Jump to content

Hvilken bil til sjøsetting


JulieP

Recommended Posts

Hei alle,

 

Jeg er en helt ferst båteier (hurra for det !!), og har dermed en del spørsmål, blandt annet om sjøsetting.

Det gjelder en Akseladden 16 fot, som veier 350 kg ca (eks motor : evinrud 30 hk), og som vi skal sette ut fra en utsettingsrampe i Oslo. Spørsmålet mitt er : går det ann å bruke vår Toyota Corolla til dette ? Rampa er ikke særlig bratt eller lang, og hengeren er at den typen hvor bakreste del kan løsrives fra resten (aner ikke hvordan det heter, men dere skjønner hva jeg mener ?).

Beklager masse om dette har blitt snakket om her før, det kunne jeg ikke finne..

Setter pris på svar !!

 

Ha en flott dag :)

Julie

Link to post

Lurt å være to stykker under sjøsetting, en som kjører bilen (og sørger for å dra i håndbrekket og holde bremsepedalen inne når båten skal av hengeren) og en til å løsne og slippe båten av hengeren. Å rygge/bremse seg ned på utsettingsrampa er ikke vanskelig, men har ved et par anledninger sett folk som tror håndbrekket deres er bedre enn det egentlig er - med våt bil som resultat :wink: Derfor er det greit at en av dere holder bremsene inne, bremsing på fire hjul er bedre enn halvslakt håndbrekk på to. Når dere skal opp igjen fra rampa blir det (avhengig av stigningen på rampa) en ganske bratt bakkestart, lurt å ta det forsiktig så dere unngår spinning. Spinning er det samme som mangel på veigrep og gjør at bilen i verste fall kan sige litt tilbake igjen hvis ikke sjåføren tenker kjapt nok og bremser før bilen siger tilbake. Det er også greit å ha en tau i båten før dere slipper den ut, da unngår dere at båten glir fra dere når den kommer i sjøen. Tar dere det med ro og fatning blir utsettingen av båten en grei opplevelse :smiley:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Er neppe så kritisk når båten skal ut, og med den vekta det her er snakk om.   Men med tyngre båt og forhjulstrekk , så må man være obs på at om hengeren er litt framtung så blir det mindre grep og dermed grep på drivhjulene.  Er nok noen som har plagdes litt da om det i tillegg er sleipt på rampa.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Alt går bare en er forsiktig nok. Solgte en del Rana Plast 530 HT på 80-tallet, og bilen vi brukte til sjøsetting (og opptak) var en Renault 4 med "paraplygir" :pray:

 

Var flere hester på en rideskole i nærheten :lol:

 

Ville ikke vært førstevalget i dag nei :nonod:

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Om bilen spinner på framhjulene når du skal opp, kan du slippe båten 20-30 cm bak på hengeren. Da får du mere vekt, og bedre grep på framhjulene..

 

Jeg setter på brekker på henger når jeg tar opp båten, i tilleg til det på bilen. Føler den holder litt bedre da...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Noen biler har framdrift og håndbrekk på samme aksel, og hvis dette er foran så er det lite som skal til for at bilen glir bakover.

 

Har sjøsatt båt/henger på 2,5 tonn med min bil, men den har 4WD med lavgirserie og automat.

Så når jeg forlater bilen med motoren i gang og automaten i P og håndbrekket på, så er begge aksler låst til hverandre og det skal relativt mye til for å flytte doningen da  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tror dette skal gå fint!

 

I 2009 sesongen slet jeg fælt første gang jeg skulle ta opp min Uttern D66 på boggihenger. Toyota Landcruiser med bakhjul på betong og forhjulene på grus spant på alle fire hjulene. Lavserie og diffsperre på etc etc.

 

Det løste seg da en vennlig kar kom bort, lente seg på bilvinduet, og sa at han gjerne kunne gå bak for å ta av håndbrekket på hengeren :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Jeg drukner hengeren når jeg sjøsetter min 23,5 foter. Er mye lettere og mindre sjanse for at bilen tar seg en tur på sjøen når du har en tung båt på hengeren. BLir heller ikke samme belasningen åp brekket. Jeg tar den opp og ned alene uten spesielle problemer.

 

Så en som sjøsatte en 24 fots Sea Ray som ikke skulle ha hengeren våt og da lettet bakhjulene på trekkbilen  5 cm over bakken og med brekk på bakhjulene begynte hele saken å trille ned mot vannet.

 

Jeg bruker en Jeep Grand Cherokee som trekkbil. Med lavserie,V8 og sperrer i alle reninger er det lett å dra opp båten .

 

bilde

 

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post

Tror dette skal gå fint!

 

I 2009 sesongen slet jeg fælt første gang jeg skulle ta opp min Uttern D66 på boggihenger. Toyota Landcruiser med bakhjul på betong og forhjulene på grus spant på alle fire hjulene. Lavserie og diffsperre på etc etc.

 

Det løste seg da en vennlig kar kom bort, lente seg på bilvinduet, og sa at han gjerne kunne gå bak for å ta av håndbrekket på hengeren :smiley:

:D :D :D :D

 

Jeg dro opp gamle 30 fots jeepen med 07 landcruisern jeg hadde da, kom søren ikke opp, laavgir å sperrer og alt, kalvøya slippen hadde jo ofte relativt mengder sand på seg, blanda med vann og betongunderlag var det en viss hastighetsforskjell mellom hjul på bil og henger, men kom opp til slutt. Under vann der var det jo en tildels litt kip kant. 

 

Med nye jeepen (og ny bil) er den faktisk så tung at jeg MÅTTE bruke lavgir når jeg skulle opp i høst, da med tørr slak slipp, hjalp lite med svær v8 og 1 gir, kjente den ikke ville det, skal sies at i lavgir gikk det lekende lett. 

 

Værste jeg har prøvd var med min 1986 toyota camry, både den og jeg var betydelig yngre da og jeg hadde en 18 fots,  1 liters løpsbåt jeg hadde glemt bunnplugg på så hadde nok noen hundre KG mer masse med seg enn den skulle, hjalp ikke at hengern var laget for 28 fots båt ;) 

 

 

Link to post

Hvorfor med motoren på?

 

Fordi jeg skal bare få ut båten og så kjøre bilen opp igjen  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...