Jump to content

Trykk Vs trykkløst vann system i båt?


shyggen

Recommended Posts

Joda, det finnes. Med f.eks. fotpumper. Gjerne med mulighet for saltvann for skylling av oppvask etc.  https://www.maritim.no/fotpumpe-plast#.VYGvPBOqqko 

 

Svaret er vel at med moderne komfort-fokuserte båter med diverse dusjer og kraner på bad og kjøkken er det mer behaglig med et trykk-system. Dusje med fotpumpe blir ikke helt det samme. Trykkvannsspumpa er dessuten relativt driftssikker, billig og enkel å bytte. Du trenger bare en pumpe for hele båten. 

Link to post
Share on other sites

Kan jo legge det trykkløst med bare ei pumpe for hele båten og, slik som i campingvogn. Bakdelen er jo då at man må ha en bryter med tilhøyrande kabel frå alle springane. Men at det er meir comfort med trykk er det ingen tvil om. I campingvogna vi hadde var det ei trasig affære å ta seg ein dusj.

 

Men eg trur kanskje det er like stor fare for at en "rister opp ei kran" eller får andre feil på brytere, som at en får lekkasje i eit trykksystem. Det opplegget i campingvogna virka iallefall for skjørt til at eg ville hatt det i ein båt.

Redigert av Tempest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hadde fotpumpe ved alle (3) vaskene i forrige båten. Fungerte helt topp. Hadde planer om å få meg en "fotdusj" også. Ser ikke helt problemet med å pumpe med en fot når man dusjer. 

 

Den største fordelen jeg så var hvor vannbesparende et er. Man bruker det vannet man trenger, ikke mer. Den andre store fordelen, syns jeg da, er hvor stille det er, ikke en lyd. Og den tredje er at det er veldig lite leamikk. Ikke noe vann under trykk og ekstremt ukomplisert. Og til sist, bruker ikke strøm. 

 

Har trykkvann nå og bevares, helt topp det, kommer ikke til å bytte tilbake men om jeg skulle ha en langturbåt så tror jeg jaggu jeg hadde vurdert det. Kunne vel klart meg lenge med trykkvann i cockpit/på dekk til utendørs bruk. Men inni båten vil jeg si fotpumpe er en enkel og god løsning med mange fordeler. 

Link to post
Share on other sites

Før var hyttefolket fornøyd med å hente vann i bekken 100m unna. Vi lever i en annen tid nå. Sjarmen med å ha det primitivt tror jeg er over.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...