Mckongen Startet 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2015 I min båt er det tre batterier som blir ladet av dynamoen fra motoren. To forbruk og ett startbatteri. I det siste har startbatteriet sluttet å lade, kun forbruks batteriene. Har pusset av poler og klemmer og sjekket at skruer og mutrer sitter. Noen som har noen forslag til hva som er galt? Eller hva jeg kan ser etter eller sjekke? Synes det er rart at de to andre batteriene lader som normalt da alle tre er koblet sammen. Må sies at alle batteri er bare noen år gamle. Spenning på de to forbrukbatteriene før oppstart i dag var 12.65 v. Startbatt var kun 12.06v. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Hei, det første jeg ville se etter er skillereleet/skillediode dit. Følge den groveste ledningen fra dynamoen, hvor går den? til ett skille rele eller et skilldiode. Der fordeles ladinga til forbruk eller startbatteriene. Noe er feil der. Mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Ta belastningtest på startbatteriet eller kjøp nye. Er en celle gått er det ferdig. Nytt startbatteri er i grunnen en billig forsikring, Byttet selv i år, da hvilespenningen ramlet raskt på start. Noen kan reddes av rekondisjonering, hvis du har dette på en lader. Sitér dette innlegget Link to post
Mckongen Svart 20.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Takker for svar. Skal se nærmere etter i helgen. Hva er forskjellen på relé og diode? Sitér dette innlegget Link to post
NNX Svart 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 (redigert) Relè - en komponent som fungerer som en strømbryter, f.eks det står en svak strøm for å styre magneten inni frem og tilbake (av/på) den sterkere strømmen. Forklart litt greit her - https://no.wikipedia.org/wiki/Relè Diode - en komponent som skal kun lede strøm i en retning. Litt mer utfyllende info her - https://no.wikipedia.org/wiki/Diode Redigert 20.Juni.2015 av KrG489 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shyggen Svart 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Tipper den får noe lading, om hvilespenning er over 12v.. Hadde den vært brukt til endel start så tippe jeg den hadde vært lavere Sitér dette innlegget Link to post
Mckongen Svart 20.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Tipper den får noe lading, om hvilespenning er over 12v.. Hadde den vært brukt til endel start så tippe jeg den hadde vært lavere Det er pga at jeg bruker et forbruks batteri til start. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.