jeg har ikke tenkt å bruke noe tid på å dokumentere utsagnet, da det som tidligere nevnt er en reporters utsagn og egne meninger som kommer på trykk i de forskjellige tester.

Derfor er det nå en gang sånn at samtlige motorer har vunnet en eller annen test.

Du må respektere mine meninger like mye som jeg respekterer dine. Det er derfor det er så mange merker å velge mellom vet du. :cheers:

 

God sommer.

 

mvh

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Kjøper båten ny, og kan velge mellom Johnson, Honda og Tohatsu. Tok avgjørelsen i dag, og endte opp med Honda 50 hk. Blir nok fornøyd! Vurderte også Johnson 50, men Hondaen fristet mer.

 

Takk for alle tips!

 

Tom Hagen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...