Jump to content

Er egenutført service i strid med motorhavariforsikring ?

Ulvis

Recommended Posts

Ang, forsikring mot motorhavari så seier Gjensidige bla. "Motor vil bli reparert eller tilsvarende motor vil bli erstattet med. Men det krav til vedlikehold fra produsent/leverandør med dokumentasjon (egenerklæring på gjennomført vedlikehold selv, er dessverre ikke godkjent)".

Dette som kommentar til forsikringsbeiv som seier "For å hindre motorskade , skal forskrifter om utrustning, bruk og vedlikehold fra produsent/leverandør være overholdt og

kunne dokumenteres".

Når eg då vil kjøpe båt der tidlegare eigar delvis har utført service sjølv, er eg då altså utanfor dekning ?

Viktig problemstilling å få avklart. I VP's servicemanual er det klart anført hva som kan gjøres selv og hva som skal utføres av autorisert mekaniker.

VIl tro at det er svært viktig å backe opp dokumentert servicearbeid om man har gjort dette selv med kvitteringer for originale deler fra motorleverandørens salgsnett.

Spørsmålet vart stilt til Gjensidige pr epost og svaret var som vist i første post. Gjensidige er dyr(?) med over kr 12.000,- i premie. Dog gir dei forsikring inntil 15 år gamle motorar. Codan og Norwegian (Lloyd) forsikrar opp til 10 år. Krav til service er "i henhold til produsents anvisning?, dvs det er rom for egeninnsats hos Codan. Pris er jo også gunstigare. 6.300,-

Jeg tror vi må skille mellom "egenerklæring" og "dokumentasjon av vedlikehold ved kvittering for service-deler" all den tid det ikke finnes noen autorisasjon av båtmotorverksteder.

Det er dette dokumentasjonskravet du må få avklart fra Gjensidige. 15 år er lenge å garantere for motorer som brukes til fritidsbåt. Det spørs også hvor mye de i realiteten dekker ved motorskade på en 14år gammel motor.

Etter en fantastisk dårlig service hos merkeforhandler, til blodpris, på nye motorer og drev første gang jeg tok service. Tok jeg turen å snakket med Forbrukerrådet om hva som skulle til for og opprettholde kravet om service innenfor reklamasjonstid.

Konkluksjonen var at så lenge en utfører det som påkreves, en kan dokumentere med kvittering serviceprodukter en har kjøpt inn. Samt utfylt serviceark selv. Og kunne sannsynliggjøre at en hadde tilsvarende kvaliteter/egenskaper til å utføre servicepunktene som det en på et godkjent verksted har. Så skal alt være i orden.

Problemet er at den dagen en skal reklamere på noe så må en sannsynligvis bruke tid på å ta kampen. Men de mente at den ville du vinne relativt enkelt, men kunne strekke seg ut i tid. Så da blir det en vurdering-sak om en vil betale mindre. Men kunne måtte bruke lenger tid på å ordne opp i ettertid.

Om forsikringsselskapet har krav som beskrevet hos TS så kommer vel det litt i samme gata. At en risikerer å måtte ta en krangel før ting blir rettet. Og krangel med forsikringselskap er vel værre en med et verksted. Så for egen del hadde jeg holdt meg unna et selskap med slike krav så lenge jeg velger å gjøre servicer slik de skal gjøres ihht produsent, og ikke slik merkeverksteder utfører de.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Jeg lar ikke noen andre få slippe til i mitt motorrom medmindre det er snakk om noe helt spesielt. Har generelt dårlig tiltro til servicepersonell jfr. hvor grundig jeg selv er. Søler jeg en dråpe olje under jobben ser jeg det og tørker opp samt vasker vekk flekken fullstendig innen jobben er avsluttet. Dokumenterer forøvrig alt jeg gjør, tar vare på alle kvitteringer og holder meg kun til originaldeler slik at dette ikke er diskuterbart i ettertid.

Ang, forsikring mot motorhavari så seier Gjensidige bla. "Motor vil bli reparert eller tilsvarende motor vil bli erstattet med. Men det krav til vedlikehold fra produsent/leverandør med dokumentasjon (egenerklæring på gjennomført vedlikehold selv, er dessverre ikke godkjent)".

Dette som kommentar til forsikringsbeiv som seier "For å hindre motorskade , skal forskrifter om utrustning, bruk og vedlikehold fra produsent/leverandør være overholdt og

kunne dokumenteres".

Når eg då vil kjøpe båt der tidlegare eigar delvis har utført service sjølv, er eg då altså utanfor dekning ?

Spørsmålet vart stilt til Gjensidige pr epost og svaret var som vist i første post.

Jeg har også motorskadedekning inkludert i min forsikring hos Gjensidige. I forsikringsdokumentet, som er avtalen mellom meg og Gjensidige, står det:

"For å hindre motorskade, skal forskrifter om utrustning, bruk og vedlikehold fra produsent/leverandør være overholdt og kunne dokumenteres."

Om en saksbehandler hos Gjensidige opplyser at egenutført vedlikehold ikke er godt nok tolker han/hun etter min mening vilkårene feil. Kravet er at det skal "kunne dokumenteres", vilkårene stiller ingen krav til hvem som skal ha utført arbeidet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Då har eg fått ytterlegare avklaring frå Gjensidige som viser at dei nok ikkje er heilt urimelige når alt kjem til alt;

Ref svar:

"Da har jeg fått tilbakemelding på dine spørsmål fra vår fagsjef:

Kunden kan gjerne utføre vedlikeholdet selv, bare det kan dokumenteres at det har skjedd i henhold til produsentens krav. Forskriftsmessig og at godkjente deler og olje er benyttet.

Kunden må i tilfelle kunne redegjøre for innkjøp av deler og olje, samt beskrive hva som er gjort og når, dersom vår takstmann mener manglende vedlikehold er årsak til skaden.  

Med vennlig hilsen
Gjensidige Forsikring
"

Så då konkluderar eg med at eigenutført service er "heilt innanfor" så lenge ein følgjer produsent sine anvisningar og fører dokumentasjon/loggbok på dette.

(PS. Valget denne gang vart likevel Codan pga pris og tidspress. Neste år er det nye muligheter....)

Nemlig. Det må være årsakssammenheng mellom manglende/dårlig utført arbeid og skade. Dvs at man får ikke avslag/avkortning på generelt grunnlag om man har utført service selv. Hvis årsaken til feilen er feil utført service/delevalg, vil du ha større problemer med å få dette dekket. Har et verksted gjort samme feil, vil nok verkstedets ansvarsforsikring komme til nytte.

Redigert av arnstein156 (see edit history)

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Jeg lar ikke noen andre få slippe til i mitt motorrom medmindre det er snakk om noe helt spesielt. Har generelt dårlig tiltro til servicepersonell jfr. hvor grundig jeg selv er. Søler jeg en dråpe olje under jobben ser jeg det og tørker opp samt vasker vekk flekken fullstendig innen jobben er avsluttet. Dokumenterer forøvrig alt jeg gjør, tar vare på alle kvitteringer og holder meg kun til originaldeler slik at dette ikke er diskuterbart i ettertid.

Som om jeg skulle skrevet det selv :-)

Jeg tar endel bilder underveis av generelt vedlikehold og hvert av trinn av servicepunktene. Passer på å få med timeteller, hvilke deler/ spec'er på oljer etc som blir brukt etc. Skriver så ned i motorloggen med ref til bildene.

Synes det er mye mer verdt enn kvitteringer alene som for alt man vet kan komme fra en kompis eller rett og slett dårlig utført arbeid av ett eller annet verksted.

Bildet sier alt, inkl når de ble tatt (og hvor i endel tilfeller).

Regner dette som et pluss den dagen båten skal selges også.

Som kjøper hadde jeg blitt betrygget av å se med egne øyne hva som er gjort opp gjennom årene og ikke minst hvordan :-)

He er et par eksempelbilder fra servicen for et par dager siden.

Innkjøpene

8287A2C7-AD98-42FA-B58F-ECC244985A76.jpg

Timetelleren

B84F0F9B-7891-4BE1-B37E-D7DD534411ED.jpg

Olje suges ut

63AA25CC-E73F-4472-88AC-046AC4E5FE96.jpg

Nytt filter fylles og skrives på

BB0BA7FE-F902-4C48-A3CC-392F7F8CD4AB.jpg

Olje fylles

54D8FD94-E1AB-4150-8B02-4334BB62ADC6.jpg

Samme med giret

58129C67-7809-471E-BAD1-C29A6626E277.jpg

Flush av kjølesystem

DEDB3962-3C64-4DA6-AE75-51EC897D10C4.jpg

På med ny frostvæske ihht spec

784EFDCA-53E3-4AA4-9FDA-613F13908FD3.jpg

Veivhusfilter byttes

BD4C58B8-FAAD-4CCC-B542-5E2F642A88D0.jpg

Også videre....

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Lite spørsmål SAP, når du flusher kjølesystemet lar du motoren gå ?

For øvrig fant jeg en kanne med Volvo(blå) frostvæske om bord, så da har de vel brukt rette typen vil jeg tro ?

(det røde på ekspansjons-tanken får jeg skifte ut med det som står på kanna)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Både og.

Først tapping og skylling endel ganger. Så oppfylling og kjøre litt for å få ut det i bunn av blokka og VV kretsen.

Så et par skyllinger til før 50% konsentrat og resten destilert vann vekselvis fylles på. Motoren blander resten.

Vi starter oss en cumminstråd VT.

Tenkte å legge ut det jeg har hjort hittil der samt de kjente tingene man bør følge med på, litt delenumre og div. .

Bare å ringe så gir jeg deg en walk-through på flushing. Termostathuset må luftes bl.a.

Mvh. SAP

Vi starter oss en cumminstråd VT.

Bare å ringe så gir jeg deg en walk-through på flushing. Termostathuset må luftes bl.a.

Kjør på ! Lar det bli opp til "Cummins-eksperten" å starte den  :thumbsup:

Blir å dra utover nå i formiddag, så jeg tar kontakt til uke for en kjapp gjennomgang på tlf. Kos dere i helgen !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 8 måneder senere...

Om en slik app ikke allerede finnes har du kanskje en god forretningside.

Selv har jeg alt av vedlikeholdshistorikk med nødvendig dokumentasjon for både båt, bil og hus. Greier meg godt uten noen app for å holde orden på dette.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...