Jump to content

Lage kjøleboks


ollebollenor

Recommended Posts

Har tenkt til og lage kjølboks av den gamle gode typen(5 liters kanne med is i et isolert rom) i hansviken ,men er i tvil hva som har best k verdi av de forskjellige isoleringsmaterialene og hvor tykke veggene bør være :confused: .sender derfor spørsmålet til dere her på forumet. :flag:

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Til et tilsvarende kjølerom i Hansviken min benyttet jeg 3cm tykke polyurethan-plater. Jeg kledde disse innvendig med glassfibermatte og polyester, før jeg sparklet over de verste ujevnhetene, og malte boksen innvendig med Bengalakk. Dette var nok ikke helt smart, idet jeg slet veldig med å få luftet ut polyesterlukta fra støpingen og whitespirit-lukta fra Bengalakken. Det "smakte" løsemidler av matvarene i boksen i lange tider etterpå, inntil jeg neste sesong ga den et par strøk med epoxymaling ("betonggulvmaling"). Dette ga ei glatt og fin overflate og ingen luktproblemer. Hvis jeg skulle gjort dette om igjen tror jeg kanskje jeg hadde benyttet Sikaflex til å lime platene fast og sammen, og så bare malt dem med 2-3 strøk med epoxymaling for å få glatt og slitesterk overflate.

 

Boksen fungerer ganske bra. Med ei 1,5L brusflaske med frossent vann pluss et par frosne kjøleelementer holder den seg ganske kald og fin i et par døgn dersom man bruker lokket med litt fornuft.

 

Lykke til med prosjektet!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

og jeg brukte Melamin-belagt isopor som jeg limte fast i skottveggene, og fuget hjørnene innvendig med sikaflex. Veldig enkelt å lage, veldig enkelt å holde rent! Hadde aldri problemer med verken det ene eller det andre over en 5 års periode (og så solgte jeg båten).

Link to post
Share on other sites

Jeg har et originalt innebygget kjøleskap i pentryet i Coroneten min. All isolasjon var forlengst vekke. Jeg kommer ikke til yttersidene av kjøleskapet uten å rive ned hele pentyet.

 

Etter en sommer med lunkne pils i fjor gjorde jeg følgende i vår:

 

1 Kjøpte 2 stk 3 cm tykke isoporplater ca 60x100 cm som jeg skar til slik at de passet inne i kjøleskapet.

2 Gikk til nærmeste blikkenslager og fikk skåret til stålplater som var overfaltebehandlet med hvitt belegg som jeg monterte inne i kjøleskapet og festet med hvit sikaflex i hjørnene.

3 Etterfylte kjøleskapet med fludium.

4 Nøt KALD drikke!

 

Et par hundrelapper for alt.

 

Det er enkelt å lage en vanlig kjøleboks på denne måten. I tillegg kan du for en mindre merkostnad få blikkenslageren til å lage boksen fix ferdig etter dine mål, så slipper du sikaflex og boksen blir profft laget til.

 

PS skulle vært på sjøen nå - hadde ikke trengt kjøleskap, 6 grader og nordavind. Utsetter turen til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et originalt innebygget kjøleskap i pentryet i Coroneten min. All isolasjon var forlengst vekke. Jeg kommer ikke til yttersidene av kjøleskapet uten å rive ned hele pentyet.

 

Etter en sommer med lunkne pils i fjor gjorde jeg følgende i vår:

 

1 Kjøpte 2 stk 3 cm tykke isoporplater ca 60x100 cm som jeg skar til slik at de passet inne i kjøleskapet.

2 Gikk til nærmeste blikkenslager og fikk skåret til stålplater som var overfaltebehandlet med hvitt belegg som jeg monterte inne i kjøleskapet og festet med hvit sikaflex i hjørnene.

3 Etterfylte kjøleskapet med fludium.

4  Nøt KALD drikke!

 

Et par hundrelapper for alt.

 

Det er enkelt å lage en vanlig kjøleboks på denne måten. I tillegg kan du for en mindre merkostnad få blikkenslageren til å lage boksen fix ferdig etter dine mål, så slipper du sikaflex og boksen blir profft laget til.

 

PS skulle vært på sjøen nå - hadde ikke trengt kjøleskap, 6 grader og nordavind. Utsetter turen til i morgen.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Løsningen kan anbefales....................

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har forsøkt å etterisolere med polyurethan fugeskum en gang, ble sånn noenlunde tror jeg. Skummet ekspanderer med voldsom kraft, så det er lett at boksen buler litt innover etterpå :eek:

 

Det er nok ikke den beste måten å isolere en boks på, for det virket som det var vanskelig å fylle alle hulrom helt, men - det kan være verdt et forsøk hvis det er vanskelig å få isolert med ferdige polyurethanplater (som er mye bedre enn isopor).

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med å sprøyte skummet ned i et slikt rom. Skummet ekspanderer jo ganske mye under herdeprosessen, så du må sikre at du ikke "stenger det inne" noe sted i kriker og kroker, for det er ganske store ekspansjonskrefter ute og går! Ellers, som jeg har nevnt i et innlegg foran her, er polyurethan et utmerket isolasjonsmiddel, så kjøleboksen din blir nok bra.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Det jeg til slutt gjorde var og lage et innerskall av tynne plater(lik de som brukes til beslag rundt piper osv.)så skummet jeg med byggskum som inneholder polyurethan(mener det var casco sitt).dette har fungert meget godt i sommer.det holder seg i 3 dager med 3 stk 1,5 liters flasker med is+et par o,5 liters flasker med is.jeg har ikke laget noen form for drenering i bunn så det må nok tørkes over inne i mellom.

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

Har snakket litt med en båtbygger om dette og fikk følgende svar:

isolerplater kjøper de via Sleipner, og bygger mange bokser i nye båter med dette. Ta kontakt med en som forhandler sleipner så får du pris.

 

polyurethan fugeskum går også fint og bruke, og han anbefalte da å gå til blikkenslager og få laget 2 kasser hvor den ene er tilsvarende mindre enn tykkelsen på isoleringen. Utfordringen er da å stemple godt nok inni så skummet ikke trykker inn veggene i den innerste blikk kassa.

 

Jeg skal selv bygge om min boks i vinter, og jeg tenkte å bruke isolerplater.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei.

 

Har planer om å bygge en kjøle boks av polyuretanplater som jeg skal kle med glassfiber/epoxy, men har problemer med å få tak i plater uten belegg.

Har hørt med noen byggevarehus, men de har knappest hørt on slike plater.

 

Er det noen som vet om det er noen i Oslo området som kan ha slike plater?

Link to post
Share on other sites

Isopor som kun er et handlesnavn (gått ut av handelen så vidt jeg vet) er ekspandert polystyren. Typisk hvite plater med litt "løse" celle, og blir markedsført som Jacopor eller Sundolitt f.eks. Den rosa eller lyseblå eller lysgrønne platen som også blir brukt til markisolasjon osv på bygg er ekstrudert polystyren og har adskilling bedre lambda-verdi. Den er dessuten hardere og tåler røffere behandling. Blir solgt som Jacofoam, Styrofoam og flere andre navn som jeg ikke husker i farta.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg har laget med en boks som jeg isolerte med 3cm "vanlig isopor, malte over isoporen (viktig!! ellers smelter den i kontakt med polyester), for deretter å støpe og coate over. Og idag har jeg laget drenering på den også! Gleder meg til sommeren!! :cheers:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...