Eureka Startet 17.Juni.2015 Del på Facebook Startet 17.Juni.2015 (redigert) Hva er riktig klaring på nye propeller? Dersom propellene har absolutte minimal klaring, kan det gjøre at de tar i hverandre, med påfølgende økt "støy" når man svinder over drevet i fart? Hva er konsekvensen om det er ørlite friksjon mellom propellene, når de roteres, mens båten står på land? Friksjon kun på et lite parti, når de roteres? Er det et symptom på at en av de har forskjøvet seg, og sluppet, og at dette sannsynligvis vil tilta? Redigert 17.Juni.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 17.Juni.2015 Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Har aldri målt dette selv, men har registrert at klaringen er veldig liten. Er den mindre nå enn med de gamle skruene ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Propellene er fra da drevet var nytt i 2009. Men jeg husker ikke hvor stor klaring det skal være... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 17.Juni.2015 Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Kan det være at vulkingen i bakre propell har gitt seg litt og den har kommet lengre frem med tiden? Har du noen andre DPH drev i nærheten du kan se på? Feks hos VP pusheren? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eureka Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Står vel noen båter på land hos VP lokalt i disse dager. Får ta meg en tur. Men når det er delvis friksjon, så er det vel for close... Det er vel ikke noe å satse på at " de sliter seg til". Sjøsatte i dag morges. Spørs om det ikke blir nye propeller, sammen med belgskiftet... Men siden man tar all service selv, utenom belg, så sparer man jo inn til en ny propell i løpet av noen år. Vulkingen er vel ikke noe man får reparert? Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 17.Juni.2015 Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Det er nok vulkingen som har sluppet det er et kjent problem på DPH drevene. Som regel er det den fremste propellen som flytter seg bak ulogisk men sånn er det, sikkert måten vulkingen er presset i Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 17.Juni.2015 Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Det kan fikses! Sveis og propellservice har gjort dette mange ganger! Sitér dette innlegget Link to post
Båtsjef Svart 17.Juni.2015 Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Det er vulkingen av navet som slipper.Den fremmere propellen skrur seg bakover,på grund av de spesielle splinsene.Gjelder som oftest propellere produsert i 2007 og 2008.Ny propeller koster ca.8 store. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 17.Juni.2015 Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Som flere nevner er det nok vulkingen i den fremre propellen som har sluppet slik at denne har blitt presset bakover. Jeg hadde akkurat samme problem med mine propeller da jeg overtok min båt for et drøyt år siden. Ifølge det lokale VP-verkstedet er det ikke noe standardmål på klaringen mellom propellene, vi tittet på noen DPH-drev de hadde inne på verkstedet og det var litt varierende størrelse på åpningen. Med mine nye propeller fikk jeg nok 3-4 mm åpning. Det er i alle fall sikkert at det er noe feil når de "subber" i hverandre. Winrace fikser propellen men kan ha litt ventetid, så tidspunktet er kanskje ikke det beste nå midt i sesongen... Vil uansett anbefale å sende inn propellen til reparasjon og ha den i reserve hvis du ender opp med å kjøpe ny propell . Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2015 Det var da som søren at jeg ikke studerte grundigere hvilken propellmodell det var. Hvor skal det stå gravert? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Mener det står i navet mellom to av bladene? Du finner det kanskje også i papirene (manualen) på båt Evt garantikortet fra VP Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eureka Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Har fått raskt svar på epost fra Grandezza Finland om at det skal være G5. - kjekt med en fabrikk som svarer i løpet av en time på epost. Men så begynner man å lure på seg selv.... Kan jeg ha satt propellene på feil vei? Går det ann uten at man åpenbart oppdager det? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 (redigert) 17998,88 kroner fattigere.... Men lagervare lokalt. Bør vel bytte låsemutteren også, da nylonforingen begynner å bli usynlig.... Hva tar winrace for å legge inn ny vulking? -noen som vet? Hvordan i huleste skal man egentlig klare å bruke momentnøkkel på VP " spesialverktøyet"? Satset på å få et raskt løft på mandag formiddag. -og slepe båten de 5 nm det er dit. Bør vel neppe la propellen gå mere... Redigert 18.Juni.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 (redigert) Auu... Det svir, men trodde faktisk listeprisen på DPH propeller var på andre siden av 20-tallet? Hvor mange timer har den gått? Mener å huske det ikke var så mange år siden Grandezzaen ble tatt i bruk... Vet ikke hva winrace eller andre tar for slik jobb, men tipper det er lønnsomt da du enten kan selge de, eller ha som reserve tilfelle rottefelle. Redigert 18.Juni.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eureka Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Første Grandezza31 tror jeg kom i 05. Denne er 07 modell kjøpt i 09 som overligger. Drevbytte allerede etter 2 måneder. - så dette drevet og propellene er fra juni 09. 650 motortimer. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Synes det er for tidlig med slike problemer uten ytre påvirkning. Gangtimene er jo "ingenting". Men viktigst at båten blir operativ og du har et ekstra sett propeller for en relativt billig penge om winrace kan ville de om :-) Blir det sørlandstur i år? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Scand Baltic Svart 19.Juni.2015 Del på Facebook Svart 19.Juni.2015 Mine slapp i vulkinga etter 2 år. Fikset hos Winrace men husker ikke prisen. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Juni.2015 Del på Facebook Svart 19.Juni.2015 Mine slapp i vulkinga etter 2 år. Fikset hos Winrace men husker ikke prisen. 2 år. Burde det ikke vært en reklamasjonssak? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eureka Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2015 Da ble det litt endringer. Droppet nye propellere og har avtalt med Winrace å sende de inn for rep. Fastpris på 2500 pr propell. De er meget godt kjent med propellere til DPH sa de og mente kvaliteten på disse vulkingene er dårlige. Fra de mottar pakker, så skal de være i retur etter 2 dager, ble det lovet. Så da sendes de i kveld som bedriftspakke :) Klarte temmelig enkelt å skru de av mens båten lå på vannet. Mao, planen er også å skru på igjen på vannet. Et par tusen spart der også... Til min store skuffelse måtte jeg ikke bade for å få de av, så da ble det en frivillig svømmetur etterpå ! Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 19.Juni.2015 Del på Facebook Svart 19.Juni.2015 Hvis Winrace kan fikse dette så raskt er det nok et meget godt og lønnsomt alternativ til nye propeller. Propellene blir nok som nye, eller et hakk bedre etter behandling hos Winrace . Får du returnert de nye propellene, eller hadde du ikke rukket å kjøpe de enda? Når det gjelder bruk av momentnøkkel tror jeg Volvo nå selger propellverktøy med 1/2" skrallefeste i enden. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2015 (redigert) Ja, jeg ser ikke bort ifra at vulkingen blir bedre enn orginal. Winrace kunne nok ikke levd med at deres arbeid glipper. Propellene er ellers i orden. Da jeg skrev at jeg var 17tusenognoe fattigere, så hadde jeg holdt av ett propellsett hos lokal forhandler. Var innom i dag og sa at jeg ville forsøke å reparere... Det var i orden. De solgte nok av propeller. Kommentaren var: " skal du sende dem inn til winrace?". :) ikke helt ukjent mao. Tror dette blir veldig bra. Og jeg blir strålende fornøyd om jeg klarer å montere på vannet. -og en ny erfaring. Sap: denne båten er min fars båt, men jeg tar meg av service og vedlikehold, og bruker den fritt. Pga Tall ship i Ålesund medio juli, så blir det ikke sørlandstur i år på Grandezzaen. Og jeg kommer nok til å holde meg innenfor fylkesgrensa tenker jeg. En veldig løs plan er å starte på seiltur i sona Ålesund til nordmøre uka før tall ship, så være her når skutene kommer til byen. Etter, tar jeg for meg fjordene sør for Borgundfjorden og syd til Stad. Mao, Geiranger, Hjørundfjorden, så utover til søre Sunnmøre. Jeg får se :) da får jeg ihvertfall mere erfaring med flere ukers tur med seiling og stiller bedre mtp sørlandstur neste år. Jeg kan for lite enda. Det blir jo solo. To ting må gjøres før sommerturen: ny kjøleboks og opprydding i 12v anlegg . Litt OT men... :) Redigert 19.Juni.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 20.Juni.2015 Del på Facebook Svart 20.Juni.2015 2 år. Burde det ikke vært en reklamasjonssak? Hmm, jo, men den kampen mot Volvo gadd jeg dessverre ikke. Dette var ved uttak i fjor, og var greit å få fikset dette fort. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 (redigert) Da har propellene kommet i retur fra Winrace. Imponert. Ingen ventetid. Sendt med ekspressfart over natten sist lørdag. I hende hos winrace og utbedret samme dag og returnert påfølgende dag. De skulle visstnok gå ut i ferie etterhvert, og da ble det en mann på jobb. Imponert! Montering i løpet av kvelden. Redigert 25.Juni.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 De var imponerende raskt levert av Winrace :-) Fine og blanke var de også Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eureka Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Kun den fremste propellen som måtte fixes. Hadde jo gjerne sett at de pussa over begge to :) kun den som var ordna som var pimpa. Kom på 3100 inkl returporto. Og det er helt greit. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.