Jump to content

Volvo Penta MD17 med temperatur/kjøle problemer

Smite

Recommended Posts

Hei,

Jeg kjøpte i våres en godt holdt Joda 24 - 77 modell med 3 sylindret Volvo Penta MD 17, 36 hk.

Jeg hentet båten i Kristiansand, og kjørte den til Grimstad, tok 4 - 5 timer. 

På turen stoppet båten 2 ganger uten åpenbar grunn, og motoren var også meget varm hele veien i følge temp måler. Det så i tillegg ut som det kom lite kjølevann ut gjennom eksos, kun tynn sprut, og mye røyk. Jeg aner ikke om motorstopp og kjøleproblemet henger sammen, men jeg nevner det uansett.

Siden har jeg brukt båten kun noen små turer, og etter få hundre meter er temperaturen oppe over 70 grader i følge temp måler. Når jeg tar av motorlokket og kjenner på motor, så føles det ikke veldig varmt, så jeg begynner å lure på om termostat er gåen, men det forklarer vel ikke at det kommer så lite kjølevann?

Jeg byttet impeller i går, til ny fra biltema, art  nr 25-200. Denne skal passe ifølge Biltema, men jeg måtte bruke makt og skvise den inn for å få den på plass. Jeg antar det skal operere som vakumpumpe, så da må det vel være fullstendig tett?

I tillegg kommer det mer kjølevann ut eksos ved høyt tomgangsturtall, enn ved høyt turtall i fart. 

Er det noen som har noen tanker rundt hva problemet kan være og hvordan det kan fikses? 

Mvh Marius

Sjøvannskjølt MD17? I så fall tipper jeg du har tette kjølekanaler rundt sylindrene. Kjent problem på disse motorene, og helt klart noe selger burde kjenne til. Det kan fort bli kostbart å rette opp I dette, så reklamasjon kan være noe å tenke på...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sjøvannskjølt ja.

Ifølge selger var det ikke noe problemer med kjøling i hans tid. 

Båten sto på land i 2 sesonger før jeg kjøpte den i våres. 

Kan man fikse tette kjølekanaler selv, eller må den på verksted? 

Reklamasjon, mener du å levere båt tilbake eller kreve feil utbedret?

Ang heve kjøpet: Når du har kjøpt en 40 år gammel saltvannskjølt motor så må du nok regne med at denne lever på lånt tid... Burde sjekket før du kjøpte.

Ta en systemrens på kjølekretsen og se om det hjelper.

Du kan jo ringe selger å forhøre deg om det du opplever og høre om han har noen erfaringer med dette problemet. Hvis båten har stått stille på land i to år kan jo det være en grunn til kjøleproblemer og at selger derfor ikke hadde problemet da den var på vannet sist?

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

KongKing: Ja, jeg antok ikke at båten var strøken, noe man ikke kan forvente av en 38 år gammel båt, ei heller tror jeg selger forsøkte å "lure" meg. Salt kan ha krystallisert seg i kretsen i opplag og gi problemer som ikke var der for 2 år siden. 

Men, det kan som jeg nevner også være termostaten som er gåen, eller? Motor kjennes ikke veldig varm ut når jeg tar på den, selv om temperaturmåler viser 70 grader.

Jeg kan ta og filme hvor mye kjølevann som kommer, så kan dere gjerne komme med innspill.

Hvis det er for lite vann, og ikke termostat som er gåen, så kan jeg forsøke systemrens på kjølekretsen.

Ok, da forsøker jeg det. 

Denne på Maritim må vel være grei ? https://www.maritim.no/systemrens#.VYh3Yfntmkp 

Hvordan går jeg fram med systemrens? Båten ligger på vannet, så jeg tenkte å skru igjen kjølevannsventilen, koble fra slangen på kjølevannsinntaket, og sette på en annen slange som går til en stamp med vann iblandet systemrens, deretter starte motor og kjøre igjennom blandingen, la det stå slik noen dager, før jeg kjører igjennom ferskvann, og så koble til sjøvann igjen.

Er dette greit nok, eller må jeg gå hardere til verks? I så tilfelle, hvordan?

TMe har I årenes løp skrevet et utall av innlegg omhandlende kjøleproblemer.

Bruk søkefunksjonen øverst til høyre og søk på TMe+kjøling og du vil få ganske mange treff. Så er det bare å lese seg opp.

Har motoren stått tørr I to år uten å være oppfyllt med frostvæske er det ikke rart at du har fått problemer.

TMe-metoden beskriver I detalj hvordan en systemrenskur gjennomføres.

MD17 er en motor som er konstruert for bruk på de svenske innsjøene og ikke for bruk i norsk sjøvann.

Ett tips kan være å demontere eksosbendet, om dette er gjengrodd blir den ikke kvitt kjølevannet. Legg slangen fra bendet I en bøtte og start opp, kanskje det kommer mer vann da? I så fall er bendet tett og må stakes opp eller skiftes.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du får ikke vannet ut av sylinderblokker uten å åpne tappekraner, ei heller systemrens dit dersom de ikke er tomme. Systemrens tar sannsynligvis heller ikke det bunnfallet som ligger rundt syl. foringer i bunnen av blokkene. Demontering og fysisk "utskrapning" er ofte det eneste som hjelper på dette på sjøvannskjølte motorer. Det er også ett tynt (ca 6 mm)hull fra eksosmanifold og inn på hver topp som har tendenser til å "gro" igjen. Er disse tette trenger ikke systemrens inn og gjør "jobben" sin der.

Et annet problem med sjøvannskjøling er at alt av systemrens går rett ut i eksosen uten å gå innom blokka. Termostaten åpner jo ikke før den er varm og da styres alt rett ut i eksos.Derfor må du gjøre tiltak for å få det inn i blokka før du går i gang. Du forstår det sikkert når du ser på slangen som går fra T- stykket og til toppen av termostathus og derfra direkte ut i eksos. Det er den veien systemrensen vil gå så lenge termostat er stengt. Først når termostat åpner starter gjenomstrømning i blokka. Det hjelper heller ikke noe særlig å fjerne termostaten da systemrensen vil ta den letteste veien ut igjen som er via slangen som er utenom manefoil og blokka.

Hva med å kjøre eksosen tilbake til karet han har systemrens i? Kan vel ikke skade å laden stå sånn å gå en times tid? Regner med at systemrensen har funnet flere kriker og kroker i løpet av en time enn noen få minutter.

Ved å la rensen stå å hvile i blokka så ser jeg for meg at den ikke vil trenge noe særlig inn innenfor den første møkka den har løst opp, siden dette ikke skylles ut. Vi gjorde dette på en VP AQ145. Da ble vannet gradevis mer og mer møkkete. Vi slang i tillegg oppi noen poser med sitronsyre også når kjølevannet hadde blitt varmt. Systemrensen blir dårligere og dårligere ettersom vannet blir møkkete.

Jeg kjørte systemrens etter anvisning på flaska på min Md17, ferskvannskjølt. Tømte motor for saltvann ved å kjøre noen sekunder med inntaket stengt, stappa inntaksslangen i flaska, startet og stoppet da det kom vann ut av eksosutløpet. Vil jeg også ha problemer med å få rensevæsken på de rette stedene?

Kk

Jeg må jo stoppe motoren så rensevæsken blir liggende i motoren? Hvis ikke jeg stopper går jo alt i sjøen. Jeg laget ikke en sløyfe. Det stod på flaska at det skulle være i motoren et par døgn før start og det ble skyllet ut med eksosen, men det hadde kanskje vært best å kjøre det i en sløyfe en stund først.

Redigert av KongKing (see edit history)

Kjøre i sløyfe er bra det, men da må du kjøre litt vann i eksosen også for kjøling (f.eks med hageslangen) for at den ikke skal bli så varm at gummien sprekker..

Men sjekk nå at ikke eksosbendet er tett først da!

Hei Smite,

Historien din ligner veldig på det jeg opplevde når jeg kjøpte båt med MD17C 1981 model som hadde stått på land i to år. Jeg kunne ikke kjøre over 1500 -1700 o/min uten at temp gikk opp og jeg hadde lite kjølevann ut gjennom eksosen. 

Det som fikset mye av mitt problem var å rense eksosmanifolden, og spesielt t-stykket under manifolden(17 på figuren under) der kjølevannet kommer inn. Det var nesten helt tett og blokkerte gjennomstrømning. Prosedyren er grei: demonter manifold, spyl med vann, bank og pirk med ståltråd eller annet egnet redskap til du ikke får ut mer rust.

Dersom dette skulle hjelpe er det nok sikkert lurt å stake ut rust av sylindrene/kjølekappene via avtappingskranene også. Avtappingskranene finner du under eksosmanifolden.

Ellers oppfordrer jeg som TMe om å søke på kjøleproblemer og MD11/17 her på Baatplassen.

bilde

Skal systemrens fungere må der lages loop. Eksosen må kjøles med vann fra spyleslangen. Mest effektivt om motoren kjøres varm flere ganger daglig. Må gjerne holde på I en uke el. 14 dager.La væska bunnfalle og fjerne dritt/ev. kjøre væska gjennom filter. Grav/spyle ut dritt via tappekraner nederst I sylindre og manifold underveis. 

Ta gjerne av manifolden og studer nøye hvordan denne fordeler kjølevannet/hva som er ut/inn og sjekk bendet som foreslått av Index. Merk at pos.16 må blindes av.

Om du får orden på kjølingen bør du koste på deg et Martec-sett. Hvis ikke blir det same leksa omigjen om noen år.

Hei,

Tusen takk for alle svar!

Jeg ser at dette er mer omfattende enn jeg håpte. Jeg kjøpte båten rimelig, i det jeg trodde og håpte var grei stand, og hadde ikke planlagt å investere verken mye tid eller penger på den bortsett fra i brukstid denne sommeren.

Jeg skal ta et bilde av mengden kjølevann som kommer ut av eksosen, og måle temperaturen på blokken under drift (stoler ikke på temperaturinstrumentet). Hvis disse er noenlunde ok, så håper jeg at motoren holder greit denne sesongen, men kjører uansett en runde systemrens.

Hvor stor jobb, tidsmessig, er det å demontere og rengjøre eksosmanifoil? 

Jeg har en MD 11 c, dvs samme motor med en sylinder mindre, jeg plukker av manifoilen og spyler ren den med en hageslange, til det er bra gjennomgang. Dessuten bruker jeg en skrutrekker til å åpne kanalene inn i sylindrene, der tetter det seg lett igjen om våren. Dette tar et par timer, og holder som regel resten av sommeren.

Ok, da forsøker jeg å plukke av manifoil og gjøre som du sier, samt systemrens.

Hva med å legge manifoil i systemrens bad?

Bør jeg også forsøke å koble på ferskvann på sjøvannsinntak slangen og spyle andre veien, kanskje noe har satt seg fast der og?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...