Guest Avmønstret# Startet 16.Juni.2015 Del på Facebook Startet 16.Juni.2015 (redigert) Har etterhvert blitt en god del nettsider som har diverse havneoversikter for Norskekysten. Her kommer noen, fyll gjerne på :-) Havna.com Velihavn.no http://kart.gulesider.no/ http://uthavner.batmagasinet.no/ http://havneguiden.no/home/index.php?pageID=34 -------- Syns egentlig alle er passe dårlige. Skal jeg velge noen så er Havna.com kjekk pga kartutsnitt, flyfoto og god beskrivelse. Men av en eller annen grunn laster alltid siden forferdelig tregt. Havneguiden er god men koster penger, dog billigere enn å kjøpe bøkene og kjøp via app og så god som 4G dekningen er i deler av landet så er kanskje det et svært godt alternativ? Noen flere alternativ tilgjengelig på nett som er er verdt å nevne? Redigert 16.Juni.2015 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Juni.2015 Del på Facebook Svart 16.Juni.2015 båtwiki, vel! :) Ikke så veldig komplett, men svjv den eneste frie databasen. bp's drivstoffbørs og uthavnforum bør vel også nevnes. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
ReodorF Svart 16.Juni.2015 Del på Facebook Svart 16.Juni.2015 Er enig med Pinkvin, alle er passe dårlige. Eller rettere sagt, bare sånn passe brukbare. Alle har så gammel og utdatert informasjon, så man kan egentlig ikke stole på noen. bp's drivstoffbørs med flere år gamle priser bør nevnes ja, men........... Sitér dette innlegget Link to post
hebbelille Svart 16.Juni.2015 Del på Facebook Svart 16.Juni.2015 Men siden alle er like bra eller like dårlige eller like mangelfulle, og båtfolket er interessert i kanskje få noe som er oppdatert og ikke så mangelfullt. Hva med å kontakte dem som driver siden/ sidene, å gi en tilbake melding på om det er havner/ uthavner de mangler? Dersom man er på plasser eller har båt i havn som ikke ligger der eller har mangel fulle opplysninger kan man vel sende dem en mail får å bidra til at havnene og siden blir oppdatert. Da vil vi kunne gå inn på siden å kunne finne den infoen man skulle trenge, å det kommer jo flere tilgode. Selv har jeg sent inn info til velihavn.no men lit ny info om havna vår og info andre havner i nærområde som ikke har ligget inne, og gitt info om kontakt info til plasser de kan henvende seg får å få info om uthavner. som regel har man 2 min til å notere seg lit info når man er på tur, og eventuelt sende en mail, dersom man har nett med seg på tur eller ta 5 min på pcen heime på kvelden og sende dem en epost. jo flere som gjør det jo mere info får dem inn og kan oppdatere infoen sin og få en mere komplett database. jeg syns siden til Vel i Havn er en bra side greit oppbygd, ikke så vansklig å finne frem der. men dem trenger lit ny info får å vøre oppdatert, å det bør vi som er på tur kunne hjelpe dem med. Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
tobixen Svart 16.Juni.2015 Del på Facebook Svart 16.Juni.2015 Hva med å kontakte dem som driver siden/ sidene, å gi en tilbake melding på om det er havner/ uthavner de mangler? Eller eventuelt bare legge inn opplysninger selv? Det er i allefall fullt mulig i Båtwiki. Det er ikke vits i å syte og klage over tingenes tilstand, dersom alle aktive på BP hadde oppdatert én artikkel i måneden, så hadde vi antageligvis hatt en nokså komplett, oppdatert og ikke minst fri database. Det er faktisk litt viktig at det er fritt. Dersom man bruker tid og krefter på å hjelpe til med å holde én av de kommersielle databasene oppdatert - ja, da forblir arbeidet der, det kan ikke brukes i andre settinger. Dersom man synes at brukergrensesnittet i Båtwiki'en suger - vel, man står helt fritt til å lage en bedre tjeneste basert på samme datagrunnlag. Wikipedia og OpenStreetMap drives etter disse prinsippene, og gjør det bra. Jeg hadde ingen tro på den sistnevnte, men det er sannelig blitt bra - f.eks., ønsker man et mest mulig oppdatert og komplett kart over stier i Oslomarka, så kommer man seg ikke utenom OSM. Husk på at dersom informasjonsflyten skal basere seg på at man sender eposter, så kreves det betalt arbeidskraft i andre enden for å gjøre oppdateringene. Hvem betaler? Ting endrer seg stadig, priser settes opp og ned, tjenester forfaller, bortfaller eller legges til. Autorativ og oppdatert informasjon om tjenestetilbud og gjeldende priser, det mener jeg må komme fra gjestehavna selv, gjerne gjennom deres offisielle websider. Dessverre viser det seg ofte at selv ikke disse er oppdatert, særlig mtp tilbud i skulder- og vintersesong. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 16.Juni.2015 Del på Facebook Svart 16.Juni.2015 Jeg mener også at det er litt viktig med en tjeneste hvor brukerene kan legge inn informasjon selv, raskt og effektivt. Den vet best hvor skoen trykker som har den på, etc. Har toalettene tilsynelatende ikke vært vasket siden forrige sesong? Oppleves havneverten som ekstraordinært serviceinnstilt? Mangler septiksugestasjonen slange - og svarer havneverten alltid med "den er bestilt - kommer i neste uke"? Er det betalingsautomater hvor man kan betale for strøm eller tilgang til fasciliteter - også får man ikke det man har betalt for? For all del, slike tilbakemeldinger bør sendes direkte til gjestehavna, men det er kjekt å raskt og enkelt kunne legge inn en advarsel til fremtidige potensielle gjester! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.