Jump to content

1946 Century Deluxe Utility 17'

Runabout

Recommended Posts

da har jeg fåt lakket 8 strøk. så da syntes jeg det var greit med natemasse. primet først så brukte jeg maskeringstape og plast sparkel for å kline natemassen nedi. 

bilde

bilde

bilde

10 lag lakk. ser det har kommet noen små nupper fra det jeg tror var en rulle fra biltema som loet  :thumbsdown: 

tenkte å våtslipe dette vekk å gni på noen lag til. men begynner å bli fornøyd

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Bedre enn ny! Jeg har aldri hatt suksess med finarbeid og rullene fra Biltema, de loer.

takk. nei jeg fant en ligge å slenge så tenkte de var ok. men man så det ganske fort at det var små hår over hele båten. men ikke verre enn å slipe det bort

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

brukte dagen på å sette inn motoren igjen. og bytte talgpakkning før jeg monterte propellakslingen. jeg vurderer en vannkjølt pakkboks fra Tides Marine, men den koster lit siden aklingen er i tommer å må spesialbestilles. mangler bare ny drivstofftank og en varmveksler så er mye på stell. hvis noen har en varmeveksler til ca 200 HK motor så si fra:)

bilde

bilde

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Har prøvd å få start på motoren i noen dager. endte med at jeg lokaliserte feilen i forgasserne.

uten å ha noen som helst peiling på forgassere så plukka jeg de fra hverandre så godt jeg kunne, renset de først i bremseveske så i et kokbad med vann, sitonsyre og zalo. en heksegryte jeg har lest et sted ikke gjør skade på metallet men fjærner dritt. så satte jeg alt sammen igjen og skar til nye pakkninger siden jeg er for utolmodig til å vente på noe repp.sett fra nettet og vil heller gjøre alt over natta. men repp.sett er bestilt så vis denne løsningen ikke fungerer så har jeg det i bakhånd.

etter en del prøving, feiling, skruing, fintuning, startgass og banning så malte plutselig motoren som ei katte. her er en liten video https://www.youtube.com/watch?v=zAq2pjSoPus

begynete å få lit kalde føtter etter jeg hadde demonter den første og så alle de små delene å visste at jeg hadde to til :crazy:

bilde

bilde

må inrømme at tegning ikke er min aller største egenskap :lol:

bilde

Monterte også en ekstra impellerpumpe til varmeveksleren på det ene reimhjulet som driver dynamoen. måtte bøye til en egen brakett til denne som ikke er på bildet. 

Redigert av Runabout (see edit history)

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Bøyer meg i støvet, jeg er dypt imponert!

tusen takk. veldig hyggelig å høre fra en så dreven båteier og når man har lagt så mye tid og energi i den. 

Imponerende kul lyd, veldig spesiell, den gikk utrolig bra. Og ser fremdeles fantastisk ut. Utrolig bra jobb med motoren også, den ser helt ny ut. Kommer du på vannet i år??

takk. ja den har en ganske seregen putrelyd. ja jeg håper virkelig det nermer seg nå, satser på helgen.

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Oj, det høres kjipt ut ja....kan låne bilen min om du mener den er sterk nok (A4 Allround) :) Fint å sjøsette på Ullern Båtforening.

Jeg har motortrøbbel så det spøker for resten av sesongen....

takk for tilbudet. jeg har ogsåmulighet til å låne min mor sin også.

bilnøkkler er bestilt. det ble gort en feil som de ikke klarte å trekke tilbake, så de bestilte ny elektronikk fra produsenten. det skulle ha kosta opp mot 5000 kr. det godtok jeg ikke, så nå får alt helt nytt for prisen av kun oppsliping av nøkkel :thumbsup:. satser på denne helgen istedenfor. hehe :rolleyes:  synd å høre om motorproblemene. er det den feilen du pratet om tidligere?

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

• 2 uker senere...

en liten oppdatering fra forige helg. brukte nesten hele helgen på å sette inn ny bensintank og varmeveksler, det ble en platekjøler som er beregnet på ca 250 hester.

så endelig fikk jeg tatt båten og satt den ut i Solvikbukta, kjempefin båtrampe med ventebrygge og poletttsystem.

den tok godt inn med vann med en gang men fikk kjørt det bort med hevert lensesystemet som er bak i båten, et system jeg synes virket veldig bra.

prøvde maksfart og da kom jeg opp i 33 knop, det står i brosjyren fra 1946 at den skal kunne gjøre ca 40.

jeg fikk kost meg rundt halvannen time før jeg sa meg fornøyd og dro hjem. 

her er en kort film da vi puttret lit rundt https://www.youtube.com/watch?v=_pMHfY186yQ

91 liters bensintank. var ikke lett å få denne til å passe. med ny påfylling fra siden og ikke i midten.

bilde

Pumpen med braketten jeg måtte lage selv. varmeveksleren kan ses i bakrunnen. kan ta noen bedre bilder av den senere.

bilde

her er båten for første gang på vannet i mitt eie. som dere kanje ser så har jeg ikke skrudd på noe som helst av krom eller vindskjerm.

bilde

Redigert av Runabout (see edit history)

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

• 7 måneder senere...

Nå begynner det å lukte båtsessong i luften å da syntes jeg det var greit å starte opp igjen der det slapp i fjor. så søndagen gikk med til å montere den nye toppakningen som ble bestilt fra Vanness Engineering, sprayet med Permatex kobberspray og dratt til med 35 foot pounds som er rund 47,5 newton meter. da gjenstår det bare å montere en ekspansjontank, tenkte å bruke Evans kjøleveske uten vann så slipper jeg at det koker eller blir trykk i systemet.

bilde

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

• 2 uker senere...
Sivijo skrev On 9. april 2017 at 23.03:

Nydelig ! Bra jobba ??

Kan jeg spørre hvor folk får tak i fender/baug lister og beslag ? 

på min så fulgte alt med, men jeg ser at folk lager bauglist (cutwater) av papp først for å lage en mal, som de da ovefører på metall som blir sveiset sammen og forniklet.

fenderlister har jeg sett på noen hjemmesider, kan søke på Rubrail eller Gunwhale, 

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...