Jump to content

Sandefjord - Grebbestad i helgen


naumar.no

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg vurderer å kjøre min første tur fra Sandefjord og over til Grebbestad nedenfor Strömstad i helgen. Har en 30' Sea Ray, som går bra (32knop), men tenkte å ta det som en rolig tur, både for å spare drivstoff og for å "ta det som en tur". Det er ca. 40nm i direktelinje fra Sandefjord og over til Grebbestad, så om vi holder ca. 7 knop så bør det gå ca. 6 timer.

 

Planen er å reise fra Sandefjord kl. 21:00 fredag kveld og ankomme Grebbestad ca. 03:00 natt til lørdag. Det blir da å legge seg til på en holme utenfor gjestehavnen og sove noen timer, før vi får hele lørdagen til å feire midtsommeraften.

Vi må også være tilbake i Sandefjord kl. 12:00 på søndagen så vi planlegger da å reise tilbake i 5-tiden Søndag morgen.

 

Er det noen som har noen tanker om dette? Det som bekymrer meg mest er:

 

1) Blir det så mørkt natt til lørdag at vi ikke får orientert oss? Det er meldt flau/svak vind og lett overskyet

2) Kan vi risikere store bølger/sjø som kan skape problemer for oss i noen av disse reisetidspunktene? Natt til lørdag pleier det å være veldig rolig sjø, i alle fall langs kysten rundt Stavern, men det er kanskje værre med morgen-overfarten hjem på søndag morgen?

 

 

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post

Du kan sjekke bølgehøyde på Väderöarna som ligger litt utenfor kysten utenfor Fjällbacka litt syd for Grebbestad, som gir deg en pekepinn om hva som venter deg. http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/havsobservationer hold markøren over den gule flekken på kartet der det står "Väderöerna" så får du opp bølgehøyde.

 

De er også gode på vind, om du sjekker "Kustväder" menyen. Det meldes 4 m/s på natt til lørdag og mindre natt til søndag, men regn på morgensiden.

 

Vi er stadig t/r til Fjällbacka for lunch på en formiddag, men velger innaskjærsturen fordi det er så vannvittig vakkert. Men det er mest på dagtid. Riktignok er det ikke særlig mørkt nå, men litt ugreit farvann så det er kanskje greit å ligge ute i havet og duppe. Men om du sjekker vinkelen fra Folehavna så er det ikke så mye å spare på å gå rett på Grebbestad vs å gå ytterste lei nedover og gå inn sør for Koster.

 

Forslag: Hva med å gå rett til Havstensund. Klart farvann rett inn. Flott beskyttet og gode ankringsforhold. Våkne der og skli de siste minuttene på morgenen til Grebbestad innaskjærs? Herlig morgentur! Nydelig område! Dere går glipp av masse ved ikke å få dere denne koseturen.

 

Nå i det siste har ikke vinden løyet på natten fordi årsaken til vind har vært stabile trykkforskjeller i atmosfæren, men det har jo endelig flyttet litt på seg. Og dermed er vi kanskje tilbake til at det er stille på natten.

 

God tur!

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

Hehe... dette ble feil..  Skulle være nettene generelt, ikke natt til lørdag ;) Om nettene er det stort sett mye roligere enn på ettermiddagen i dette området, i alle fall nær kysten.

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post

Takk for fine turforslag alfaalfa! Det vil vi ta med oss. Ser ikke ut til å være meldt mer enn 1-2m bølger fra vest så tror dette blir en fin tur.

Du foreslår å ligge ute i havet å duppe.. er det spesielle triks rundt dette? Ligger man da med anker "på slep" for å bremse avdriften noe, eller ligger man rett og slett bare å ruller på bølgene? Med eller uten drivanker, og bruker man ankeralarmen for å varsle om stor avdrift eller blir man stort sett liggende innenfor et passe område?

 

Syntes det virker litt skummelt å ligge til havs og bare skru av motor og gå å legge seg... Men det er kanskje ikke så uvanelig? Antar man da ligger med enkel rundtlysende lanterne og håper at alle som passerer har radar og ser deg...

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post

Hei st,

ift å ligge i marsjfart svenskekysten i 42 knop, -så er 7 knop "å ligge å duppe" :wink:  Beklager den uttalelsen og misforståelsen!

 

Så ta transportetappen over inntil du kaster anker ved dertil egnet ankerplass. Og lyset bør være tilstrekkelig, men jeg håper du har en kartplotter/gps som kan bistå i å finne ut hva du ser av skjær og øyer og egen posisjon ift disse.

 

Du kommer du deg til Havstensund på litt ca 5 timer. Alternativt innenfor Resø- fint og stille der også. Da kan du legge deg til å sove der og få en opplevelse på morgenen som sitter. For å få litt kos og naturopplevelse så er dette en grei kombo av ren transport og litt opplevelse. Mer enn bare Grebbestad sentrum. Er det lyst og skyfritt kan det være fristende å evt forslå å gå mer innaskjærs ved å gå inn syd for Koster holde ytre led ved å holde styrbord på 58°48'24.7"N 11°7'49.3"E vest av Resö og videre vest av Lindøn/Kalvøn videre syover. Alldeles nydelig!

 

Du kan ta turen på http://kartor.eniro.se og kikke på leden.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

hehe, da forstår jeg :) Kan jo være vi får lyst til å speede på inni mellom, men stort sett er tanken å ta det hele som en tur og heller putre av gårde med en god film på tv'en

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post

hehe, jo, vi fant ut i "siste liten" at det var fredag det ble feiret og ikke lørdag. Vi fikk da hivd oss rundt og satt kursen, så vi var der borte i 22-tiden og rakk feiringen! Den rolige overfarten i 7 knop ble byttet ut med god planfart og ca. 2,5t på et veldig rolig hav. Hadde to flotte dager på Edsviken camping og en fin retur, tross ganske god sjø tilbake til Sandefjord i går.  

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...