Jump to content

Hvordan tilpasse seilbåtkrybbe til langkjølet båt

Sofaseileren

Recommended Posts

M/S FRI skal på land i morgen for et etterlengtet motorbytte, og ferdigstilling av renoveringen. Panikkslagen ser jeg at krybben jeg skal bruke er beregnet på seilbåter med kort kjøl, og ikke langkjølede motorseilere.  (den kryssende kjettingen kommer i konflikt med kjølen.
Er det noen som har tips på om dette kan la seg løse allikevel, eller må jeg utsette løftet, og skaffe ny krybbe?

bilde

Guest Avmønstret#

Hadde selv et Lambertseter/Ilas stativ, klarer ikke helt å se for meg hvordan du skal kunne trikse det til... men Simon er inne på noe. Hvis du forlenger kjettingene, det blir da alle fire, eller seks for du tenger vel et stativ med 3 støtter på hver side (tror det med 4 støtter må bli for svakt for din båt) så setter du båten oppå kjettingene og strammer opp etterpå. 

Mitt stativ hadde noen grove strekkfisker og du hekter på kjettingen. Så så lenge kjettingene er lange nok så bør det vel kanskje funke?

Dog blir vinkelen på kjettingen anderledes enn tiltenkt....

-----------

Hmm, er europallstativ utelukket hvis du trenger en kjapp løsning frem til du får til noe mer permanent?

Vet du bredden på krybba i forhold til båten? Sett utifra bildet av båten din vil jeg tro at støttene vil stå av seg selv hvis de står litt på skrå og har godt anlegg not skutebunnen, noe jeg vil tro er mulig når jeg ser bildet av skroget ditt. Men du må ha hjelp av flere personer.

Når jeg nå leser din første post en gang til antar jeg at båten vil bli stående på land en stund. Kanskje det sikreste ville være å utsette løftet til du har anskaffet det riktige utstyret.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Utsettelse sitter langt inne, kranfører har stramt program denne uka, og ferie med barna og stramt program starter neste uke. Dette er ikke et pinglete Ilas-stativ, men et OB-Wiikstativ, beregnet på båter 5 fot større enn min, så 4 støtter holder nok. 
Det jeg vurderer er å lage en solid kjølsvill med doble 2"x8" hvor jeg sparer ut en åpning for kjettingen, se skisse. Så lenge jeg kubber under kjølen i forkant (der denne skrår mot baugen) slik at vekten av båten hviler på hele svillen, burde vel dette gå bra? Eventuelt forankre svillen i ramma, slik at denne ikke presses sideveis ved belsatning.  
Mast skal av, og det skal bygges pressenningshus rundt den, så den får moderate belastninger. Men selvfølgelig, dette må være en sikker løsning...

Redigert inn: For å være helt sikker, kommer jeg til å sikre denne med 4 jekkestropper, som spenner båten fast på hver side....

bilde

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Guest Avmønstret#

Ja det ser jo ut som en løsning. Men husk at kjettingene må være en god slump lengre. 

Husk at vekten skal være 100% på kjølen, støttene skal kun støtte mot velting/sideveis, støttene på dette stativet blir stående såpass "rett opp" at de ikke vil tåle noe vekt mot seg selv. I tillegg pleide jeg å ha jekkestropper i kryss langsetter mellom støttene på hver side, som du foreslår selv. 

Og det må være plant der du bruker dette stativet. Du får ikke endret loddet på støttene langsetter siden støttene er tredd inn på røret som ligger langsetter bakken. Hadde egen seilbåt stående i litt helling med et slikt stativ og likte det dårlig. 

Veldig praktisk stativ. Kjapt å montere/demontere. Superenkelt å transportere osv men jeg fikk aldri helt godfølelsen. Det er noe med patenten, litt mange faktorer som man kan gjøre feil osv. Men man venner seg til alt :-)

-----

Jeg fikk beskjed fra erfarne båtopplagsfolk om å ikke stramme støttene for hardt til å begynne med. Båten siger litt ned så støttene skal være litt "slakke" de første dagene og heller strammes til etterhvert slik at vekt av båten ikke blir stående på støttene. 

Takk for tips. Fikk snakket med han jeg skal låne / overta støttene av, som er en fyr jeg har 100% tillit til, som bekreftet at dette går bra. Han har forøvrig byttet ut alle sine med slike du ser på bildet av båten, trolig av årsaken du nevner.
Krybbe og båt skal stå på støpt dekke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...