Jump to content

Brennstoffmåler går i fullt utslag når tenning slås på.


neschar

Recommended Posts

Brudd i giver eller forbindelse mellom giver og instrument, alt. defekt instrument eller minus til giver. De fleste instrument for trykk, nivå eller posisjon vil gå til fullt utslag ved manglende forbindelse mellom G og minus f. eks. ved brudd i pot.meter i giver.

Helt korrekt beskrivelse av flere mulige feilkilder.

 

Dieselmålere/tankmålere finnes i hovedsak i 2 typer. "Europeisk standard", og "Amerikansk standard" Forskjellen på disse er:

Europeisk standard: Måler o ohm ved tom tank og 180 ohm ved full tank.

Amerikansk standard: Måler 240 ohm ved tom tank og 30 ohm ved full tank.

 

 

1. Koble fra giveren i tanken elektronisk, gir dette utslag på instrumentet?

2. Mål giverens resistans (ohm)

3. Lask de 2 ledningene til giveren, gir dette utslag på instrumentet?

Link to post

Du har mest sannsynlig en såkalt stavgiver som er montert i mannlokket på dieseltanken. Denne består av en stav som står ned i tanken og en flottør som beveger seg opp og ned langs staven avhengig av veskenivået. Denne flottøren kan innimellom sette seg fast helt øverst, og da vil du få fullt utslag på instrumentet uavhengig av reelt veskenivå. Forsøk å kakke på toppen av giveren med håndtaket på en skrutrekker, dette kan være nok til at flottøren løsner.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hvis det er en VDO Siemens stavgiver i aluminium så er det bare å røske opp skiten og erstatte den med en relativt rimelig Wema giver.

Men mulig du må bytte instrumentet også siden VDO hadde noen litt sære resistansverdier på f.eks. 60-90 ohm tom og 0 ohm full.

 

https://www.merlinmotorsport.co.uk/files/transfer/technical/doc/vdodiptubespec.pdf

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg hadde samme problem, som jeg fikset i våres. Jeg hadde VDO instrument og vippegiver på tanken. Byttet vippegiveren som satt på tanken til denne: http://www.seatronic.no/instrumenter-givere-c-44_451/vdo-justerbar-vippearmgiver-p-4022og da var det i orden.

 

Du kan sjekke først om det er en raksjon på instrumentet ved å kortslutte ledningene på giveren. Hos meg viste instrumentet tom tank når de var kortsluttet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...