Jump to content

Yamarin 64dc med Yamaha 200HPDI, hvor stor batteribank?


venture2076

Recommended Posts

Har Yamarin 64dc 2007 modell med Yamaha 200HPDI og er kjempefornøyd.

 

Har to batterier på hver 115Ah.  Begge med dårlig spenning. Lader dem men får ikke opp spenningen. Trolig er de dårlige, MEN, poenget med denne tråden er:

 

Hva trenger man egentlig?

Et motorverksted på Tjøme sier at man ikke trenger så store batterier og at motoren ikke klarer å lade så store batterier uansett. Klart at hvis man har mange forbrukere så trenger man strøm, men alvorlig talt da! :)

 

Han sier motoren kun klarer å lade et 60Ah batteri, man kan gjerne ha to av disse, men ikke paralellkoble dem via strømbryteren. Best å kjøre et og et batteri av gangen, for motoren klarer som sagt ikke lade så store batterier. Koblet sammen gir de 120Ah de han anbefaler, og dette er også for stprt, derfor. Et eller to batterier à 60Ah.

 

Hører gjerne hva dere tenker.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er jo hva du trenger strøm til, og hvor lenge. Bruker du kun strøm til start og forbruk underveis (mens motoren går) klarer du deg sikkert fint med et på 60Ah. Bruker du strøm til f.eks kjøleskap og dieselvarmer mens du ligger stile trenger du forbruksbank med størrelse tilpasset forbruk. I så fall bør du også ha en batterilader så du kan toppe opp batteriene med landstrøm I hjemmehavna etter tur.

 

Så noen ord om hva du trenger strøm til og hvor lenge ville vært til stor hjelp...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Dynamoen til denne er oppgit til maks 45 ampere. Denne har ingen problemer med å lade 2 x 115 ampers batteri.. Men 230 : 45 = 5,11 timers kjøring.

I praksis har verkstedet rett om du bruker mer en du lader. Da vil batteriene aldri toppes og de ødelegges sakte men sikkert. På den andre siden så er det jo bare å toppe batteriene med soceller eller landstrøm.

Link to post
Share on other sites

230 Ah vil jo aldri bli helt utladet. Blybatterier tåler dessuten normalt ikke å lades ut mer enn 50%.

Og sjansen er jo liten for at man tømmer batteriene så mye uten å kjøre/lade i mellomtiden.

Så i praksis kanskje et par timers kjøring for å lade opp om det er brukt en del strøm.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En moderne HPDI/Etec/Optimax bør vel gjerne ha et noe større batteri (og lader bedre)  enn konvensjonelle totaktere mener jeg...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...