Jump to content

Båt isteden for hus

Anders Kanten

Recommended Posts

Hei!

Kona og jeg har bodd i båt i Karibien før og vi har lyst til å gjøre det igjen. Vi jobber som marinabestyrere og har muligheten til å stikke av på de aller kjipeste månedene i Norge (1. November til midten av Mars). 

Derfor lurer vi på å skaffe oss en 38-42 fots katamaran eller noe annet som minner om en stabil flytende leilighet og ha base i Puerto Rico eller noe slikt. Resten av året bor jeg gladlig i en campingvogn om det er ferien min. 

Meeen, dette koster. Vi har ingen planer om hverken unger, flott bil eller hus og det gir jo ekstremt mange muligheter. 

Her er spørsmålene mine:

1. For å kjøpe båt via Norsk banklån, må den være under norsk flagg da?

1.2 Må den være momset inn i Norge?

2. Er det alltid 35% egenandel på båter på 2 mill +, eller finnes det banker med lavere egenandel?

Har man lavere en 35% på DNB er renta oppe i nesten 7% 

https://www.dnb.no/segp/privat/priser/laan.html#batlan

3. Er det mulig å få huslån-rente eller tilsvarende på båter om de skal brukes som hus, eller må man ha kjedelig stasjonær eiendom og bosted på rot?

Redigert av Anders Kanten (see edit history)

Jeg har tenkt den tanken jeg også. Selv med et AS og bostedsadresse i Norge kan de jo være lite villige til det.

Banken selger jo penger og sjeldent med risiko. 

Hvis jeg aldri skal ha båten i Norge så syntes jeg det blir unødvendig å momse den inn hit. 

Det er jo alltids muligheter med charterbåt og plukke den opp "til halv pris" etter den har blit hardt brukt i noen år. 

Du kan har en båt registrert i NOR (skipsregisteret) uten å ha momset den inn / fysisk innført den i Norge. Da har den norsk flag og den kan belånes med sikkerhet i båten. Du kan ikke ta den til Norge hvis du ikke momser inn. Så langt teorien.

Du kan (muligens) finne en Bank som låner deg penger med sikkerehet i denne båten. Jeg er likevel ikke så optimistisk at en bank faktisk vil gjøre det når denne "sikkerheten" flyter en ukjent sted i nærheten av Puerto Rico og lånetager har ingen fast jobb og ikke bor i Norge.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...