Siglo Startet 21.Juni.2015 Del på Facebook Startet 21.Juni.2015 (redigert) Har innsett at vestene vi har (Helly Hansen Inflatable Inshore) ikke har d-ring eller annet feste for sikkerhetsline. Det skjønte jeg ikke da jeg kjøpte dem som fersk turseiler. Sele, men ikke feste for line? Skjønner ikke helt poenget. Er derfor på jakt etter nye vester. Bruken er stort sett kystseilas og kanskje en tur til Danmark eller Shetland. Det står ingen langtur på planen. Spinlock sine ser supre ut, men er ganske dyre (2599), og enda dyrere med Hammar-utløser. Er de verdt prisen? Andre forslag? Crewsaver Ergofit ser også bra ut. Og hvilke sikkerhetsliner er å anbefale? Ser mange har 2 kroker og 2 meter lengde, blir ikke det farlig langt når man beveger seg fremover på dekk? Redigert 21.Juni.2015 av Siglo (see edit history) Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Bitteliten Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Jeg har Spinlock med "alt". Tester den ut for RWT Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Spinlock er behagelig om du får strammet «magebeltet» nok, men om den blir hengende på skuldrene er den nokså tung. Jeg liker deres variant av skrittstopper som går rundt lårene, mens jenter som har prøvd den ikke liker opplegget særlig godt (men det følger også med ordinære skrittstropper). Jeg liker Spinlock bedre enn Baltics toppmodell, da denne har all vekt på skuldrene. Disse vestene er tunge, men har sprayhood, lys og slikt innebygget. Om den ekstra sikkerheten som ligger i dette er verdt den ekstra vekten en drar rundt på får være litt opp til enhver å avgjøre – skal en gå med vest mye av tiden ville jeg vurdert å også kjøpe enklere varianter til bruk under milde forhold. Jeg har Spinlock Deckvest i verstingutgave, Baltic Race 150SL og enklere vester fra Baltic – og er glad for muligheten til å bruke de om hverandre. Men min bruk av vest er neppe helt gjennomsnittlig! Sikkerhetslinene vi har er trekroksvarianten fra Baltic. Bruker krokene så lina er kortest mulig, og håper det holder. Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Hadde ikke tenkt så mye på vekt, bra tips. Ser Spinlock er 1300 gram i 170N og 1600 gram i 275N. Mens en "normal" vest er sånn 800-900 gram. Tenker det er viktigst å sikre seg mot å falle ut av båten. Og tungt og ukomfortabelt utstyr blir brukt sjeldnere, sånn er det bare. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Euklid Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Forskjellen i vekt mellom min enkle Baltic (med krok!) og de store vestene er svært betydelig. Verdt å prøve ut skikkelig på forhånd i butikk. Spesielt Spinlock-vesten er nødt til å sitte godt for å ikke få all vekt på skuldrene, og muligheten til å få justert inn dette avhenger mye av hvor mye klær en har på seg. Jeg synes Spinlocken er ganske behagelig når jeg har på meg seiljakke, men den blir sjelden brukt her på 10 grader syd. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Når du kjøper sikkerhetsline; pass på at kroken er av denne typen: Som du ser vilden ikke løse seg ut selv om den kommer i klem "feil vei" En vanlig karabinkrok vil kunne løse seg ut hvis den kommer i klem. Det har jeg sett skje ved flere anledninger. Det skumle er at man ikke merker at det har skjedd. I tillegg til et bånd på dekk, ville jeg skrudd opp noen festepunkter i cockpit. Det er spesielt i disse at kroken kan løse seg ut. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Siglo Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Ja, det er sånne kroker jeg vil ha. Er noen bøyler i cockpit jeg tenker bør kunne brukes (ved rattene, samt cockpitbord). Dessuten et festepunkt ved lukenedgangen. Har bånd langs dekk på begge sider nå (må byttes). Praktisk, men kanskje ikke det sikreste? Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Mulligan Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 enda dyrere med Hammar-utløser. Er de verdt prisen? Hammarutløseren er verdt prisen. Den er hydrostatisk. Den blir utløst av vanntrykk. Hele mekanismen samt flaske ligger inne i vesten. Den sier selv fra om den må byttes. Grønn indikator blir rød. Svjv er det den eneste utløser som godkjennes av SOLAS. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 [...] Har bånd langs dekk på begge sider nå (må byttes). Praktisk, men kanskje ikke det sikreste? Bånd er vel det beste når du skal bevege deg frem på dekk. Du bør (om mulig) ha båndet så stramt (og kort tamp til vesten) at man ikke kan falle over rekka. Eventuelt kan du ha to kroker så kan du hekte deg innpå et forankringspunkt der du jobber. BTW: Den sikreste knuten for bånd er en båndknute. Du knyter en vanlig overhåndsknute på båndet trer ended gjennom foranringspunktet og trer så båndet motsatt vei gjennom overhåndsknuten. Denne knuten brukes av klaterer som lager hjemmelagde slynger av bånd. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Trenger man egentlig vest med selefeste? Om bord her fungerer det på den måten at er det dårlig vær har man på sele og man kan ikke falle i sjøen, ergo ingen bruk for vest, er det bra vær bruker de som vil vest. (og jo lettere og mer komfortabel, jo oftere blir den kanskje brukt) Jeg har selv sett hvor ekstra vanskelig det blir å komme seg om bord i en båt om man henger over rekka i sikkerhetsselen med en oppblåst redningsvest. I tillegg er de tunge å ha på sammenlignet med en vanlig sele. Ellers er jeg helt enig med de over som skriver om type krok og at båndet må være så stramt at man ikke faller over bord. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Tja, har du båt under 8 meter er det påbudt... Men ellers er for min del redningsvesten 2. linje sikkerhet. Kanskje man glemmer / ikke gidder å klikke seg inn, eller gjør en feil. Kanskje man klikker seg ut for å nå opp til et eller annet. Kanskje festet ryker. Kan skje ... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Jeg har spinlock sin nest "største" vest. Bruker den alltid når jeg er om ombord. Er fornøyd med den, utenom en ting, som sikkert er brukerfeil... Den har jo to skrittstropper som kan brukes på to måter. En måte er at hver stropp kobles rundt hvert sitt lår. Alt 2 er å la begge stroppene løpe under skrittet. Problemet er at når jeg går, setter meg på huk etc, så hektet stroppene seg opp nedover mot kne/ lår... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.