Vosso63
Nå har den mest desperate fortvilelsen lagt seg, og jeg begynner å kjenne meg hakket mer rasjonell. Styret med et ei ekstra list uttapå får kanskje vente til det er krise. Virkelig krise, altså. Det er jo ikke det! Det kan jo kanskje minne litt om å gå uforberedt inn til eksamen, og bli deppa etter at en har strøket... Jeg hadde jo ikke tid til å trutne båten skikkelig - skulle absolutt ha satt av et par uker til vanning, bløyting og trutning på land først. Å trutne kjølen tar jo altfor lang tid.
Nei.
Nå har jeg tatt en tur i båten, og vanna godt der jeg fikk spylt med hageslangen. Det lekker langs suer, særlig nederste. Det lekker også fra enkelte sømmer, sjøl om jeg ikke trur sømmen der nødvendigvis er gått, men kanskje er for rom. Alt dette skal jeg gå etter og tette "normalt". Langs kjølen dryppa det godt, og da jeg hadde skrapa godt inntil så jeg at det kom fra inni sjølve natesporet. Om drevet der er svekka, er dytta ut eller hvorfor, er underordna. Jeg må enten dytte inn det som er pluss litt nytt. Jeg drar ikke ut det som er - med mindre jeg ikke kommer til med nytt. Om jeg har nok bomullstråd, veit jeg ikke, så jeg trur kanskje jeg bestiller mer på nettet. Er ikke sikker på om det finnes slike butikker for tida. Trur ikke jeg skal bruke "rørlegger-stry", da jeg er usikker på doseringa og helst ikke vil dytte i klumper, som så skaper nye lekkasjer på grunn av ujevnheter. Jeg ser i en "gammel" tråd (den er bare 15 år gml!), at @Huldaanbefaler bomullsdrev framfor stry, og det setter jeg pris på. Sjøl om Vosso kanskje minner om en arbeidsbåt, er ikke denne gamle klinkbygnaden og beskaffenheten til trevirket der nede ved kjølen i en slik forfatning at jeg kan dundre på av alle krefter. Nating av hele kjølen på nytt, noen råd? - Båtforumet - baatplassen.no. Din hjemmehavn på nettet!
Det positive oppi alt dette er jo at asfaltmassen har tetta de to store sprekkene jeg hadde, og at overskuddet tyter ut, slik det skal.
Det lekker også i overgangen mellom lot (det bua stykket i overgangen til stevn) og kjøl. Både under og inni står denne skjøten i nitti grader ift lengderetninga. Jeg antar derfor at skjøten er rett, at det ikke står på skrå "inni". Jeg så jo sprik mellom lot og kjøl da jeg saumfor skroget, og festa etter på blyremse. Jeg tetta ikke spesifikt, men må nok gjøre det nå. Håper det holder bare å slippe opp forbindinga og tette fra innsida et lite stykke ned.
Fra omlag der kjølen går over i lot er kjølbordet helt annerledes og tjukkere, og den nye saumen går ikke gjennom til en mutter. Om den i det hele tatt er skifta, om det er brukt nye spiker eller om jeg ser de gamle, veit jeg ikke. Her står nedre bordgang i en slik vinkel at jeg trur jeg skal tørre å kjøre inn nye skruer rett inn i kjøl. Det var der framme jeg hadde den mest ubehagelige tida den natta jeg var i båten og kava. Kanskje er dette det virkelige problemet?
Jeg trur jeg vil forsterke (spjelke) begge overgangene på nytt.
Jeg trenger jo egentlig ikke denne ekstra lista på langs ettersom jeg har tverrbord hele veien, tjukke og solide i hvert fall 4-5 bord utover. Hvorvidt søm i disse er gåen eller har mista feste, eller blitt rom, får jeg ta etterhvert, men skal i det minste skru inn nye skruer på nye steder langs hver slik tverrstokk. Når jeg har tetta alt må jeg prøve å få med en assistent til å vanne spesifikt med hageslangen sted for sted langs tverrstokker og nedmed kjøl. Uansett vil jo bedre festing til disse "spantene" avstive skroget og holde borgangen inntil kjølen. Den derre lista mi var nok helt på grensa til paranoia, eller noe i den dur. Jeg trur jeg har gått ned et par kilo og mista ytterligere fleksibilitet i hår og hud i løpet av denne uka. Ser virkelig fram til at Vosso ligger dønn fastsurra i ila her ute, og ikke fjorten vinterstormer og ny nedbørsrekord for november! I fjor satte vi jo ny for oktober (våteste kalendermåned på 161 kjente år). Dessuten hjalp det intet på strømprisen, som altså var skyhøy allerede da, måneder før Putin hærtok resten av Øst-Ukraina. Ja, så, nei, samma det.
Plenty plass til forsterking av bordgangen på tvers!
Det var også en tabbe å bruke "Mataki asfalttettemasse". Den hadde jeg lagt langs kjølnaten, og den er, slik jeg kjente det der og da, altfor tec7-aktig. Den er blitt som gummi og har en fast form, sjøl om den er mjuk. Ikke som Farm80 eller takmasse, Roof7 eller liknende. Den må vekk, og så får jeg pjåte på ordinær asfaltmasse. Lurer også på om jeg skal helle tjære nedi fra innsida der jeg kommer til. Det ser ikke ut inni den nystrigla båten min, så litt ekstra kliss og klass spiller mindre rolle. Vosso får ikke lov til å tørke, men oljeprodukter vil vel fortrenge vannet og synke gjennom?