blackdev Startet 16.Juni.2015 Del på Facebook Startet 16.Juni.2015 Har en 99 Volvo Penta KAD32 med duoprop, under bytte av knutebelg ble det oppdaget at lagret på aksling mellom drev og motor var slarkete og må byttes, noen som har fått utført dette og kan gi meg ca pris? Det merkelige er at lager og tetting også ble byttet i 2010, båten har ikke mange timer på telleren etter dette, ksn det være en garantisak i forhold til forventet levealder på lagret? Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
adeneo Svart 16.Juni.2015 Del på Facebook Svart 16.Juni.2015 Ehm, skal vi tippe at det er et DPE drev kanskje da, de fleste av de motorene ble levert med det ? Nå finnes det jo en hel rekke lager mellom motor og drev, det sitter en aksel i svinghjulskåpen med to lager, samt at det er en aksel på drevet med en dobbeltlagerboks, som selvfølgelig har dobbelt opp med lager ? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 16.Juni.2015 Del på Facebook Svart 16.Juni.2015 Kad 32 har enkel lagra svinghjulskåpe.Lageret er mulig å skifte uten å ta ut motor.Det ligger ein styring i svinghjulet,som kansje må byttes,og da må motor fram Sitér dette innlegget Link to post
blackdev Svart 16.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2015 Det er et DPE drev ja, har solgt båten, fikk følgende melding fra ny eier i kveld, han skulle bytte knutebelg: "Har plukka av drevet. Det viser seg at lageret på akslingen inn til motoren er gåent. Mye slark." Skal være en kjent svakhet ved Volvo Pentas drev, ble dere noe klokere vedrørende hvilket lager det er snskk om og hva en slik jobb kan koste? Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
adeneo Svart 16.Juni.2015 Del på Facebook Svart 16.Juni.2015 Her har Jakob helt rett, den modellen svinghjulskåpe har bare ett lager og en hylse i dempeplata, og er betydelig enklere å bytte lager på, dersom det er det lageret, noe det høres ut som ? Lageret og tetningen er 6-700,- hos gullsmeden, og en times arbeid kanskje ? Sitér dette innlegget Link to post
blackdev Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Det lokale båtverkstedet antyder 25000 for jobben, motor og drev sitter i en Scand Dynamic 7600, mulig dette er riktig pris men syns vel i utgangspunktet dette er nok for et lagerbytte hvis det sitter såpass kurant til som dere antyder :-) Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
Cato Svart 17.Juni.2015 Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Lagersettet med simring, segerringer og lager koster ca 440,- hos eurofritid. For å skifte dette må drevet av. Jobben med å skifte selve lageret osv tar ikke mer enn en times tid hvis alt er normalt. Om metallet rundt lageret er angrepet av saltvann vil det antagelig fort bil et c-moment å få akselen ut. Sitér dette innlegget Link to post
larseluke Svart 13.April.2023 Del på Facebook Svart 13.April.2023 Hei, har gått igang med å bytte lager på min kad 32. Etter en del om og men har jeg fått ut akslingen. Er nå usikker på om foringen i svinghjulskåpa er ok. Når jeg setter inn akselen (uten lager) så er det litt slark i foringen. Noen som vet om det skal være mulig å bevege akselen når den er helt inne? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.