Jump to content

Lim til skottbekledning


eysteind

Recommended Posts

Begynte idag å legge skottbekledning bak i båten. Den er av typen med skummgummi bakside.

Titanduk anbefaler våtromslim, men dette festet ikke på glasfiberen. På takplater vil nok det virke. Selv tror eg kontaktlim er det rette. Dette brukte eg på forrige båt, men da hadde skottbekledninga lukkede celler.

Våtromslim funket iallefall ikkje, så nå har eg vasket bort alt sammen.  :smash::flag:

 

Men er det kontaktlim som blir løsningen?

Link to post
Share on other sites

:eek:

Pusset opp en Tremlett 750 for noen år siden, og endte også opp med å bruke kontaktlim. Problemet er å få plassert trekket 100% riktig ved første forsøk! Flere forsøk får du jo ikke.

For å forenkle plasseringen la jeg inn en skjøt midt etter taket på langs , da ble det lettere å håndtere stykkene. Gjorde det samme under vinduene, i overgangen mellom dollbord og båtside. Resultatet ble bra, og holdt godt så lenge jeg hadde båten. Har dessverre ingen bilder. Men det har kanskje du? Artig å se hvordan prosjektet ditt ser ut?

Lykke til med jobben!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Begynte idag å legge skottbekledning bak i båten. Den er av typen med skummgummi bakside.

Titanduk anbefaler våtromslim, men dette festet ikke på glasfiberen. På takplater vil nok det virke. Selv tror eg kontaktlim er det rette. Dette brukte eg på forrige båt, men da hadde skottbekledninga lukkede celler.

Våtromslim funket iallefall ikkje, så nå har eg vasket bort alt sammen.  :eek: :eek:

 

Men er det kontaktlim som blir løsningen?

Har dessverre opplevd akkurat det samme, sist sommer. Da var det god sommertemperatur så jeg tror ikke det er p.g.a lav temperatur det ikke festet ordentlig for deg.

 

mvh

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei Eysteind.

:crazy:Henger meg på med samme anbefaling ..etter egen erfaring..kontaktlim er som andre  sier : TINGEN

Men har du tid til båt nå, er du ikke tilskuer under junior-VM !!

Hvilket junior-VM?

For øvrig er Eystein allerede junior-verdensmester i båtpuss!  I vinterdisiplinen! :eek:

Link to post
Share on other sites

Begynte idag å legge skottbekledning bak i båten. Den er av typen med skummgummi bakside.

Titanduk anbefaler våtromslim, men dette festet ikke på glasfiberen. På takplater vil nok det virke. Selv tror eg kontaktlim er det rette. Dette brukte eg på forrige båt, men da hadde skottbekledninga lukkede celler.

Våtromslim funket iallefall ikkje, så nå har eg vasket bort alt sammen.  :eek: :eek:

 

Men er det kontaktlim som blir løsningen?

Hei, har akkurat gjort det samme, og jeg brukte først kontaktlim, men traff ikke 100% på første forsøk :sailing:, så av den grunn prøvde jeg en annen løsning. Jeg slipte ned, og grunnet med heftgrunn, og brukte teppelim. Dette klistrer mye bedere enn pvc lim, og er tykkere. Fungerte kjempebra for meg. Lykke til!! :eek:
Link to post
Share on other sites

Begynte idag å legge skottbekledning bak i båten. Den er av typen med skummgummi bakside.

Titanduk anbefaler våtromslim, men dette festet ikke på glasfiberen. På takplater vil nok det virke. Selv tror eg kontaktlim er det rette. Dette brukte eg på forrige båt, men da hadde skottbekledninga lukkede celler.

Våtromslim funket iallefall ikkje, så nå har eg vasket bort alt sammen.  :eek: :eek:

 

Men er det kontaktlim som blir løsningen?

Problemet med kontaktlim og skumgummi med åpne celler er at det er umulig å påføre skumgummien i et lag som er tynt og jevnt nok.

Der du får for mye lim blir det en "dump" i overflaten når du trykker trekket på plass.

Kontaktlim på spray er en mulighet, men også dette kan være vanskelig å få jevnt.

 

Det fantes tidligere et "ensidig" kontaktlim fra en produsent som het Tivo, det ble bare påført skottet og man slapp overnevnte problemer.

Før i tiden da man bare hadde skottbekledning med åpne celler brukte alle båtbyggere dette limet.

Vet ikke om det eller noe tilsvarende er å få kjøpt i dag.

 

Hvordan Titan kan anbefale våtromslim til båt er over min begripelse.  :sailing:

Link to post
Share on other sites

Har også brukt kontaktlim til å feste gammel skottbekledning som har løsnet. Dette var med skumgummibakside. Fungerte veldig bra. Dette sitter som bare det. Vel å merke brukte jeg kontaktlim på boks, som jeg klinte utover med kost.  

 

Har tidligere forsøkt kontaktlim på sprayboks, men det er ikke å anbefale. Da varte det ikke lenge før det løsnet igjen.

Link to post
Share on other sites

:eek:

 

Jeg skulle også lime opp skottbekledning for noen år siden, brukte kontaktlim. Dette festet seg bra, men etter et pr timer begynte det og skje ting. Kontakt limet "spiste" opp skum gummien.

Så test på et lite stykke først og se hva som skjer med skottbekledningen før du setter igang. Jeg måtte starte på ny og brukte våtroms lim med hell. Lykke til !!!!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Hei!

Hva er temperaturen i båten og i skroget??

Det er viktig at både limet, trekket og skroget som du skal lime på holder tilstrekkelig temperatur, og at du har vasket med f. eks. aceton.

tempraturen var nok ikkje 18grader slik det skal vere, men trur neppe det vil feste om det ville blitt varmere. Skrapet først bort restene av gammel skummgummi, vasket og brukte aceton til slutt så dette skulle ok.

Trur eg prøver kontaktlim. Men takk for tipset,elise, skal prøve meg fram først!

Link to post
Share on other sites

Hei Eysteind.

:crazy:Henger meg på med samme anbefaling ..etter egen erfaring..kontaktlim er som andre  sier : TINGEN

Men har du tid til båt nå, er du ikke tilskuer under junior-VM !!

Skulle nok ha stått ut i løpene å heiet, men veret er ikke det beste, og dessuten syns eg båten skal komme i første rekke :eek: :eek: :sailing:

Spelte faktisk på opninga, så eg har jo bidratt litt....

 

syns det har vore alt for lite omtalt at det er junior VM i media. Trur ikke det er alle som har fått det meg seg, nei...

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Etter å ha lest på dette forum og Båtmagasinet om emnet har jeg funnet ut følgende:

 

Bruk fra Maritim, Biltema, Casco, 3M, Würth etc.: vannbasert kontaktlim, løsemiddelbasert kontaktlim, våtromslim, gulvlim, spraylim.

 

Ikke bruk fra Maritim, Biltema, Casco, 3M, Würth etc.: vannbasert kontaktlim, løsemiddelbasert kontaktlim, våtromslim, gulvlim, spraylim.

Link to post
Share on other sites

Tjaa, har du skumceller bør du ikke bruke løsemiddelbasert lim, da dette kan ødelegge baksiden av belegget. Har du ikke skumceller kan du bruke begge deler.

Casco limet kan man vel justere litt på etterpå, det tørker ikke med en gang.

 

fuball = rompeball :lol:

 

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Snakket med Maritim i dag som solgte skottbekledningen. Nå har de fått det for seg at det er løsemiddelbasert kontaktlim som skal brukes selv om det står noe annet i katalogen. De hadde snakket med produsenten nå...

Ville egentlig ikke fram til noe annet enn at det er forvirrende for en som ikke har gjort dette før å vite hva som skal brukes! Går for nevnte limtype og håper det går bra da jeg ikke skal legge så store felt av gangen.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Som du kanskje har sett har jeg nylig stått ovenfor samme "dillemma" som deg!

Jeg prøvde begge deler og fant ut at løsemiddellbasert lim ødela skottbekledningen (lukkede celler),etter ca 1 døgn.Trekket fikk små rynketer som om om det hadde vært sig.

Dette gjaldt contactlimet til Plastic Padding.Hvorvidt dette også skjer med 3M, Casco,eller andre limtyper på løsemiddelbasis skal ikke jeg uttale meg om.

Jeg er også av den formening at skal du lime med vannbasert lim MÅ det ikke være kaldere enn min. 15-20 grader, ikke bare i luften men også på det som skal limes.

 

Ville nok lånt øret til de som selger skottbekledningen for å høre hvilket lim de anbefaler under de temperaturforhold du skal bruke det.

Jeg har brukt vannbasert Casco, men er kun ferdig med takplatene som kunne limes hjemme, samt mindre felter rundt vinduene som kunne settes under press.

En ting er sikkert, problemfritt blir det ikke uansett..............!

 

Løkka tell!!

Link to post
Share on other sites

Etter min erfaring, er det vanskelig å bruke kontaktlim på skottbelegg. spesielt om det ikke er rette flater. Som regel må du forme belegget etter at det er montert, og da er kontaktlim noe d... Om du i tillegg må ta det ned igjen etter en feil, blir det meste av baksiden sittende igjen.

Jeg anbefaler våtromslim på det varmeste. Etter det er påført skal det størkne litt. Når du da legger på skottbelegget har du masse tid til å forme det til. Her kan du ogå bruke hårføner til hjelp.

Link to post
Share on other sites

Og bare for å nevne det, dersom man bor sånn til at Holmestrand er i nærheten, så er Titanduk i Holmestrand det stedet man skal vurdere ved kjøp av skottbekledning (nevnt i tidligere tråder). Prisen her ligger på ca. 20% av vanlig utsalgspris. Det er da så kalt feilvare, men jeg hadde problemer med å finne feilene når jeg kjøpte ca. 30 meter fra Titanduk.

Link to post
Share on other sites

Er det uten skumgummi på baksiden du skriver om her?

<{POST_SNAPBACK}>

Skottbekledningen jeg har brukt er 3-4mm tykk med et slags skum på baksiden. Om du skal bruke våtromslim er du avhengig av å la det bli klebrig (nesten tørt) før du monterer. Ellers blir det vanskelig å unngå bobler. Hårføner/ varmluftpistol er bra å bruke for å få det til å sitte bedre på hjørner etc. Det blir pent å bruke elastisk akrylmasse til slutt i hjørner evt. dårlige skjøter. Unngå silikon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...