tombok Startet 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2015 Sitter og spekulerer litt rundt å bytte storseilfall fra wire/tau til tau. Da må det også byttes trinse i mastetoppen. Dette er en seldenmast som sikkert er like gammel som båten (ca -74). Er litt usikker på hvordan jeg skal gripe dette an, da jeg ikke vet hvordan ting ser ut der oppe... Må f.eks. akter og forstag løsnes og beslaget tas ut av mastetoppen for å komme til trinsene, eller er det mulig å bare demontere trinsen som skal byttes? Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Tror jeg ville benyttet anledningen til å ta ned masten for å få en ordentlig gjennomgang på den hvis det er lenge siden sist. Det vil også gjør det lettere å arbeide på den, og et velkjent problem med master er at skruer i syrefset som man ofte finner en del av gror fast i aluminiumen. Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 20.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Det hadde nok helt sikkert ikke vært dumt å ta ned masten, men det er litt trøblete å gjennomføre der båten ligger tror jeg. Tanken var å låne en lift som jeg kan få tilgang til en dags bruk av. -Men jeg lurer altså fælt på hva jeg vil møte der oppe i toppen. Om hele toppen må av så må vel også rulleforstaget demonteres. Og det er vel for såvidt greit, har jo babystag som er montert og kan godt strekke kutterstaget også. Til å erstatte akterstaget mens toppen er tatt ut kan jeg sikkert bruke et gammelt skjøte. Men dette bør vel forberedes dagen før liften kommer, derfor lurer jeg altså på om trinsene er tilgjengelig uten å demontere toppen. Men det er kanskje like greit å forberede seg for demontering? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Men er det muligens var selden mast på en båt jeg hadde. Masteoppen var tredd ned i masta og festet med bolter. Trinsene var av en plast variant, bakelitt aktige uten lager eller noe. De var festet vha en glatt metallstang som var sikret med slike hesteskosikringer som en presser ned i et hakk i stanga. Stanga gikk gjennom trinsene. Fikk ikke tak i nye som passet men den som leter finner sikkert noe. Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Kan bli spennende dette da. Hvis trinsene i topp og bunn er like bortsett fra sporbredde så har jeg en ledig trinse i bunnen som kan flyttes opp. Hvis jeg forstår deg rett Pinkvin så må mastetoppen ut for å komme til trinsene? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Tror faktisk ikke det. Jeg hadde noen trinser som ikke var i bruk og byttet om slitte med ubrukte. Men de var egentlig litt stive og porøse av elde og burde nok byttes. Trengte bare ei tang for å ta av sikringene og et skruhjern og hammer til å slå ut stengene trinsene var på. Veldig enkelt, hos meg da.. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Litt sent nå men jeg ville gått og kikket litt i ett masteopplag på en opplagsplass for å se hva som venter. Tipper det er en aluklump tredd nedi med fire festebolter til mast. En stang gjennom foran og bak med fire trinser pluss noe dill. Sikker ikke noe avanserte greier. Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Da krysser jeg fingre for at det skal gå greit å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
storken28 Svart 21.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 (redigert) Hei, det er ikke så lett å bytte trinser i mastetoppen med mast stående.eg ha sjøl Alo 28 og ha gjørt dette jobben,men med masten nedtatt. Trinser sitte i en "trinse kasse".Dette sitte i en utskjering itoppen av masten,denne er ca.5cm bredde og like djup.Kassen er ca 25cm long. I dette sitte trinse opplagret på ein kort 10mm axle med splint i hver end på utsiden av kassen. Axlen sitte ca.3cm under toppen av masten. For i det heile tatt å få utt spindelen må dette kasse frigjøres og lifte opp frå masten. Problem er at både for og akter stag er feste i hver sitt end av "trinse kassen".Disse kan ikke losnes med mast stående uten alternativ støt til masten.Dette er ikke heilt enkelt å for til. Ny trinse er samme OD og tykelser men med rund spor til tau og v formet til wire. Hvis du kommer til med lift må det bli mulig å gjøre det samme med lastebilkran.Eg ville anbefale deg å ta ned masten,Få med ein par kameratene og det er fort gjørt.Og sikre. Redigert 21.Juni.2015 av storken28 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Takk for detaljer storken28. Men jeg har ikke noe å løfte masten med, så det må nok gjøres mens den står. Og siden toppen må ut får kutterstaget erstatte forstaget, mens et ekstra fall eller skjøte får tjene som akterstag fra samme høyde som kutterstaget. Jeg vil jo bruke lift, så dette burde vel holde masten godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Blir det ikke knølete å bytte, om kasetten må opp og ut, før du byttet trinser? Husk om du må bytte popnagler, så er det ikke vanlige alu eller syrefast... Pokker... Kommer ikke på hva det heter. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Hei På vår førre båt, Targa 96, var det seldenmast (trur eg). Der bytta eg trinser utan problem, medan masta var oppe. Då brukte eg klatresele, og ein kompis sveiva meg opp til toppen. Mitt råd er å ta deg ein inspeksjonstur opp i masta i god tid før du låner liften. Då kan du planlegga jobben, og sjå kva verkty du treng. Det er heller ingen verdas undergang om du nytta tau i ei skiva som er laga for eit wirefall. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Husk om du må bytte popnagler, så er det ikke vanlige alu eller syrefast... Pokker... Kommer ikke på hva det heter. Monel! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Takk!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.