Jump to content

Viksund 27sjark - prisen er "bestemt" men hva nå?


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg takker alle for tidligere svar. Trenger litt råd til:

 

Har brukt en del tid på å vente svar fra karen som skulle selge sin Viksund 8.08m (27fots) 1979 Viksund sjark med Saab 2g motor i. Jeg hadde legget inn et bud på 200, men han sa at 230 er laveste pris for ham. Jeg må tenke godt på dette, og trenger litt "input":

 

1.

Pris. 230,000

 

Hva synes dere om dette? En av dere sa at den burde ligge mellom 150-175, men jeg lurer på om det er blanding med den 770 sjark utgave? Båten er 8.08m og er vesentlig større en den 770 utgave.

 

Utseenede-messig er båten for både årgangen og typen "strøken" - ut i frå det jeg kan bedømme. Ny malt overvanlinje (3 år siden), rekkeverk ok, vinduene ok, styrehuset ok osv osv. Den ser rett og slett pen ut for en sjark. Ikke nylig oppusset pen, men velholdt pen.

Saab 2g motor, i god stand (?), kjørt 3300t. Han har skiftet en del ting på den i seinere år. Går som en klokke i følge eieren. Ingen grunn til å tvile på det, har sett på båten i tre timer allerede og har en åpen invitasjon å se på båten/ta en tur når som helst med han - jeg rekne då med at motoren er ikke i ferd med å takke for seg.

Radar, Raytheon av nyere årsgang. Fungere og ser bra ut.

2x dekk lys, 1x søkelys manuelstyrt inn styrehuset,

Stor mast på styrehuset.

TV + ariel + CD spiller.

Toilett/vask.

Garmin GPS (ikke kartplotter) nyere årsgang. Fungere.

Robertsen autopilot (fungere ikke helt, kan styre båten med den men den er ikke lengre koblet mot kompassen).

Kompass.

Hydraulisk styring inne/ute.

Mesan + mast. i orden.

Parafin oven for oppvarming. Fungere.

Nyere komfyr (2 plater) som går på rødsprit. Ser bra ut.

Skikkelig kraftblokk

Full navigeringslys

IKKE selvinreddet i styrehuset

Vindusviskere

 

Ut i frå denne informasjonen: er båten verdt 230?!?!? Ut if fra det jeg har sett på Finn.no i det siste tre måneder, tror jeg at jeg skal slite godt for å finne en sjark på 8m som ser grei ut (eller bedre som i dette tilfelle) for under 200kr. De som ligge på 150-175 er rett og slett stygge eller godt brukt for å så det pent, eller 25 fots utgave.

 

2.

Er det andre ting jeg burde tenkte på dersom jeg skal gir han 230? Båten skal opp på land, og jeg skal prøvekjøre den en gang til før jeg endelig bestemme meg, men hva med Båtkort, heftelse? Andre ting?

 

3.

Båten var skadet (slengt i kai under storm) for tre år siden, og i den forbindelse var skroget reparert for 150,000kr (full kasko på båten). Han har ingen papirer for dette (forsikringselskapet betalte ikke han - men han prøver nå å skaffe papirene om dette fra Gjensidige - tvilsomt om han få siden der er tre år siden?). Men han har ingen grunn til å si noe om dette hvis det er/var tull med det - det går nemlig ikke ann for meg (og folk flest) å se om den har vært reperert i det hele tatt. I forbindelse med dette er dette kanskje til og med en fordel - at eventuelt plast-pesten ville blitt "ordnet" dersom båten hadde det når den var reperert? I følge eieren var den støpt på nye i skadeområde på innsiden og utsiden. Styr unna eller ok?????? Må jeg har papirer eller er det ikke så nøye så lenge som skroget ser bra ut når den skal opp på land?

 

4. Jeg vet at det er en speider ordning her, men er det noen her som bor i Hordaland/Bergen som har tid og har litt peiling som kunne se litt på båten for meg? Jeg har en flinke kolleger på jobb som ville det i utganspunktet men nå har han ikke tid i de neste 2 uke, han er snart pensjonist og jeg liker ikke å mase. Er det noen her som kunne brukt et par timer en kveld på det for et 1000 lapp? Gjerne en som har eller har hatt en 2g eller lignende motor og har peiling på plast pest eventuely hvordan skroget burde ser ut når den er på land kanskje? hjelp?

 

Tja, er det noe med nye båt kjøp som jeg burde tenke på?

 

Alle svar velkommen,

 

Takk igjen

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Om han ikke er villig til å gå ned i pris og du vil ha den, så må du betale det han ønsker for å få den. Synes du dette er for mye skal du ikke kjøpe den. En enkel filosofi som tar utgangspunkt i om hvor sterkt du ønsker akkurat denne båten, med det utstyr som finnes i den.

 

Om båten er verd 230` er det den som kjøper båten som bestemmer...

 

Det at båten er repparert for 150` for 3 år siden er vel et signal på at den egentlig skulle vært kondemnert i forbindelse med skaden den fikk. Er repperassonen fagmessig utført trenger ikke dette å ha noe å si for prisen på båten.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...