TMe Svart 25.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Starte med ferskvannspyling er bra. Ta ut tappekraner I sylindre og manifold og stake med en gardinspiral til det kommer rent vann. Dette som en forberedelse til systemrenskuren. Systemrens virker best når væsken er varm. Derfor flere varmkjøringer pr dag. La gjerne utløpet ende I et filter så får du fjernet dritt underveis. Legg gjerne manifolden I varm systemrens. Link to post
Smite Svart 29.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Hei, Da helgen ble vel hektisk, så rakk jeg ikke å kjøre så grundig systemrens som planlagt, det får eventuelt komme senere hvis gårsdagens forsøk ikke virker. Jeg kjørte båten en tur på en 1 nm og så tilbake for å få motoren varm før systemrens. Etter få hundre meter viste temperaturmåleren 70 grader C, jeg åpnet motorlokket, og kunne da holde på sylindrene uten at det var noe særlig med varme. Lengre ned i motoren var det varmere. Kjente på kjølevannet ut fra eksos, og det var vel 35-40 grader antar jeg. Ved 1nm stoppet jeg igjen, sjekket motorvarme igjen, fremdeles lite varme på sylindre, 40 grader tenker jeg. Eksosvann rundt det samme. Kjørte deretter tilbake, og tilbake igjen etter 2nm var det mer varme i motor. Det gikk å ta på motor med korte perioder, men ikke holde lenge. Uvisst hvor varmt, men tipper 60-70 grader. Veldig varm lengre nede på motor, eksosvann litt varmere, men ikke mye. I tillegg hoppet tempmåleren fra 60-70 og opp igjen kjapt flere ganger. Sier dette noen av dere hvor problemet ligger? Filmet eksos og kjølevannet på rundt 2000 rpm, hvordan er mengden vann? Tok deretter å kjørte ferskvann før systemrens, som står i motor nå. Lagde ikke noen lopp eller noe pga tidsmangel som nevnt over. Så i inntaksslangen fra saltvannet at den var rusten og brun inni, så er nok litt dritt i systemet. Link to post
Smite Svart 29.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Må man laste opp filmen på Youtube eller lignende, eller kan den legges inn her direkte? Link to post
KongKing Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Må lastes opp på youtube e.l KK Link to post
Smite Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 (redigert) Hei, Her er videoen: Volvo Penta Kjølevannsmengde Redigert 30.Juni.2015 av Smite (see edit history) Link to post
KongKing Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 (redigert) Ifht til min md17c så renner bare vannet ditt ut, mens hos meg spruter det ut med mer kraft under fart. Vet ikke om det er et symptom på noe... KK Redigert 30.Juni.2015 av KongKing (see edit history) Link to post
KongKing Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Her er min på 1800 omd Link to post
Torsen67 Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Min er også slik siste video viser. Link to post
Smite Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Hei, Kjørte en runde med systemrens, og det hjalp en del, kom mye mer vann igjennom. Tok for sikkerhetsskyld og demonterte eksosmanifoil også, det var forsåvidt ok, tror den blir værre å få satt på igjen. Hva bør jeg bytte når jeg først har demontert den? Hvor får man nye pakninger til en så gammel motor? Har skylt igjennom manifoilen med vann, det kom litt dritt, men så mest ut som det var korrodert inni, uten så mye løst. Lå manifoilen i systemrens over natten, skyller den av senere i dag. Så har man jo selve motorblokken, skal jeg spyle på med vann her og pirke løs? Link to post
Smite Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Hei Tnorderu, Kan man skru løs T sykket for rengjøring? Ser ut som den er gjenget såvidt jeg kan se, men det er jo 38 år gamle gjenger, så kanskje like greit å la være? Hei Smite, Historien din ligner veldig på det jeg opplevde når jeg kjøpte båt med MD17C 1981 model som hadde stått på land i to år. Jeg kunne ikke kjøre over 1500 -1700 o/min uten at temp gikk opp og jeg hadde lite kjølevann ut gjennom eksosen. Det som fikset mye av mitt problem var å rense eksosmanifolden, og spesielt t-stykket under manifolden(17 på figuren under) der kjølevannet kommer inn. Det var nesten helt tett og blokkerte gjennomstrømning. Prosedyren er grei: demonter manifold, spyl med vann, bank og pirk med ståltråd eller annet egnet redskap til du ikke får ut mer rust. Dersom dette skulle hjelpe er det nok sikkert lurt å stake ut rust av sylindrene/kjølekappene via avtappingskranene også. Avtappingskranene finner du under eksosmanifolden. Ellers oppfordrer jeg som TMe om å søke på kjøleproblemer og MD11/17 her på Baatplassen. Link to post
Smite Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Prøver å laste opp noen bilder av motor, men får ikke lagt de inn. Er ikke det bare å trykke på laste opp bilder, kopier og voila så skulle de vært her? Link to post
tnorderu Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Kan ikke huske at jeg skrudde ut t-stykket. Som du sier begynner det å dra på årene så faren for å ødelegge noe er jo til stede! Da jeg rengjorde min manifold byttet jeg ikke pakninger mellom topp og manifold når jeg monterte den tilbake. Deler finner du på skruvat.no(eks. pakning for manifold), Norpart As eller i Sverige hos Crom Marine Link to post
Nidelv 1874 Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Har hatt av manifolden en rekke ganger uten å bytte pakninger, har aldri merket noen lekkasje. Sjekk at kanalene inn i toppen er åpne. Link to post
Smite Svart 8.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Nr 8 på den tegningen, er det Termostaten? Der var det bare noen få rustklumper igjen hos meg. Kan det være en av årsakene til problemer? Link to post
Smite Svart 8.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 (redigert) Noen bilder av motor: Manifoil av: Inn i kjølekanal på motor: Er det disse avtappingskranene jeg skal åpne og spyle igjennom litt vann? Redigert 8.Juli.2015 av Smite (see edit history) Link to post
Nidelv 1874 Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Har ikke hatt i noen termostat mens jeg har hatt min båt, så den kan du nok fjerne - selv om motoren går litt kald. De tappekranene kan du eventuelt skru helt ut, hvis nød- vendig - men de sitter nok godt..... Link to post
Smite Svart 8.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Der hvor termostaten skulle være er det bare en metallring med gummi rundt, det er svært lite igjen av gummien, så tenkte å bytte dette, men finner ikke det noen sted. Burde jo kjøpt ny termostat, men var på både maritim og KSH i dag uten hell. Noen som har tips til hvor man får termostat til MD17 med kort leveringstid? Så man skal ikke smøre/tette med noe mellom manifoil og topp ved montering? Har hatt av manifolden en rekke ganger uten å bytte pakninger, har aldri merket noen lekkasje. Sjekk at kanalene inn i toppen er åpne. Link to post
Torsen67 Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Hør med LaSa. De ordner nok termostat. Link to post
hegra Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Nidelv 1874 Postet Igår 11:56 Har ikke hatt i noen termostat mens jeg har hatt min båt, så den kan du nok fjerne - selv om motoren går litt kald. Litt usikker, men har ikke termostaten to oppgaver på denne motoren ? Åpne når det blir varmt og samtidig stenge for vannet som kommer direkte fra T- stykket på termostatens overside. Uten termostat vil vel vannet strømme fritt til bare eksos, også når motor blir varm. Hvor mye vann som går gjennom motor er da vanskelig å vite. Som en test kan man blokkere slangen mellom T-stykket og termostathus og man får en pekepinn på hvor tett/åpent det egentlig er i kjølekanaler da alt vannet tvinges gjenom motor ved en slik test. Test uten termostat montert. Tempmåler ligger såpass nær termostathus og vannet som kommer rett fra T- stykket, at tempen som blir målt nødvendigvis ikke er riktig når termostat ikke er montert. Torsen67 Postet Igår 18:46 Hør med LaSa. De ordner nok termostat. Vær obs på at det er forskjell på termostat for sjøvannkjøling og ferskvannkjøling da det leveres to typer til denne motoren. Den for sjøvannkjøling åpner mye tidligere for å unngå at saltet setter seg i kjølekanaler. Link to post
Nidelv 1874 Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Virker ikke som det er noe problem å la motoren gå uten termostat, ser ut som det er så mye motstand i systemet at vannet går dit det skal uansett, men man oppnår ikke normal driftstemperatur. Man merker imidlertid raskt hvis det er tett i kanaler eller i manifold, da går temperaturen raskt høyt, særlig ved maks turtall. Link to post
Smite Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Jeg reiste til Kristiansand Båt og motor som forhandler Volvo Penta og hadde flust med deler til gamle motorer. Kjøpte nye pakninger til eksosmanifoil, eksosbend, ny termostat og tilsvarende gummiring som skulle være rundt termostat og etter mye om og men monterte alt sammen. Lakk en del først, da jeg forsøkte å montere uten termostat. Skiftet da alle slanger på motor med ny Volvo Penta slange. Reduserte da også antall potensielle lekkasjepunkter betraktelig, da tidligere eier hadde gjort en del hobbymekking og hadde 8 slangeklemmer på ett strekk, jeg har nå kun 2. Skrudde i termostat og tightet manifoil til, ingen lekkasje. Mye mer vann nå, så håper jeg har fått den til nå. Nå er det klart for båtsommer, første overnatting i kveld, mangler bare sommervær : Takk for all god hjelp. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn