larsparsfromage Startet 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2015 Jeg har kjøpt et 50 watts solcellepanel på Maritim. Når jeg skal koble pluss og minus i koblingsboksen ser jeg at det kun er én gummigjennomføring i midten. Istedenfor at det er åpning på sidene må jeg altså skvise to 6mm kabler inn i dette trange lille hullet. Jeg syns det virker litt rart. Kablene er jo isolerte, sier Maritim når jeg besøker butikken for å spørre om dette. Men de skal jo avisoleres inne i boksen sier jeg. Da får jeg til svar at jeg bare skal isolere i enden og ikke hele veien inn. Jeg forstår det, men men er det trygt likevel? Hadde det ikke vært mye bedre design å ha gjennomføringer på sidene slik det står oppmerket under? Det er sånn det er tenkt, sier mannen på Maritim. Jeg er jo ikke elektriker, men jeg syns dette virker veldig rart. Føler ikke at gummigjennomføringen blir helt tett heller når jeg trykker to kabler inn. Mulig jeg er litt paranoid, men er ikke dette en dårlig gjennomtenkt løsning? Sitér dette innlegget Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann. Link to post
Tobias Alfredsen Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Det er meningen at du skal bruke én rund kabel med to ledere :) Sitér dette innlegget Link to post
larsparsfromage Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Åh. Takk for oppklaring. Da gir det mer mening Sitér dette innlegget Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann. Link to post
larsparsfromage Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 (redigert) Men hvor finner man denne typen rund kabel med 2x4mm2 eller 2x6mm2. Noen som vet? Største jeg finner er 2x2,5mm2, og det holder neppe. Så da er jeg vel egentlig like langt og må stappe to kabler inn uansett. Kanskje ikke så farlig, men ser for meg at det ikke blir særlig vanntett. Får alternativt satse på at no sikaflex gjør susen? Redigert 18.Juni.2015 av larsparsfromage (see edit history) Sitér dette innlegget Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann. Link to post
Herman Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 (redigert) En elektroinstallatør kan skaffe dette. Selv har jeg brukt 2x2,5 mm2 (ca 8 meter spenn) Dette er fra et 55 Watts panel. Det er begrenset hvor mye strøm som går i denne kabelen. Jeg brukte en elektroinstallatør til å skaffe en 4x6 mm2. Nå var det en jeg kjente fra før, men slikt er ikke veldig dyrt (bortsett fra kabelen, da. Den koster endel etterhvert som kvadratet og antall ledere går opp.) Redigert 19.Juni.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
hanto1 Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 2x 2,5 kvadrat holder massevis så sant ikke du har ekstremt lange strekk. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 (redigert) 2x 2,5 kvadrat holder massevis så sant ikke du har ekstremt lange strekk. Har du målt/regnet på dette ? Jeg brukte 6mm på mine, og mener det var etter anbefaling (100w). Redigert 19.Juni.2015 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
hanto1 Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Det er snakk om max 4,5 A. Spenningsfallet er noen desimaler bak kommaet, men rent praktisk har det lite og si. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Spenning fra panelet ligger godt i overkant av 15 V. F.eks. 17 til 20 V. Med 2,5 kvadrat taper du om lag 0,5 til 1 V avhengig av strekket. Da har du i alle fall drøye 15 V igjen inn til regulatoren. Mest sannsynlig rundt 17-18 V siden mange paneler leverer rundt 19 V ut under belastning. Kjenner ikke lengda på strekket ditt, men er kanskje 5 meter? Du kan jo forsøke en kalkulator for spenningstap, så finner du nok frem. Men 2,5 mm2 burde holde, som mange er inne på her. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
larsparsfromage Svart 20.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Så det er ikke verre tap nei. Er bare et strekk på 2-3 meter. Kanskje i underkant av 2 hvis jeg monterer regulatoren smart. Regulatoren som anbefaler minst 4mm2 kabel i manualen. Solpanelet står oppført med 17,4 volt. Høres ut som jeg kan gjøre livet enkelt ut fra svarene deres og kjøpe 2x2,5mm2 :) Sitér dette innlegget Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann. Link to post
blue moon Svart 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 2,5mm2 holder lenge for deg, hvis du ikke finner to ledere i en kabel går det selvfølgelig også å tre begge kablene gjennom hullet til panelet og tette med tec7 eller lign. Jeg bruker 8mm2 fra regulator til batteri, tykkere ledere derfra altså. :) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.