No Angel Startet 18.Juni.2015 Del på Facebook Startet 18.Juni.2015 Får "ny" båt nå 29/6 og den er ikke stoffet. Tenker da på alternative måter å hindre groe og skjell på denne. Den har påhengere så er bare skroget som skal holdes rent. Har opplagshenger så kan ta den på land å spyle innimellom. Alternativ 1: Ultralyd = Ser at det selges ultralyd for montering på innsiden uten å lage hull i skroget. Båten er 8m og da skal det holde med 1 sender/transducer. Hvor lenge kan denne drives på normalt forbruksbatteri(har ikke landstrøm). Alternativ 2: Svart duk = Legger en sort 670g/kvm i båsen og kjører over denne når jeg legger til, det er for å hindre lys mot skroget og groe. Denne burde kanskje stroppes litt opp på skrogsidene når båten ligger i havn. Problemet ligger da kanskje i groe på akterspeilet og de vertikale flatene som er under vann på skrogsidene. Alternativ 3: Har ikke jeg, har dere? Tenker kanskje også at det er en ulempe å ikke har plastpest primer og gelcoaten tiltrekker seg jo vann, dette er en boston whaler så alt skummet i den trekker kanskje til seg ytterligere med vann og båten blir en del tyngre etter noen uker i vann? Dette er uansett ikke en båt som ligger ute fra Mars-Oktober men Mai-September og kan taes opp på henger eller i kran noen ganger ila sesongen. Håper på noen gode innspill her og på forhånd takk for alle sammen :) Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post
boble65 Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Min båt er 35 år gammel og har aldri hatt noen epoxyprimer og har ingen antydning til vanninntrenging.. Så du trenger ikke være redd for at båten trekker vann gjennom gelcoat på to uker. Sitér dette innlegget Link to post
No Angel Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Mange som prater om plastpest men er ikke nevneverdig redd for det, det jeg er ute etter er alternativ til bunnstoff :) Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post
alfaalfa Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Voksing eller polish er et alternativ - du kan bruke vanlige båt/gelcoat produkter eller noe mer spesial som utgir seg for å være laget spesiellt til dette Mc Lube se http://www.harken.com/productdetail.aspx?id=38874&taxid=372 En kompis fikk skroget polert med dette ved kjøp og lot dette ligge på noen tid. Fungerte greit. Sitér dette innlegget Link to post
No Angel Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Nå har jeg endelig handlet ett sett med 1 transducer på www.citadelproducts.com Fulgte ikke med lim men de anbefalte ISOPON P38, det finner jeg ikke i Norge men kan det sammenlignes med aralditt? Epoxy gjør kanskje samme susen? TEC7 blir vel feil produkt? Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post
quantumduck Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 (redigert) trekker kanskje til seg ytterligere med vann og båten blir en del tyngre etter noen uker i vann? Det er utallige meninger om "vanntett"/vanntett primer og nytten av denne her på BP, men det de fleste er enige om er at uansett er vannintrengningen totalt neglisjerbar ift. vekt. At vann skulle kunne trekke videre gjennom skroget og inn i skum på innsiden fordi du ikke bruker epoxyprimer eller tilsvarende tror jeg du kan ta fullstendig og totalt med ro. Redigert 18.Juli.2015 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.