Jump to content

Klarer ikke demontere rattet på fly'en. Phantom 37


Andresh

Recommended Posts

Sitter ikke disse rattene bare med de 6 umbrakoskruene. hvis du røsker mere så får du vel med deg hel rattpumpen  :smiley:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Det er bare å dra det rett av, men det er nok lettere sagt enn gjort, de sitter som regel som dritt i kram snø.

 

Spray på store mengder lurium, forsøk å dra i rattet mens du slår litt forsiktig på bolten, dersom det feiler er det bare å finne frem avtrekkeren.

Som nevnt ovenfor, dersom du bare skal pusse treverket kan du løsne umbrakoskruene i stedet.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Umbrakoskruene har blitt avrundet i forsøk på å dra av disse. Sitter bom fast!

Rattet skal kunne løsnes ved å løsne mutter på akslingen, men ikke denne tydeligvis

 

Plan B er å vente på den ene dagen med både opphold OG vindstille vær her på vestlandet. Da kan jeg lett maskere dashbord og lakke på plassen!

Men tror den ene dagen med riktig vær, var en gang i mai dessverre! :-)

 

Enkelt og greit? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Interior_tilbehor/Rattrekk-2000031714/

Link to post

En enkel avtrekker gjør dette umiddelbart. Men spray gjerne lurium først, for de sitter som f.... Deter to ulike metaller - lettmetall i navet på rattet og stål i akslingen - og det setter seg noe helt ...Det å forsøke å dra rattet av kan gå galt ved at du skader innfestingen, sprekker gelcoat, ødelegger pumpen, etc. En avtrekker holder i mot på akslingen og gir en bedre løsning for rå makt uten å ødelegge noe. For råååå makt må til.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

En tre-armet liten ters (eller avdrager/avtrekker som de kalles nå for tiden) gjør nok susen. CO eller Biltema f.eks. 

 

http://www.clasohlson.com/no/Cocraft-avdrager-/Pr408730000

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-3-armet-2000020962/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kan det være Ikea som har fått folk (nå også båtfolk) til å  tro at unbrako har byttet navn til "umbrako"?

 

Gammel vane er vond å vende, jeg vet at det heter unbrako, men skriver nesten alltid umbrako allikevel. 

 

Man er heldigvis ikke alene om det, det selges jo "umrako-verktøy", med "m", i mange av de store verktøy butikkene.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Ikke noe vits med penetrerende olje eller annet lurium. Akselen sitter på kon, og det er forspenningskraften i bosset som holder det fast. Avtrekker, evt supplert med litt lunk på aluminiumen er det som gjelder. Med en liten turbotorch får du en fin konsentrert varme rett på bosset uten å ødelegge noe annet   :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...