Jump to content

Suzuki DF 9.9 B Sport med EFI, erfaringer?


gena

Recommended Posts

Har fått tilbud om kjøp av ny Suzuki DF 9.9 B Sport med EFI (Elektronisk bensininnsprøytning). Denne modellen kan også oppgraderes til 15 Hk ytelse noe som jeg har tenkt å gjøre. Har noen erfaringer med denne? Er den kvassere enn Suzuki 15 hk 2004 4 takter som jeg hadde tidligere. Noen stjal undervannshuset, og det ble for dyrt å få montert et nytt.

Redigert av gena (see edit history)
Link to post

Ja merket stor forskjell. Til 15hk koster det 200,-. Fra 15 til 20 måtte jeg kjøpe ny hjerne pris på herligheten 4500,-. Jeg angrer ikke.. men det ble dyrt. Men du kan jo kjøpe orginal 20hk, den er nok noen lapper dyrere totalt..

Seaco 950 2002 modell med VP Kad43.

Grand Silver Line S300 2015 mod, med Suzuki 9,9 @ 20 HK 2014.

Link to post
  • 2 uker senere...

Har nå sjekket, og fant ut at det bare skilte et par tusen koner på oppgraderingen i forhold til å kjøpe en orginal 20 hk. Med originalen er det også elektrisk tilt. Konklusjonen ble at vi gikk for orginal 20hk. Skal hente den i morgen og da skulle båt med motor være sikret i sommer. Kommer tilbake med erfaringer etter ferien.

Link to post
  • 9 måneder senere...
  • 1 år senere...

Har 9,9 B sport (oppgradert til 15hk) på landstedsbåt Askeladden 14-2210. Hadde før 9,9 hk. Toppfart nå 20 knop (14-2210 har litt kjøl, så dette er nok toppfart uansett motor) Båt planer greit med 2-3 personer om bord. Godt fornøyd etter 3 års bruk. Men husk å ta den årlige servicen på rett verksted for at 5 års garantien skal gjelde.

Link to post

På Mercury 10 Viking er det null kr fra 10-15  og forgasserskifte fra 15-20hk.  Sønnen min har den motoren på jolla med el start. starter veldig lett går veldig stille og fint samt ser ut til å bruke lite bensin. eneste minus er vekta på den. vet ikke vekta på Suzukien. Meget rimelig motorinstalasjon synes jeg! koster vel rundt 23000 denne med el start. eneste som kommer til er hovedstrømsbryter og batteri. Lett å installere selv og montere

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
8 minutes ago, tobba said:

Har 9,9 B sport (oppgradert til 15hk) på landstedsbåt Askeladden 14-2210. Hadde før 9,9 hk. Toppfart nå 20 knop (14-2210 har litt kjøl, så dette er nok toppfart uansett motor) Båt planer greit med 2-3 personer om bord. Godt fornøyd etter 3 års bruk. Men husk å ta den årlige servicen på rett verksted for at 5 års garantien skal gjelde.

Så lenge du har kvitteringer på deler, så gjelder garantien uansett om du tar service selv

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg kjøpte en brukt Suzuki DF 20AS i fjor og kan ikke få fullrost den. Den sitter på en Brig 330 RIB.

En ting er at det går greit unna(målt 27 knop med mobilen), men enda bedre er det at den kan gå timesvis uten å sote ned grunnet EFI og den er utrolig lettstartet.

Choken slipper man også :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ja, det hender, men ikke ofte da jeg drar jolla bak båten med mindre det er ekstremvær. Den veier 44 kg. noe som er veldig lett for en 4-takt 20 hk.

Den letteste 4-takt 9.9 som finnes er Tohatsu, den veier 37 kg.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
-morten- skrev for 6 timer siden:

Så lenge du har kvitteringer på deler, så gjelder garantien uansett om du tar service selv

Vel, nå har jeg ikke Suzuki på denne båten jeg har nå, men vurderte en HR boat m/ en Suzuki i fjor. Fikk nøye beskjed da i fra forhandler at importør Erling Sande (Suzuki) forlangte at motor-service ble fulgt etter manualen hos godkjent merkeforhandler, hvis 5-års garantien skulle overholdes.

Link to post

Det er jeg usikker på om er riktig! Ihvertfall sier autorisert Mercuryforhandler som jeg bruker at du kan ta service selv, så lenge du har kvitteringer på deler som er skifta/brukt gjelder fremdeles garantien! nok om det det finnes vel tråder om dette! Jeg har også lest dette i Båtmagasinet!  Man kan godt ta den på service om indre komponenter eller regreim må skiftes, men vanlig kontroll og oljeskift synes jeg det er rart man må inn på service for! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Hatt denne motoren i tre år nå på en 310 Rib. Veldig fornøyd. Husk bare å budsjettere med ny propell hvis du skrur den opp fra 9.9 til 15 og setter den på en lett jolle. Nådde turtallssperre på halv gass med orginal propell. Jeg løfter av og på og er for å si det forsiktig ikke særlig veltrent. Har en brakett for motor på badeplattform og da går det veldig greit. I forhold til krav om service vil vel reklamasjonsrett gjelde uansett.

Link to post
  • 3 år senere...
Kolaola skrev On 14.4.2016 at 21.34:

Eg har DF15A med 20hk flamearrestor. Nokon som veit om det er stor forskjell dersom eg bytter ecu`n og? Eller er dette kun for å øke turtallsperren til 6300?

Er sen, men ja du må bytte ecu også. Har med at ecu’en blir forvirret om du kun bytter restrictor, og lean burn (bensin sparing system) vil ikke fungere som normalt. Ellers øker den bare turtallsperra til 6300rpm ja. Men som din er nå, yter den ca 18 hester. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...