Snusmumrikken Startet 21.Juni.2015 Del på Facebook Startet 21.Juni.2015 Heisann! Har to propeller her, alu propell som har en stigning på 12, og en Stål propell som har en stigning på 15. Ingen er testet i vannet enda. Båten motor er montert på er en Yamarin 4300. Da er min spm, vil alu være en bedre propell for mitt ``bruk``, enn den Stål propellen? Begge er i god form uten noen form for bøyde blader eller lignende. Dimensjonen er samme på begge, kun stigning som er forskjellig. Selvsagt kan begge testes, men reiser snart så er mest nysgjerrig egentlig^!^ Har ikke rpm teller heller, noe som vurderes da det hadde vært kjekt i forsøk om å finne den mest optimale propellen. Igrunn så spør jeg egentlig kun fordi stål ser mer fancy ut enn det en hvit alu propell gjør Takker på forhånd. Mvh, Christian.t =) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 (redigert) jeg vil tippe 12" er i minste laget og 15" i meste. Ville prøvd å fått solgt 15" propellen og testet med 13 (helst) eller 14" skal du trekke vannski osv, så er sikkert 12" - lavere stigning = bedre aks Redigert 21.Juni.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Ingen vannski. kun meg, maks et par-tre venner. Kan prøve å få solgt stålpropellen. evt byttet i en med mindre stigning ^^ Prøver å lære, førstebåten min^^ Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Er det i hele tatt vits å prøve stål propellen? Får ikke prøvd noe på en måneds tid. ut på ferie (dessverre for båtlivet) ^^ Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Et annet spm, Hvor langt skal selve undervanshuset stikke dypere ned i vannet sammenlignet med den laveste delen av skroget på båten? Om dere skjønner. Har lest at det skal være ca 5cm? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 for propelltesting, så burde du absolutt hatt turteller. Skader jo ikke å prøve stålpropen , men vil tippe båten vil føles treg med den , og ikke optimalt å kjøre med propell som er for stor og som ikke gir anbefalt turtall ang høyde, avhenger litt at form på skroget, fart, propell, bruksområde osv. På denne båten så ville jeg hatt plata over propellen i flukt med, eller helst litt over bunn Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Propellen går ganske langt under bunnen av skroget. Altså toppen av propellen er på lik linje med bunnen av skroget. Når motoren er i stilling som om den skulle vært på sjøen. Jeg er da 15, så mitt bruksområde blir jo farting rundt på holmer med venner, blir 90% av tiden marsj fart, har ikke råd til å kjøre motor på full guffe^^ Da dropper jeg å teste, med 30Hk så var det forferdelig (dog det var en GH15 den ble testet med) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 om plata ligger mye under, så går det krefter tapt i form av økt vannmotstand, vil f.eks kunne sprute opp vann fra stammen. Er motor boltet fast? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Motor er både boltet fast og skrudd fast med org ``skruer`` bak på motoren. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 går ut fra den er boltet slik at den kan løftes 1 hull eller 2? hadde en sammenlignbar båt, Bella 440R med yamaha F40, her ble motoren først montert helt nederst, men hullene var boret slik at jeg kunne heve den 3 hull opp faktisk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Riktig, tror jeg kan heve den 1 ``bolthøyde``, evt to. Hvor langt ned ville du anbefalt motor skal stikke ned fra dypeste punktet av skroget? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 (redigert) se post 6 - bruk plata over propellen som referanse. Du nevner at toppen på propellbladene er ca på linje med bunnen - om du da har greit grep så er du sikkert innafor Redigert 22.Juni.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jerognal Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Har Yamarin 4700 med F50. Satte på stålpropell (Solas Rubex 3, 11 3/8x12. Part nr. 9331-114-12) og båten ble en helt annen å kjøre. Hadde 5500 rpm og 27 knop. Nå har eg 5950 rpm og 30 knop. Min alupropell var utslitt og måtte ha ny uansett. Og angrer ikke på valget. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 24.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Takker så meget. Ja selvfølgelig glemte jeg post.6. Den er helt som du ville anbefalt så der er det null stress. Hvor får jeg kjøpt en propell i enten stål eller alu som har stigning 14 og diameter på 10? (Eller er stigning på 13 bedre, du anbefalte påenmåte begge?:)) mulig jeg mikset med stigning og nåværende propell er stigning 13, så kanskje ikke vits å bytte? Også, En Solas (tror jeg, hørtes kjent ut tror det er propell merke jeg har) 10x15 som er i fin stand (Litt død groe på innsiden av propellen, altså der akslingen er) er verdt? tusenlapp om jeg er heldig? Ser nye propller kan koste flesk, så kanskje en brukt en koster litt også? Ble budt 500kr for propellen, men avslo fordi jeg ville finne dens verdi. Takker!:) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 24.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Tror det er denne jeg har? Rimelig lik... http://www.telmo.no/Propeller/Propellere-St%C3%A5l/Mercury/Yamaha/Propell-SOLAS-New-Saturn-10-1-2-x11-YAM-Right3231-105-11-p0000017442?ChangedVariant=1&TypeChanged=1 Finner jo uansett av det om tre uker ^^ Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Hvor får jeg kjøpt en propell i enten stål eller alu som har stigning 14 og diameter på 10? (Eller er stigning på 13 bedre, du anbefalte påenmåte begge?:)) mulig jeg mikset med stigning og nåværende propell er stigning 13, så kanskje ikke vits å bytte? diameter varierer gjerne på propeller i denne størrelsen, dvs propeller med lavere stigning har gjerne litt mer diameter (for å "skyve" mer vann på en tyngre båt. Så se først og fremst etter stigning. Andre som leverer er Progress ingeniørfirma (ballistic) samt winrace propellers (flere bra merker) Du burde hatt turteller for å gjøre det beste valget, så du får turtallet yamaha anbefaler på full gass Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jerognal Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Gikk ned fra 13 til 12 " stigning når eg gikk over til stål. Diameter litt opp. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Takker så mye dere to! Ivar, jeg går da for en turteller, jeg sitter på et forferdelig nett here nede i gekkoland ^^ Så en link hadde vært perfekt!:) Motoren er jo en Yamaha 40Hk, 3syl versjonen, 1993 modell. Trenger du mer info, eller er turteller bare å mikse å makse? Da må jeg nesten teste stigning 12, 13, 14 og 15 selv om førstenevnte og sistenevnte er garantert ikke optimal. Turteller er ikke vanskelig å koble på? Nå har jeg og min far satt motoren sammen, den lå vel i 4 deler, blokk, undervannshuset osv.. Så vi kjenner motoren ganske godt. Er nok ikke noe problem. Vet du anbefalt turtall på vår motor? Tipper nok den er på 5500RP, men er ikke 110% sikker. Om jeg kjører med 1, eller 3 personer, har propell noe å si, tenkte mest på mtp testingen til propellene.:) Beklager for så mange spm fired, men prøver å lære bare. Takker så mye for hjelp! Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 tryggeste er å bruke yamaha turteller , ikke alltid de uoriginale funker like godt på disse motorene ser det ut til. Den settes på 6 poler (en bryter på baksida) , og er rett fram å koble opp om du har Yamaha fjernkontrollboks , der kommer det ut div ledninger og turteller skal ha gul (+12V), grønn (signal) og svart (jord) tilkoblet. Mener 5500 er anbefalt turtall ja. last i båten vil påvirke turtallet, så beste er å teste under så like forhold som mulig så ikke du blir mer forvirret etter testing enn før Og alene i båten så kan sikkert en 14" funke fint, mens med fullt av folk ombord så kan fort 13" være mye bedre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 (redigert) Skal sjekke om nåværende propell er 13 eller 14. Er den 13 så beholder jeg den, (Den er så og si ny, ingen maling er flasset av elns) men den er Alu, stål er jo bedre. Går uansett for en turteller, har et hull i dashen min fra tidligere eier, så har jeg noe å tømme tomrommet med. Takker så mye!:) Forvirret blir jeg nok ikke, må bare få organisert testingen evt. :) Har den 703 boksen ja, mulighet for tilt også, kjekt tipper jeg, selv om det går fint ``Manualt`` ^^ Redigert 25.Juni.2015 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Et annet spm jeg lurer på. Hva er boten og evt konsekvensene for at jeg kjører båten min ute på sjøen? er jo 30Hk over grensa, Båten er jo ikke en speedbåt, men gpr vel 30-35 knuter med 1 person i. Har uansett ikke råd til å kjøre på maks fart^^ Hører at jeg kun får 500Kr, ikke utsettelse i å ta båtfører lappen elns heller. Jeg skal ta lappen når jeg kommer hjem, men den gjelder jo ikke før neste år, hadde vært utrolig digg å få kjørt noen turer i år med kamerater, finne en holme og kose oss på eller fiske ifra båten. Har plenty båt erfaring. er vokst opp i båt. Legge til, holde grensene, altså det basic ligger spikret fast^^ Noen som vet 110% hva boten og konsekevensene blir? Prøvd å ringe politet 2 ganger, de setter meg over (men de som de setter meg over til svarer ikke, så skjer ikke noe ;P) Takker igjen, Selvfølgelig så vet jeg at dere vil anbefale å følge loven, men sålenge jeg har sjøvett og er vokst opp med båt, så tror jeg ikke at jeg kjører nå et halvt år er så ille^^ Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Fjordland Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Å få en bot er vel den beste konsekvensen. Problemene kommer når det er snakk om forsikring, skade på andres eiendom, helse og liv. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 29.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 (redigert) Nå skal jeg gi deg et eksempel der jeg blir stoppet. Jeg og et par andre kompiser kommer fra en holme der vi eks badet/fisket, på vei inn til brygga med kr.sand by så dropper vi innom for å kjøpe noe mat, kjører rolig og fint inn, en konstabel kommer bort og spør om jeg har lappen, enten kan jeg lyve og si jeg har glemt den hjemme (500-, i bot) eller så kan jeg rett ut si at jeg har glemt det. Dette er veldig usannsynelig vil skje, men kan jo skje. Hva blir en evt bot da? Selvfølgelig så blir det andre boller dersom det skjer noe alvorlig, men har kjørt masse av båt før, og kjører marsjfart på ca 20 knop, kun på fine sommerdager, så tviler at det skal skje så mye de 2-3 turene jeg skal ta i år. selvsagt, man skal alltid være på vakt og ikke ta ulykker for gitt, tro meg jeg vet det. :) Vlle ikke høre Moral ``preik`` kun enkelt og greit svar på spm, Takker så mye!:) Redigert 29.Juni.2015 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.