Jump to content

Gjestehavner, uthavner, bunkers oversikter online 2015

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har etterhvert blitt en god del nettsider som har diverse havneoversikter for Norskekysten. Her kommer noen, fyll gjerne på :-)

Havna.com

Velihavn.no

http://kart.gulesider.no/

http://uthavner.batmagasinet.no/

http://havneguiden.no/home/index.php?pageID=34

--------

Syns egentlig alle er passe dårlige. Skal jeg velge noen så er Havna.com kjekk pga kartutsnitt, flyfoto og god beskrivelse. Men av en eller annen grunn laster alltid siden forferdelig tregt. 

Havneguiden er god men koster penger, dog billigere enn å kjøpe bøkene og kjøp via app og så god som 4G dekningen er i deler av landet så er kanskje det et svært godt alternativ?

Noen flere alternativ tilgjengelig på nett som er er verdt å nevne?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Men siden alle er like bra eller like dårlige eller like mangelfulle, og båtfolket er interessert i kanskje få noe som er oppdatert og ikke så mangelfullt.

Hva med å kontakte dem som driver siden/ sidene, å gi en tilbake melding på om det er havner/ uthavner de mangler?

Dersom man er på plasser eller har båt i havn som ikke ligger der eller har mangel fulle opplysninger kan man vel sende dem en mail får å bidra til at havnene og siden blir oppdatert.

Da vil vi kunne gå inn på siden å kunne finne den infoen man skulle trenge, å det kommer jo flere tilgode.

Selv har jeg sent inn info til velihavn.no men lit ny info om havna vår og info andre havner i nærområde som ikke har ligget inne, og gitt info om kontakt info til plasser de kan henvende seg får å få info om uthavner.

som regel har man 2 min til å notere seg lit info når man er på tur, og eventuelt sende en mail, dersom man har nett med seg på tur eller ta 5 min på pcen heime på kvelden og sende dem en epost.

jo flere som gjør det jo mere info får dem inn og kan oppdatere infoen sin og få en mere komplett database.

jeg syns siden til Vel i Havn er en bra side greit oppbygd, ikke så vansklig å finne frem der. men dem trenger lit ny info får å vøre oppdatert, å det bør vi som er på tur kunne hjelpe dem med.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Hva med å kontakte dem som driver siden/ sidene, å gi en tilbake melding på om det er havner/ uthavner de mangler?

Eller eventuelt bare legge inn opplysninger selv? Det er i allefall fullt mulig i Båtwiki. Det er ikke vits i å syte og klage over tingenes tilstand, dersom alle aktive på BP hadde oppdatert én artikkel i måneden, så hadde vi antageligvis hatt en nokså komplett, oppdatert og ikke minst fri database.

Det er faktisk litt viktig at det er fritt. Dersom man bruker tid og krefter på å hjelpe til med å holde én av de kommersielle databasene oppdatert - ja, da forblir arbeidet der, det kan ikke brukes i andre settinger. Dersom man synes at brukergrensesnittet i Båtwiki'en suger - vel, man står helt fritt til å lage en bedre tjeneste basert på samme datagrunnlag.

Wikipedia og OpenStreetMap drives etter disse prinsippene, og gjør det bra. Jeg hadde ingen tro på den sistnevnte, men det er sannelig blitt bra - f.eks., ønsker man et mest mulig oppdatert og komplett kart over stier i Oslomarka, så kommer man seg ikke utenom OSM.

Husk på at dersom informasjonsflyten skal basere seg på at man sender eposter, så kreves det betalt arbeidskraft i andre enden for å gjøre oppdateringene. Hvem betaler?

Ting endrer seg stadig, priser settes opp og ned, tjenester forfaller, bortfaller eller legges til. Autorativ og oppdatert informasjon om tjenestetilbud og gjeldende priser, det mener jeg må komme fra gjestehavna selv, gjerne gjennom deres offisielle websider. Dessverre viser det seg ofte at selv ikke disse er oppdatert, særlig mtp tilbud i skulder- og vintersesong.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg mener også at det er litt viktig med en tjeneste hvor brukerene kan legge inn informasjon selv, raskt og effektivt. Den vet best hvor skoen trykker som har den på, etc. Har toalettene tilsynelatende ikke vært vasket siden forrige sesong? Oppleves havneverten som ekstraordinært serviceinnstilt? Mangler septiksugestasjonen slange - og svarer havneverten alltid med "den er bestilt - kommer i neste uke"? Er det betalingsautomater hvor man kan betale for strøm eller tilgang til fasciliteter - også får man ikke det man har betalt for? For all del, slike tilbakemeldinger bør sendes direkte til gjestehavna, men det er kjekt å raskt og enkelt kunne legge inn en advarsel til fremtidige potensielle gjester!

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...