Jump to content

Legge på topcoat - Hva er beste måten å for å få det pent?

Leon KAD502

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å reparere en skade i baugen på min Skarpnes30.
Dere kan se bilder av skaden på disse bildene før skaden blereparert:

bilde

bilde

bilde

Skaden er nå reparert, sparklet og slipt. Det er klart til å legge på topcoat.

Skaden er ca. 30-35 cm. over vannlinje.

Til dere som har erfaring og gjort dette før:

Skjønner at beste måten for og få dette penest mulig på er å bruke sprøyte for å legge på topcoaten, men jeg har ikke muligheten til det.

Derfor tenkte jeg å benytte meg av skumgummirulle og fordriver pensel. Hvordan går jeg frem?

Kan opplyse om at båten går i ferskvann, skaden er finsparklet med stålplast fra Biltema (som skal være vanntett iflg. en gammel sjøulk og trebåtbygger).
Under stålplasten ligger det to lag med gelcoat på venstre side av baug (skaden sett bakfra. Grunnen til at denne ligger under er fordi jeg gjorde en feil da jeg slipte ut og fjernet den gamle gelcoaten.

Jeg tenkte meg ikke om godt nok og slipte så mye at jeg ikke fikk noe gelcoat-kant å sparkle i mot i ytterkant av skaden. Derfor ble denne slipt jevn, og jeg sparklet ut med jernsparkel og slipte ut denne også.

Da jeg var ferdig med pussing av stålplasten satt jeg igjen med noen ujevnheter/groper i stålplast sparkelen som jeg la i litt gelgoat og slipte ut.

Da ble det jevnt og bra. Slik ser det ut nå: Den ujevne gelcoat skal slipes ut senere i dag. Før jeg la på første laget med gelcoat under stålplasten fylte jeg en knusningskade med glassfibersparkel (ikke hull).

Det var kun litt knusningskade i det øverste sjikte av glassfiberen på størrelse med en 5 kroning.

bilde

Så til dere som har gjort dette før, og som har erfaring, hvordan er det beste mulig å gjøre dette på?

Jeg bestilte topcoat via Maritim i Arendal. Der sa de at topcoat er gelcoat tynnet ut med parafinoppløsning og tilsatt herder. Håper dette er rett???

Forøvrig så går båten KUN I FERSKVANN.

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Hei,

bruk en liten fin rull som tåler gelcoat, rulle på litt tykt, tørke godt. Deretter er det bare på vannslipe med vannslipepapir, biltema har. Ha ei lita beholder med vann, dyppe i vann så slipe litt... etc...Dette tar tid, begynn med 240, deretter 400-- 800-1200. tilslutt er det rubbing og pollering.

Mvh Jon

Jeg håper herderen til topcoat ikke er tilsatt,men levert i en liten plast flaske.Du må slipe med kloss for å få det plant.Rett gjerne opp med kloss og 180 papir.Du må regne med å legge på topcoat flere ganger,og planslipe mellom lagene.Legg på topcoat med pensel.Du må slipe den tilslutt for å få det pent.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...