Jump to content

1946 Century Deluxe Utility 17'

Runabout

Recommended Posts

Hulda skrev On 15.10.2015 at 7.36:

Da ville jeg planslipt lokket. Bruk eksempelvis 600 vannslipepapir på en glassplate og beveg lokket i 8-tallsbevegelser. Jeg har med hell brukt 'fluid gasket' på slike gamle saker for å få liten nok klaring.

Takk igjen. den Pakkningsmassen du prater om høres ut som den beste løsningen for en tettest mulig fit. greit å få igang den pumpen så jeg kan kjøre gjennom lit glykol før det blir for kaldt her.

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

fjærnet pakkningen men det ble ikke noe bedre. så planslipte jeg lokket som du sa med glassplate, så alle spor og riper ble borte pluss at jeg slipte ned godset på pumpehuset lit også der plata går i mot, slik at det invendige rommet i pumpa ble noen tiendels mm smalere, å det gjorde virkelig susen, så da kjørete jeg gjennom glykol slik at jeg ikke sover dårlig når frostnettene kommer. 

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

• 2 måneder senere...

Da har jeg endelig kommet meg inn i nye lokaler, har begynt og pusse ned den gamle damen også. først med varmepistol og skrape for å fjerne gammel lakk og så med sandpapir på både maskin og for hånd etterpå.

nå ser jeg at jeg kansje burde ta ut motoren og få båten snud opp ned for å få komme skikkelig til på undersiden også. 

bilde

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

tok ut Bensintanken. tenkte det var greit å putte inn en ny siden det så ut som om noen har skrevet på den at den sist ble testet 4/86. eller er det en grei måte å fikse den på slik at jeg ikke trenger å tenke på lekasje? tenkte mest på å slippe å få rust i systemet så var det greit å bytte ut hele greia med en i plast.

bilde

Mensj jeg dreiv å snoka lit inni kriker og kroker på båten så fant jeg en annen morsom greie. Signalhorn som lå gjemt bak dashbordet og fotplaten. har ikke set det før nå fordi det er veldig trangt å komme til. båten er veldig godt utstyrt fra orginalt av. den har også lys i lanternene forran og bak i en egen glasskuppel på toppen av flaggstangen og en selvlenser når båten er i fart, det er et rør som går fra bunnen av båten opp i en bøy over vannlinjen og så ned  igjen gjennom skroget og ut i vannet gjennom en enveisklaff under båten, så når båten er i fart så blir det vakuum slik at det som eventuelt ligger i bunn blir sugd ut i vannet igjen. 

bilde

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Runabout skrev On 16.1.2016 at 10.11:

en selvlenser når båten er i fart, det er et rør som går fra bunnen av båten opp i en bøy over vannlinjen og så ned  igjen gjennom skroget og ut i vannet gjennom en enveisklaff under båten, så når båten er i fart så blir det vakuum slik at det som eventuelt ligger i bunn blir sugd ut i vannet igjen.

Vær forsiktig så du ikke får hevertvirkning og selsynkende båt. Ville være trist.

Står enn artikkel om denne "patenten" på svenske Träbåtsakutens sider: http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm#Självläns till träbåt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev On 16.1.2016 at 17.49:

Vær forsiktig så du ikke får hevertvirkning og selsynkende båt. Ville være trist.

Står enn artikkel om denne "patenten" på svenske Träbåtsakutens sider: http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm#Självläns till träbåt.

takk for denne nyttige linken jens! Har lest meg opp å i mente på fremgangsmåter, produkter og teknikker så jeg håper jeg gjør alt riktig i forholdt til vilket resultat jeg ønsker. spør man 20 trebåteiere om hvordan så får man 20 vidt forskjellige svar. så man må nesten bare finne ut hva man er mest komfortabel med selv. det nevnes et 2 mm hull i toppen av buen på røret. dette så jeg på det kobberøret som jeg har på min båt. lurte på om det var et slitasje hull som jeg skulle tette igjen men nå ser jeg at det har en funksjon :thumbsup: vurderte også å montere en kuleventil på røret slik at jeg kan stenge vannet når båten ikke er i bruk.

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

MOW skrev On 17.1.2016 at 21.34:

ser ut til å bli en fin norsk-amerikaner når du er kommet i mål med dine prosjekter, Heftig å hente "skipet" så langt vekk og regner med at det kostet mere å få damen til Norge enn du ga for hende "over there"?

Pga. den dårlig kursen så ble båt og ro-ro frakt noe dyrere en ønsket, turen gjennom landet ser jeg på som ferie så den gidder jeg ikke ta med i regnestykket. så skal selfølgelig tollvesenet ha sine 25% :cryin:  men frakt og MVA ble ikke dyrere en hva jeg ga for hun der borte. men pass på, har hørt at det er et rent H***** å få CE-merket båter bygd etter 1950 eller vis de blir importert fra et ikke EØS land som USA.

Redigert av Runabout (see edit history)

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

• 2 måneder senere...

Da er straks hele båten pusset ned å på tide å få ut gammel natemasse. viste seg å vere en veldig tidkrevende å vanskeliger jobb en forventet. på tidligere prosjekt har jeg brukt overfres med guide, fordi jeg ville gjøre natene bredere, men her så vil jeg beholde bredden og må derfor skrape de ut. 

lit diverse kniver og et bajonettsagblad som funket overaskende bra til å file/skrape/rive ut den gamle massen

bilde

Førbilde

Etter

bilde

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

• 3 måneder senere...

PGA. en sykemelding fordi jeg klemte hånda på jobb og to utrikningslag og påføgede brullyp så har det blit lite tid til båt. men jeg har rukket å heise ut motoren for kosmetiske og noen mekansike forbedringer. sliter lit med å få tak i ny toppakning :thumbsdown: båten er snudd på hodet, gammel bunnstoff er fjernet og den er beiset og satt inn med Owatrol D1, straks så er det kalrt for Jotun Racing Ultraspeed bunnstoff i kobberfarge. og Lakkering. beisen jeg satte inn med var International mahognybeis. som jeg tilsatte lit ekstra rødfarge. men syntes den ble noe for mørk og ikke den rødfargen jeg prøvde på, men ellers veldig fornøyd. 

bilde

300 kilos motor. var ganske nervøs når den hang over båten

bilde

måtte løsne en ventil, ellers var alt i veldig god stand for å vere en motor fra 1947

bilde

tok ca en time å snu båten alene

bilde

pumpen var en av de tingene som måtte fikses, nå fungerer den og ser bra ut

bilde

Dynamo og starter fungerte bra så de fikk bare en liten oppshinihg

bilde

Beiset og mettet med Owatrol D1

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

da har jeg klint Farm 80 mellom bordgangene og i småsprekker under vannlinjen. aldri prøvd dette produktet men var lett å påføre med bladsparkel.

jeg har juksa lit så jeg har hat en luftfukter i rommet der båten står slik at treverket fikk trutnet før jeg satte den inn med Owatrol. men alikavel så ble det ikke helt tett så jeg gikk over med dette Farm greiene. sprekkene var ikke mer en ca 0-1 mm store. men jeg tok like gjerne over rubbel å bit. tenkte heller for mye en for lite

bilde

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Lekker dame! Takk for at du deler :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

WithVital skrev On 20.7.2016 at 22.25:

Lekker dame! Takk for at du deler :)

takk. bare hyggelig å legge ut. regner med at de fleste her inne er stolte av båtene sine og liker å vise andre hva de gjør med de, komme med spørsmål og kansje gi noen tips til de som spør. 

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Nautilus222 skrev On 21.7.2016 at 7.42:

Dette blir pent:) kommer du til å ha en rød stripe og eller det ikke typisk for denne?

Si fra om du kommer borti noen som selger vinduslist som passer disse båtene. Har lett overalt og bestille til slutt fra USA. Dessverre var den feil dimensjonert (for liten) og de hadde ikke større...

nei det blir nok bare den hvite, siden det er det jeg har set som er vanligst.

dette firmaet i sande har det meste av lister veit jeg http://www.rjrygg.no/public.aspx?pageid=48295

og dett som har besøksadresse i Oslo, men er nok mere til industri. http://www.tingstad.no/default.asp?menu=114&view=cat/default&NK=27000000

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...