Jump to content

VP DPH-drev med liten klaring mellom propellene.


Eureka

Recommended Posts

Hva er riktig klaring på nye propeller?

Dersom propellene har absolutte minimal klaring, kan det gjøre at de tar i hverandre, med påfølgende økt "støy" når man svinder over drevet i fart?

Hva er konsekvensen om det er ørlite friksjon mellom propellene, når de roteres, mens båten står på land? Friksjon kun på et lite parti, når de roteres?

Er det et symptom på at en av de har forskjøvet seg, og sluppet, og at dette sannsynligvis vil tilta?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Står vel noen båter på land hos VP lokalt i disse dager. Får ta meg en tur.

Men når det er delvis friksjon, så er det vel for close...

Det er vel ikke noe å satse på at " de sliter seg til".

Sjøsatte i dag morges. Spørs om det ikke blir nye propeller, sammen med belgskiftet... Men siden man tar all service selv, utenom belg, så sparer man jo inn til en ny propell i løpet av noen år.

 

Vulkingen er vel ikke noe man får reparert?

Link to post

Som flere nevner er det nok vulkingen i den fremre propellen som har sluppet slik at denne har blitt presset bakover. Jeg hadde akkurat samme problem med mine propeller da jeg overtok min båt for et drøyt år siden. 

 

Ifølge det lokale VP-verkstedet er det ikke noe standardmål på klaringen mellom propellene, vi tittet på noen DPH-drev de hadde inne på verkstedet og det var litt varierende størrelse på åpningen. Med mine nye propeller fikk jeg nok 3-4 mm åpning. Det er i alle fall sikkert at det er noe feil når de "subber" i hverandre.

 

Winrace fikser propellen men kan ha litt ventetid, så tidspunktet er kanskje ikke det beste nå midt i sesongen...

Vil uansett anbefale å sende inn propellen til reparasjon og ha den i reserve hvis du ender opp med å kjøpe ny propell :smiley:.

Link to post

17998,88 kroner fattigere.... Men lagervare lokalt.

Bør vel bytte låsemutteren også, da nylonforingen begynner å bli usynlig....

 

Hva tar winrace for å legge inn ny vulking? -noen som vet?

 

Hvordan i huleste skal man egentlig klare å bruke momentnøkkel på VP " spesialverktøyet"?

 

Satset på å få et raskt løft på mandag formiddag. -og slepe båten de 5 nm det er dit. Bør vel neppe la propellen gå mere...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Auu... Det svir, men trodde faktisk listeprisen på DPH propeller var på andre siden av 20-tallet?

 

Hvor mange timer har den gått? Mener å huske det ikke var så mange år siden Grandezzaen ble tatt i bruk...

 

Vet ikke hva winrace eller andre tar for slik jobb, men tipper det er lønnsomt da du enten kan selge de, eller ha som reserve tilfelle rottefelle.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Da ble det litt endringer. Droppet nye propellere og har avtalt med Winrace å sende de inn for rep. Fastpris på 2500 pr propell. De er meget godt kjent med propellere til DPH sa de og mente kvaliteten på disse vulkingene er dårlige.

 

Fra de mottar pakker, så skal de være i retur etter 2 dager, ble det lovet. Så da sendes de i kveld som bedriftspakke :)

 

Klarte temmelig enkelt å skru de av mens båten lå på vannet. Mao, planen er også å skru på igjen på vannet. Et par tusen spart der også...

 

 

 

Til min store skuffelse måtte jeg ikke bade for å få de av, så da ble det en frivillig svømmetur etterpå !

bilde

Link to post

Hvis Winrace kan fikse dette så raskt er det nok et meget godt og lønnsomt alternativ til nye propeller.

Propellene blir nok som nye, eller et hakk bedre etter behandling hos Winrace :smiley:.

 

Får du returnert de nye propellene, eller hadde du ikke rukket å kjøpe de enda?

Når det gjelder bruk av momentnøkkel tror jeg Volvo nå selger propellverktøy med 1/2" skrallefeste i enden.

Link to post

Ja, jeg ser ikke bort ifra at vulkingen blir bedre enn orginal. Winrace kunne nok ikke levd med at deres arbeid glipper.

 

Propellene er ellers i orden.

 

Da jeg skrev at jeg var 17tusenognoe fattigere, så hadde jeg holdt av ett propellsett hos lokal forhandler. Var innom i dag og sa at jeg ville forsøke å reparere... Det var i orden. De solgte nok av propeller. Kommentaren var: " skal du sende dem inn til winrace?". :) ikke helt ukjent mao.

 

Tror dette blir veldig bra. Og jeg blir strålende fornøyd om jeg klarer å montere på vannet.

-og en ny erfaring.

 

Sap: denne båten er min fars båt, men jeg tar meg av service og vedlikehold, og bruker den fritt.

Pga Tall ship i Ålesund medio juli, så blir det ikke sørlandstur i år på Grandezzaen. Og jeg kommer nok til å holde meg innenfor fylkesgrensa tenker jeg. En veldig løs plan er å starte på seiltur i sona Ålesund til nordmøre uka før tall ship, så være her når skutene kommer til byen. Etter, tar jeg for meg fjordene sør for Borgundfjorden og syd til Stad. Mao, Geiranger, Hjørundfjorden, så utover til søre Sunnmøre. Jeg får se :) da får jeg ihvertfall mere erfaring med flere ukers tur med seiling og stiller bedre mtp sørlandstur neste år. Jeg kan for lite enda. Det blir jo solo.

 

To ting må gjøres før sommerturen: ny kjøleboks og opprydding i 12v anlegg .

 

Litt OT men... :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Da har propellene kommet i retur fra Winrace. Imponert. Ingen ventetid. Sendt med ekspressfart over natten sist lørdag. I hende hos winrace og utbedret samme dag og returnert påfølgende dag.

 

De skulle visstnok gå ut i ferie etterhvert, og da ble det en mann på jobb.

 

Imponert! Montering i løpet av kvelden.

 

bilde

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...