Magna Startet 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2015 Har nylig kjøpt 2001mod Aquador 26C med VP`s Kad43/dp Propellene som står på no er B2(alu) og gir litt for lav fart (28 knop) ved 4000omdr, vurderer å bytte til C3(stål), Sendte forespørsel til Application Engineer Volvo Penta Europa og fikk raskt svar tilbake med desse dataene. Båten med motor er ca 3400kg og data beregnes med last i båten 3,6 tonn = C3 31 – 31,5 knop 3,8 tonn =C3 29 – 29,5 knop ( 3600 -3700 o/m) propel beginner å bli noe tung, men C2 er for let 4,2 tonn=C2 27 – 27,5 knop Så er mitt dillema,,, tenkte å kjøpe brukt og hvilke propeller passer da til min DP fra 2001 ser at også C3 er til DPE , passer c3 propellen fra DPE drevet på mitt drev, Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Du kan jo sjekke med Aquador. De bør sitte på testdata. Om de er sammenfallende så burde det være safe. Ellers var jeg en del i kontakt med en som het Morten Trøbråten (mener jeg det var) hos VP Norge for en del år siden. Fikk god hjelp fra han. Det virket som om han satt på testdata for en haug med båter med VP installasjon. Ut fra årsmodell så har du vel et 290 DP/E drev, så da passer vel både A,B og C serie propeller. Sjekk nett og ebay for bedre pris. Selv handlet jeg G propeller på nett fra USA til halv pris. Men dollaren er høyere nå. Og: om du i verste fall skulle bomme bittelitt, så kan trolig Winrace justere propellene for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Magna Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Er Morten Trøbråten som hentet fram dataene til meg, Han bruker VP's beregningsprogram for å hente fram data Sitér dette innlegget Link to post
Magna Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Mener å ha lest at propeller fra kad300 også har betegnelsen C,,, passer desse til min dp? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 C er stållegering med 2x3 blader, B er alu med 2x3 blader, og A har vel litt mindre diameter samt 4 blad på innerste propeller og 3 på ytterste. A mener jeg er for de mindre motorene, hadde det på en AD31/dp 1.95:1 utveksling og 2,5t båt. Kad43 har originalt 1.78:1 utveksling på drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Magna Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Stiller spørsmål om C propeller til DP drev (stål) er det forskjell på aksling på foreksempel en C3 til kad43/dp og en C3 til kad300/dpe Meiner å ha lest en plass att de ikke passer,, stemmer det ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Mener KAD300 har såkalt DPG-drev, og annen serie propeller - men dette er jeg ikke sikker på. Det jeg _vet_ er at jeg har hatt DP/E drev med KAD42 og senere KAD43, og brukt både B og C propeller på disse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.