Sealine S34 Startet 18.Juni.2015 Del på Facebook Startet 18.Juni.2015 Har 2 KAD 32 motorer, og har kjøpt ny dynamo. Den eksisterende dynamoen på motor 1 er på 70 Amp og den nye er bare på 60 Amp. Vil dette bli noe problem ? Har nå et problem ved at den nye 60 A gir turtall ut av W, men etter 30 sekunder går turtelleren til 0 og timetelleren stopper. Stopper jeg den andre motoren, kommer turtallet opp igjen og fungerer normalt. Hva kan dette skyldes folkens ? Takker for kloke svar :-) Mvh Arve Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Juni.2015 Del på Facebook Svart 19.Juni.2015 Hvis det skjer når batteriene er fulladet da skyldes det gjerne to forskjellige setpoint.Ligger den ene høyre enn andre dynamoen da kan den med laver setpoint stoppe å gjøre noe.Dette er i så fall ikke skadelig, men kan mase hvis turtallet "forsvinner".Et teknisk problem blir det bare hvis begge dynamoer svinger mot hverandre,men dette skjer ytterst skjelden med bare analoge regulatorer.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sealine S34 Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2015 Hei og takk for svar :-) Er ikke helt sikker på hvilket setpkt du mener, er det lade setpkt 14,4 V ? Det som er rart her også er, hvis jeg bytter om dynamoer så skjer det samme på motsatte turteller. Feilen følgte med over på den andre motoren. Får ny dynamo i dag og skal bytte for å se om det er dynamoen som er problemet ?.. Arve Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Juni.2015 Del på Facebook Svart 19.Juni.2015 (redigert) Setpoint er den fast innstilte punkt der ladespenningen slutter.På en regulator er det f.eks. 14,2V og på en annen er det 14,4V, eller bare terskjel forskjel.Hvis begge lader mot samme koblingspunkt/batteribank da lader f.eks. den med 14,4V "lengre" enn den med 14,2V.Hvis spenningen kryper over 14,2V da slutter den som har setpoint på 14,2V mens andre regulatoren jobber videre til 14,4V.Den som slutter å lade produserer da ikke lengre spenning.Statoren leverer da heller ikke noe vekseslstrøm til W-kontaktet, derfor slutter også turtallmåleren å virke.Hvis feilen følger dynamoen da har du bevist at teorien stemmer. Men dynamoen er jo ikke skadet pga. dette og problemet kan dykke opp igjen også med en annen dynamo.Evt. kunne det hjelpe med litt forbruk på eller også en annen litt mer treg regulator(analoge regulatorer pleier egentlig alltid å gjøre "noe", slik at signalet ikke forsvinner.) Jørg Redigert 19.Juni.2015 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.