VetleBorgen Startet 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2015 (redigert) Hei! jeg har en snekke som jeg syntes går unarmalt seint sammenlignet med andre snekker. Det er snakk om en comet 21 med yanmar yse12. Båten Gjør ikke mer en ca 4 knop og fra halv gass til full gass er farten omtrent lik, kun turtallet som blir høyere. Noen som har forslag til å få opp farten litt og hvor høy fart burde man kunne få ut av den? Redigert 22.Juni.2015 av VetleBorgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 hva slags propellanlegg? Om det er vribart, så kan det tenkes noe har forskjøvet seg, slik at propellen ikke får de "vingene" den skal ha (dvs mindre stigning , mindre framdrift) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
VetleBorgen Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Er ikke vribar propell. Veit det har blitt bytta motor I den en gang og veit ikke hva salgs motor som stod der fra før. Veit heller ikke størrelse eller vridning på propellen som står på. Sitér dette innlegget Link to post
VetleBorgen Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Er det større propell som gir mer fart? Hvordan fungerer vridning? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 (redigert) Høres ut som at du har for liten propell, Yanmar 12 yse burde fint gi deg en fart på 6-7 knop på denne båten. Mener å huske at maks turtall på denne motor er 3200 Redigert 22.Juni.2015 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Hva blir turtallet på full gass? Om det er langt over det som er oppgitt som maks turtall på mororen, så kan det være propellen har for lite stigning. Om du har hydraulisk gir, kan det også være lammelene/kløtsjplatene i giret er nedslitt eller at du har dårlig oljetrykk (i giret). Om det er giret som er synderen er lett å finne ut ved å måle omdreiningene på akselen i forhold til motor og se hvordan det stemmer med oppgitt utveksling på giret. Sitér dette innlegget Link to post
VetleBorgen Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Veit ikke hvordan turtallet ligger ann, da jeg ikke har noe turteller. . Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Det er lett å finne ut. Denne er flott til formålet. Da monterer du en av de medfølgende refleksene på svinghjulet og en på akselflensen. Så gir du full guff og måler begge steder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.