tobixen Startet 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2015 (redigert) Dette ble diskutert litt i en annen tråd - ref roger-jo på https://baatplassen.no/i/topic/119490-ankersvivelen-røk-i-går-noen-med-lignenede-erfaring/page-2#entry1733365- men jeg løfter dette til en egen tråd for å høre om det er andre som har flere erfaringer med dette :-) Da jeg kjøpte mitt Mantus, så mente selger at det kunne være smart med en svivel slik at ankeret kunne snu seg og komme riktig vei på ankerrulle/baugspryd. Jeg slo til - men var det egentlig nødvendig? Ja, det hender ofte at jeg tilsynelatende har bruk for svivelen når ankeret kommer "feil vei" opp mot rulla - men den ville jo alltid ha kommet riktig vei om jeg ikke hadde hatt en svivel der? Mange brukere av Bruce og Bruce-kopi-anker (aka M-anker aka kloanker aka ...) har ikke svivel og ser ikke behovet for svivel. Jeg var en av dem inntil jeg byttet ut med Mantus. Behovet for svivel er prekært når man lar båten ligge for anker i ukesvis eller månedsvis på steder hvor svairetningen endres, f.eks. pga endringer i vindretning eller tidevannsstrøm. Da kan båten snurre betydelig antall ganger rundt ankeret, og ankerkjettingen kan i værste fall ryke. Men de færreste av oss bruker vanlig anker for permanent fortøyning. Har svivelen noe reell funksjon for at ankeret skal lande riktig vei eller rulles opp riktig vei? Eventuelt, burde vi som har svivel på ankerkjettingen fjerne denne komponenten? Redigert 20.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Barbaria Svart 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Vi har aldri sett behovet for svivel. Ankeret (QCR) retter seg riktig vei ved en liten pause på rullen når vi tar det opp. Vi ankrer mye og ønsker ikke å ha flere usikkerhetsmomenter enn stengt tatt nødvendig. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Viknes 6BY Svart 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Tja,,.. Kjøpte Mantus anker og skiftet fra engbo. Monterte svivel ved bytte, men har reflektert litt over behovet for svivel. Ingen ulemper med svivel, og kostnaden er relativt lav så derfor ser jeg ingen grunn til å ikke innvistere. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Behovet for svivel er prekært når man lar båten ligge for anker i ukesvis eller månedsvis på steder hvor svairetningen endres, f.eks. pga endringer i vindretning eller tidevannsstrøm. Da kan båten snurre betydelig antall ganger rundt ankeret, og ankerkjettingen kan i værste fall ryke. Men de færreste av oss bruker vanlig anker for permanent fortøyning. Har svivelen noe reell funksjon for at ankeret skal lande riktig vei eller rulles opp riktig vei? Eventuelt, burde vi som har svivel på ankerkjettingen fjerne denne komponenten? Hvis Mantus ankeret oppfører seg som en vårkåt kalv som ruller seg rundt på bunn hver gang vinden / strøm snur ville jeg byttet til Bruce. Har bare oppservert Brucen på grundt vann i Danmark og den graver seg ned og vrir seg når vinden/strømmen snur uten å rulle seg rundt og rundt. Svivel er nok rett hvis ankret setter seg fast i en bergsprekk og båten snurrer som en sleggekaster i ringen. Hvor ofte skjer det? Jeg mener svivel og kjetting ikke passer i hop. Vi leser om knekte svivler er det noen med knekt sjakkel? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 20.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Hvis Mantus ankeret oppfører seg som en vårkåt kalv som ruller seg rundt på bunn hver gang vinden / strøm snur ville jeg byttet til Bruce. Har bare oppservert Brucen på grundt vann i Danmark og den graver seg ned og vrir seg når vinden/strømmen snur uten å rulle seg rundt og rundt. Jeg tror at nærmest uansett hva slags anker man bruker, så vil man helst ha svivel dersom man bruker ankeret til permanent fortøyning. Sett at ankeret graver seg skikkelig ned, f.eks. som følge av kraftig vind ... så kommer det en finværsperiode med svak vind fra forskjellige retninger, da vil båten kunne snurre adskillige ganger rundt ankeret uten at selve ankeret snur seg, og dette kan føre til knekt sjakkel neste gang det blåser opp. Min første båt lå for fortøyningsbøye i Tromsø, med tidevannsstrøm som skiftet retning to ganger for dagen - sjeldent nok strøm til å få et godt nedgravd anker til å skifte orientering, men absolutt tilstrekkelig til at den gikk veldig mye rundt bøya. Jeg hadde noe slags problem med svivelen en periode, og det ble totalt kaos! Nå er det imidlertid de færreste av oss som lar båten ligge over lengre tid for anker, så dette er litt "moot point". Jeg tror det meste jeg har latt en båt ligge på én oppankring er to uker, og det burde gå bra under de fleste omstendigheter. Jeg ser at det er mange som har erfart at de greier seg fint uten svivel, men så langt ingen som hevder at de har hatt problemer pga manglende svivel. Jeg tar dette til følge, og skal se til å avmontere svivelen i en ikke helt fjern fremtid. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Euklid Svart 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Leser man ofte om knekte svivler? De fleste vi seiler med her i Stillehavet har ankersvivel, og har ankret i mange måneder (eller år) uten at jeg har hørt om særlig mye trøbbel med akkurat dette. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Leser man ofte om knekte svivler? De fleste vi seiler med her i Stillehavet har ankersvivel, og har ankret i mange måneder (eller år) uten at jeg har hørt om særlig mye trøbbel med akkurat dette. Er ikke det mye koral-rev og Forkatting er mye brukt der syd, da kan svivel ha sin misjon ved ankring i måneder. Min første båt lå for fortøyningsbøye i Tromsø, med tidevannsstrøm som skiftet retning to ganger for dagen - sjeldent nok strøm til å få et godt nedgravd anker til å skifte orientering, men absolutt tilstrekkelig til at den gikk veldig mye rundt bøya. Jeg hadde noe slags problem med svivelen en periode, og det ble totalt kaos! Har ligget i bøye siden 87 med dobbel trosse bruddstyrke 65 000 kg den ble klippet av nede ved moringen etter 5 mnd fordi jeg ikke hadde svivel i opplegget. Så i bøye må en ha svivel ved langtids bruk. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Euklid Svart 21.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Er ikke det mye koral-rev og Forkatting er mye brukt der syd, da kan svivel ha sin misjon ved ankring i måneder. Ankring ved rev er unntaket; som oftest foregår det i gjørme eller sand – og de fleste ser ut til å bare hive ut ett solid anker med en drøss kjetting, uten noe mer fiksfakseri. Snakket også med Seatronic om valg av svivel før jeg la ut, og de hadde aldri hatt noen klager på de variantene de solgte. Skal ikke med dette mene at det ikke forekommer at en svivel tar kvelden, men jeg har bare ikke klart å oppfatte det som noe som skjer særlig ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Som jeg skrev i den andre tråden kjøpte vi en Wasi powerball som er et kuleledd, og som dermed skal unngå de ulempene som kan være med andre sviveler. Ble opprinnelig kjøpt inn til et CQR-anker som svært ofte la seg på siden og nektet å grave seg ned. Svivel hjalp ikke det spøtt, og vi byttet til Delta (som er mye bedre enn CQR) men lot svivelen sitte på. Jeg er usikker på hvor viktig det er, men antar det er en fordel hvis man ligger på svai og det skifter mellom ulike vindretninger. Siden her hadde noen gode betraktniger om svivel eller ikke: http://wanderingdolphin.blogspot.com/2013/08/hold-fast.html Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Man skal selvfølgelig ha svivel på ankeret ellers vil det ikke legge seg rett i rulla..... Jeg hadde for øvrig svivelen festet rett i ankeret både forut og akter så her skal det kjøpes inn anker-sjakkel for å slippe sideveis belastning på sviveler. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tobixen Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Man skal selvfølgelig ha svivel på ankeret ellers vil det ikke legge seg rett i rulla..... Det var begrunnelsen selger også kom med, men gir den mening? For det første, kjettingkabularet trekker alltid likt, dersom ankeret ligger rett i rulla på vei ned, så vil det jo også ligge rett vei når det kommer opp (såfremt man ikke ruller kjettingen helt ut av ankervinsjen). For det andre, mange her har solide erfaringer med anker på kjetting og vinsj, uten svivel, og ingen rapporterer problemer med dette. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
VannTro Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 I teorien stemmer nok det Tobixen, men jeg tror man unngår at kjettingen vrir og vrenger på seg(selv om den ikke snur seg) ved å ha svivel. Det er nok en grunn til at nærmest alle monterer det..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tobixen Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Leser man ofte om knekte svivler? Ikke ofte, men det skjer! (og ja, det skjer med sjakler også, ref en lenke i et av innleggene over). Et særlig problem her er at de færreste svivlene lar seg inspisere. Man kan normalt se om et kjettingledd eller sjakkel er moden for utbytting. Ref samme lenke kan det også være et reelt problem at ankerkjettingen knekker som følge av manglende svivel dersom man blir liggende for lenge på samme sted. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Careka Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 40-50cm kjetting først rett i ankeret, så svivel deretter resten av kjettingen, så slipper svivel og se feil belastinger. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
NilsPils Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 40-50cm kjetting først rett i ankeret, så svivel deretter resten av kjettingen, så slipper svivel og se feil belastinger. Da måtte i tilfelle svivelen passere kabelaret mitt. Og jeg forstår enda ikke hvorfor det blir bedre enn svivel som festes til ankeret direkte med en sjakkel. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
S/Y Emma Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 (redigert) Om man fester svivelen direkte i ankerskaftet, må man tenkte over hva som skjer ved en nitti graders sideveis belastning. F.eks. om ankeret blir kilt fast mellom noe. Når det er sagt; vi har ankret mye det siste halve året, og har ikke svivel. At ankeret kommer inn i rullen opp-ned har bare skjedd ved et par tilfeller. Da slakker jeg ut igjen en meter og tar det inn igjen. Dette har muligens ført til at det har kommet noe tvinn på kjettingen nå. Løsningen er nok å kjøre ut på dypt vann, slippe ut en god del kjetting og vente til det har tvinnet seg tilbake. Eventuelt å dykke ned på en vindstille dag og snu ankeret rundt X ganger. Redigert 23.Juni.2015 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
tobixen Svart 23.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Dette har muligens ført til at det har kommet noe tvinn på kjettingen nå. Lar "tvinnet" seg passere på kjettingkabularen da? (kanskje det er forskjell på ankervinsjene? jeg har i allefall inntrykk av at det er nokså umulig på min ankervinsj å få "rullet inn tvinn", uten at jeg har eksperimentert noe med dét) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 En skal aldri si aldri, men har bare 38 år erfaring med kjetting og Bruce uten svivel uten tvinn og kabularet holder orden på kjettingen og Bruceankret kommer rett inn. Ser nå at jeg har en lenke tvinn fra kabularen til ankret, skulle kuttet en lenke til når jeg skiftet sjakkel i våres. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
arkmarin Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 (redigert) Havnevesenet la ut en gjestebøye i Levangersundet. En seilbåt fortøyde til bøya. Et par netter senere ringte mannskapet på Ytterøyferja opp båteieren og varslet om at seilbåten drev utover sundet. Det viste seg senere at kjettingen var "klippet" rett av, da bøya ikke hadde svivel. Kjetting er svak for tvinn. Det var ny bøye og kjetting, som de la ut. Ingen hadde ligget i bøya tidligere. I sundet går strømmen både ut og inn, og det får båter fortøyd til bøye til å tørne rundt, når strømmen skifter retning. Det samme kan skje når en ligger for anker. Bruk svivel, blir moralen! Redigert 23.Juni.2015 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Hakkannen Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Har et 25kg Rocna i bestilling (på vei, men tomt på hovedlageret), og har selvfølgelig ikke lyst å miste dette (eller la båten reke på land for den saks skyld). Wasi Powerball virker som en forseggjort svivel, har forstått det slik at den også er klasset til å tåle en viss last. Søkte litt, men ser ikke at det er forhandlere i Norge av denne svivelen? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Havnevesenet la ut en gjestebøye i Levangersundet. En seilbåt fortøyde til bøya. Et par netter senere ringte mannskapet på Ytterøyferja opp båteieren og varslet om at seilbåten drev utover sundet. Det viste seg senere at kjettingen var "klippet" rett av, da bøya ikke hadde svivel. Kjetting er svak for tvinn. Det var ny bøye og kjetting, som de la ut. Ingen hadde ligget i bøya tidligere. I sundet går strømmen både ut og inn, og det får båter fortøyd til bøye til å tørne rundt, når strømmen skifter retning. Det samme kan skje når en ligger for anker. Bruk svivel, blir moralen! For en fortøyningsbøye skal man legge inn en overdimensjonert svivel, selv om bøya bare er tiltenkt midlertidig fortøyning. Men allikevel, at dette skal skje bare etter to netter, det er for meg uforståelig - såfremt det ikke er særlig grunt der bøya ligger. Som vi ser på innlegg #16 så tåler ankerkjettingen å bli tvinnet "noen" ganger rundt i allefall ... to netter og tre dager, blir maksimalt fem runder rundt ... Men ja, jeg modererer meg i allefall til å trekke tilbake påstanden "to uker på samme oppankring uten svivel går sikkert bra". Dersom kjettingkabularet ikke lar tvinnet ppassere, vil vel kjettingen fort ryke når man tar opp ankeret dersom man har snurret mye rundt og det er relativt grunt der man har ankret opp. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
nordan family 27 Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Var innom butikken her om dagen og kikket på en stor svivel fra Flak (?) som hang i hylla. Den var større enn hva jeg kunne få på min 8 mm kjetting med 4000kg bruddstyrke. Antar svivelen var til 10 mm, som hos min leverandør har 6860 kg bruddstyrke. Nå ryker mye annt på båten først - men svivelen hadde bare 1300 kg bruddstyrke. Det synes jeg er lite - ligger man et par større båter på et anker blir det god belastning akkurat i det kjetting når fullt strekk. Tror ikke jeg vil putte en svakeste ledd på min kjetting. Min leverandør har 5500kg på svivelen for 10 mm, og 2500 kg på svivelen til 8 mm, så det er tydelige forskjeller ute og går her. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 Var litt kjapp i avtrekkeren og kjøpte en Mantus ankersvivel som dessverre viste seg å være for stor til å brukes i ankerrulla mi. Så om noen har lyst til å spare noen kroner er det bare å sende en IM. Virker forøvrig som et veldig bra produkt, har aldri helt stolt helt på den gamle usertifiserte svivelen jeg har brukt frem til nå. Her er den som Mantus leverer: Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Steini Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 Kva mm kjetting er den til? Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Framtia Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 jeg har en S2, den passer 8-10mm kjetting (8mm G70 og 10mm G30/40). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.