Jump to content

Trawlerdrømmen endelig oppfylt! Huttetu!

Chilli Solbris

Recommended Posts

Jepp, jeg har hjemmehavn i Son fra år til år... Hadde fastplass i Sonskilen til Sagaen, men da Trawlerdrømmen gikk i oppfyllelse ble plassen for liten. Hadde griseflaks og fikk plass i den kommunale havna dagen etter at jeg kjøpte Victoria.

Ser du bor i Vestby, hvor har du havn?

Ja, jeg er havnesjef i Kambo båtforening, men der får ikke Solbris plass med mindre det blir bygget brygge. Var og så på båten du kjøpte. Tror du fikk en god båt der! Det eneste som gjorde at det ikke ble den var faktisk takhøyden!

Denne sesongen blir nok Solbris å finne innerst i Krogstadfjorden!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Gratulerer med flott skute, Erikda!

Uttrykket hytte på sjøen får en helt ny mening nå, og fot-syken er vel stagget for noen år?

Ønsker deg og dine en super båtsesong!

Takker så mye Zitt! Håper at fotsyken er stoppet for godt! Planen er at hytta på sjøen skal være helårshjemmet på sjøen!

Mvh

Chilli Solbris

• 1 måned senere...

Etter en laaaaaang periode med å bearbeide alt under vannlinja på Solbris, nærmer sjøsetting seg med stormskritt! 20. august klokka tolv skal hun endelig få vann under kjølen igjen!

Kommer med bilder av utførte arbeider om en stund.

Men litt fakt:

Det tar seks timer å stoffe/prime båten ett strøk. Vi har hatt på åtte strøk, altså 48 timer

Det er brukt 40 timer på støpearbeider,

80 timer pussing og sparkling.

Og jeg tør ikke tenke på hvor mange timer som ligger foran meg med rubbing og polering oljing og vasking!

Men det blir bare kos i forhold til epoxyrimer, polyester og bunnstoff!

Mvh

Chilli Solbris

Må være helt ærlig å si at jeg er knall grønn av misunnelse! Neida, heller imponert og glad på dine vegne! Du har fått skikkelig drømmebåt og kjenner jeg deg rett så blir den strøken som få før du gir deg. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Hvad med lidt "efter-billeder"...?

Hei Major Andy!

Joda efterbilder kommer! Må bare få tid og ro på meg til å legge ut og følge opp.

Det har vært litt for mye å tenke på. Har vel egentlig vært mer på sykehuset med min far enn jeg har fått holde på med båten. Men det skal komme!

Mvh

Chilli Solbris

Må være helt ærlig å si at jeg er knall grønn av misunnelse! Neida, heller imponert og glad på dine vegne! Du har fått skikkelig drømmebåt og kjenner jeg deg rett så blir den strøken som få før du gir deg. :smiley:

Den er i hvert fall langt mer på stell nå enn før jeg begynte Kenneeth!

Du (og alle andre som vil) er hjertelig velkommen til å bivåne sjøsettingen torsdag 20. august klokka tolv. Ellers er du velkommen ombord når du måtte ønske!

Foreløpig har ikke båten vært noe annet enn 45 fot med bekymringer! Det håper jeg endrer seg på torsdag!

Mvh

Chilli Solbris

Dette har jeg ikke fått med meg før nå. Gratulerer så mye med flott og romslig båt !

Leser at du hittil har hatt mest jobb med den, men det du har gjort nå er utrolig viktig, resten er kosmetikk.

Velkommen inn i det sedate liv hvor turen er selve målet og farten er av mindre betydning. Vi koser oss glugg i hjel under veis med "hytta" vår.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 5 måneder senere...

Nå kribler det sikkert etter å komme seg utpå. Tro meg, etter en tid ser du ikke lenger etter andre båter. Du sikler ikke lenger.

På båtutstillinger er jeg aldri ombord i nye båter. Den tid er forbi. Vi er så godt fornøyd med vår Grand Banks at bytte av båt måtte kun være for at helsa svikter å holde båten ship shape.

Det tar tid å bo seg til ombord i en nyinnkjøpt båt. En må faktisk bo seg til.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei på dere!

Jeg er blitt båtboer og trives meget godt med det! Selv i 21 kuldegrader er det 23 inne i skuta!

Gå inn på www.erikdahle.no. Der er det noen bilder. Må innrømme at jeg synes det er tungvint å legge inn bilder her, men får se å skjerpe meg og legge inn en lengre avhandling!

Mvh

Chilli Solbris

• 4 måneder senere...

Ja, nå har det snart gått et år siden jeg overtok Solbris. Og jeg er veldig godt fornlyd med skuta. Alt ombordd virker! Jeg pusler litt med vedlikehold og noen mindre oppgraderinger. Det blir ingen store operasjoner i år bortsett fra registerreimskifte på begge motorene. Tør ikke la være!

Ellers skal båten bare brukes til kos og hugge denne sesongen. Å bo i den gjennom vinteren har gått mye lettere enn anntatt. Noen solide kuldedøgn fikk vi jo, så nå vet jeg hva jeg går til!

Her er noen flere bilder! Tenker jeg legger ut litt fra motorsjauen litt senere

Her ligger jeg i Son den 7.6.

.bilde

La meg over baugspydet og tok bildet. 7,3 knop.

bilde

Synes hun går fint i sjøen.

bilde

Babord side i salongen.

bilde

Styreposisjon. Legg merke til at vi har fått nye gardiner! Min kjære Nina har gjort en flott jobb!

bilde

Artig å komme i Båtens verden!

bilde

Litt ruskevær i Moss, April, mener det var rundt den 20.

bilde

Mvh

Chilli Solbris

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...