Jump to content

Malingsfjerner på teakfiner??


index

Recommended Posts

Er det noen her som har prøvd å bruke malingsfjerner på teakfineren? Sliping er jo et sjansespill så tynn som teaken er, men jeg er vel redd for at malingsfjerneren løser opp limet i platene så da er man vel like langt.. Noen som har noen gode erfaringer å dele med meg angående dette?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har aldri prøvd det på teakfiner, men dessverre på en mahognyfinert kommode en gang :headbang:

Glem det, limet løser seg opp raskere enn maling/lakk som du ønsker å fjerne. Selv om fineren ikke slapp helt, ble det stygge buler både her og der.

Og ja, jeg var forsiktig, har brukt mye både av malingfjerner og lut tidligere.

 

Ikke lett det med den tynne teakfineren. Sjøl har jeg pusset forsiktig med 00 stålull, beiset og oljet. Ganske OK resultat :smiley:

Link to post
Share on other sites

hei

Jeg brukte også en malingsfjerner på teaklaminaten i min carat med stor sukse.

Brukte den typen som bare skal virke i noe minutter også skrapte jeg av lakken med stødig hand etterpå,fort gjort å lage sår laminaten hvis ikke du er forsiktig,

 

vasket og beiset den etterpå med en teakbeis og så brukte jeg en beislakk etter det.

Resultat ble helt ok da det var gjennomgående "blåmann" i laminaten.

 

Har merke på lakk og fjerner samt bilder av resultatet hvis du er intresert.

(Er på jobb nå så jeg har det ikke tilgjengligt, hysj hysj!!!! :lol::lol: :nono: )

Link to post
Share on other sites

Har merke på lakk og fjerner samt bilder av resultatet hvis du er intresert.

(Er på jobb nå så jeg har det ikke tilgjengligt, hysj hysj!!!! :lol:  :lol:  :nono: )

<{POST_SNAPBACK}>

Ja takk! Både bilder og merker hvis du kan. (Ikke bare du som er på jobb :wink: )

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei!

Skulle gjøre samme jobb med snekket, men fant ut at det var lettere å få limt ny finer utenpå. Fikk gjort dette på en møbelfabrikk. Kostet ca. 60kr/m2 pluss arbeid. Synes dette var billig i forhold til å stå i dagesvis å pusse.

Dessuten valgte eg eik istenden for teak. Båten var da nye lysere og penere.

Resultatet ble som nytt. Tykkelsen ble ca 0,7mm, så dette er ikke noe å snakke om.

Tror eg betalte ca. 2000 for hele jobben. Og da kjøpte eg en del nye plater i tillegg...

 

Herer et bilde av resultatet:

Link to post
Share on other sites

Har merke på lakk og fjerner samt bilder av resultatet hvis du er intresert.

Hei.

 

Jeg er interessert, har noen teak skuffefronter hvor lakken har sprukket og fuktighet kommet in slik at jeg har svarte striper. Har slipt en gang før, så jeg har ikke mye å slipe på. Fikk jeg av lakken uten å slipe ned i treverket, tenkte jeg jeg kunne bleke med oxalsyre, vannstoffperoksyd el. lignende og så olje/lakke med eventuelt litt farge i.

 

Lars H.

 

PS. Men det haster ikke, nå drar jeg fra jobben om en halv time,

hjem å spise middag og så til båten for laaang pinse/17. mai helg!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...