Smiley Startet 22.Juni.2015 Del på Facebook Startet 22.Juni.2015 (redigert) Etter påbudet er det på tide å investere i vester som lager minimalt med skille. Da er vel de oppblåsbare tingen. Men det er så mange å velge mellom. Hvem er best? De skal brukes på voksne mennesker, dame 65kg og mann 82kg. Følgende kriterier bør vel spille inn: Komfort, Tilgang til "service"(patroner. Etc.), Pris, Fargeutvalg/utseende. Noen som har gode tips?? Redigert 22.Juni.2015 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
offpist Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Personlig synes jeg Spinlock sine er veldig lekre. Og tilgang til deler skulle ikke være noe problem, kanskje like grieit å kjøpe et "recharge kit" først som sist for å ha liggende ombord. http://www.xxl.no/sport-og-ballspill/vannsport/redningsvester/spinlock-deckvest-lite-170n-redningsvest/p/1080288_3_style Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Etter påbudet er det på tide å investere i vester som lager minimalt med skille. Da er vel de oppblåsbare tingen. Men det er så mange å velge mellom. Hvem er best? De skal brukes på voksne mennesker, dame 65kg og mann 82kg. Følgende kriterier bør vel spille inn: Komfort, Tilgang til "service"(patroner. Etc.), Pris, Fargeutvalg/utseende. Noen som har gode tips?? Hvis minst mulig skille er målet så ville jeg vel helst latt båten ligge i ro når jeg solte meg. Alternativt så finnes det visstnok en oppblåsbar beltevariant, mer som en god rumpetaske. Blir jo bleik på ræva da hvis man skal være helt uten skille. Evt kan en vel ha taska foran for å dekke bløtdelene. https://www.google.no/search?q=inflatable+belt+pack&espv=2&biw=1366&bih=681&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=hmyIVbHGNIflywOlwLEg&ved=0CCYQsAQ Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Jeg har toppmodellen til Spinlock og er veldig fornøyd. Lett og behagelig, men litt dyr. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Da har jeg bestilt 2 stk av disse: http://www.alibaba.com/product-detail/2014-lastet-belt-inflatable-life-jacket_60081540341.html De er både CE-merket og SOLAS godkjent. Da skulle jevn brunfarge ved kosekjøring fortsatt være sikret. Ved dårlig vær eller kjøring over planfart vil det fortsatt være de gode gamle redningsvestene som blir brukt. Startet med bestilling av 2 stk. for testing, men fikk en god pris ved bestilling av 100+ ......... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
arntans Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Har ikke Redningselskapet fått enerett på redningsvestmarkedet? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Hos oss bruker vi Spinlock Lite. Jeg er kjempefornøyd med den ! Sitér dette innlegget Link to post
Cheng Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 (redigert) Den vesten fra Alibaba er vel en vanlig "pølsevest" (ser slik ut på bilder lengre nede på siden) til å ha rundt nakken og er vel ikke SOLAS godkjent? Ser at de sier at refleksen er SOLAS men for en godkjenning av oppblåsbar vest ihht. SOLAS kreves bl.a. "A lifejacket which depends on inflation for buoyancy shall have not less than two separate compartments" SOLAS-vestene er litt tyngre og mere klumpete å ha på enn vanlig fritidsvest :-) Når det gjelder hvilken vest jeg ville valgt av de jeg har prøvd når det gjelder pris, enkelhet, behagelig å ha på så ville jeg gått for Baltic Winner 165. Og da valgt den uten de spennene som skal tres inni hverandre for midjebåndet men med hurtiglås. Hurtiglåsen er mye hurtigere og enklere å håndtere spesielt om en har fått litt kalde fingere. Billigste jeg har sett av disse i butikk er hos Claes Ohlson for 799,- PS - har ikke prøvd Spinlock sine som det skrytes av her på siden :-) Tilgang til deler (patroner, utløsere etc.) er ikke noe problem om en kjøper vest av mere eller mindre kjente fabrikanter, er vel bare ettpar-tre fabrikanter av utløsermekanismer som er brukt. Mest brukt er vel "Halkey Roberts" og "United Molders" Selve gasspatronen er vel like på tvers av disse fabrikantene, eneste en må passe på er størrelsen (antall gram) på patronen. Og selv om f.eks. Baltic har merket sine deler med Baltic så passer de på mange andre vestfabrikanter som har brukt samme utløsermekanismen og vice versa. Redigert 13.Juli.2015 av Cheng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Har ikke Redningselskapet fått enerett på redningsvestmarkedet? hva er det du snakker om? en hver fritidsbåtbruker står fritt til å kjøpe de vestene man vil.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
KongKing Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Tror RS har sendt inn lobbyistene sine på Stortinget for å få enerett til salg av vester i Norge, og siden de ukritisk blir lyttet til av våre folkevalgte så er nok dette snart i boks... ;-) Kk Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 (redigert) Kjøpte ny vest i dag. Dattera på 14 hater den seilvesten med feste for sikkerhetsline jeg bruker som vel er fra 90 tallet en gang. Knall gul og fin. Fant denne hos West systems, ikke noe dill og feste for sikkerhetssele. Grei pris 499,-: http://www.westsystem.no/p/14836/lalizas-sigma-oppblaasbar-automatvest Eneste ulempe jeg kan se er at den er laget for bruk utenpå seiltøy, altså ikke noe å ha på varme sommerdager. Men da bruker jeg den gamle og gule for å slippe å bli solbrent uansett så... --------- Kinkong og Arntans mener altså at jeg kjøpte vest pga RS og av RS? :-) Jaja. Konspirasjonsteoriene lever i beste velgående. Litt trist å lese når voksne folk fantaserer sånn, men de tror neppe på det selv må en tro. Redigert 13.Juli.2015 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Smil litt da, Pinkvin :-) Kk Sitér dette innlegget Link to post
arntans Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Det var ikke deg jeg hadde i tankene da jeg kom med ovenstående bemerkning, men la gå,både du og Redningselskapet tilstreber et monopol på den hele og fulle sannhet. Så får du heller definere ordet konspirasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Etter påbudet er det på tide å investere i vester som lager minimalt med skille. Da er vel de oppblåsbare tingen. Men det er så mange å velge mellom. Hvem er best? De skal brukes på voksne mennesker, dame 65kg og mann 82kg. Følgende kriterier bør vel spille inn: Komfort, Tilgang til "service"(patroner. Etc.), Pris, Fargeutvalg/utseende. Noen som har gode tips?? Jeg ville tro at driftsikkerhet, evne til beskyttelse og oppdrift var hovedkriteriene. Farven skal være orange eller HiViz. Da har jeg bestilt 2 stk av disse: http://www.alibaba.com/product-detail/2014-lastet-belt-inflatable-life-jacket_60081540341.html De er både CE-merket og SOLAS godkjent. Da skulle jevn brunfarge ved kosekjøring fortsatt være sikret. Ved dårlig vær eller kjøring over planfart vil det fortsatt være de gode gamle redningsvestene som blir brukt. Startet med bestilling av 2 stk. for testing, men fikk en god pris ved bestilling av 100+ ......... Den er aldri i verden SOLAS godkjent. Da skal den ha minst to uavhengige kammere med hver sin hydrostatiske utløser. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Jeg ville tro at driftsikkerhet, ........ Blir vanskelig å sjekke driftsikkerhet, da må du hoppe på sjøen for å se om den løser ut. Og så må den lades om med ny patron og ny utløser. Tro om den virker neste gang? Blir litt som å teste fyrstikker, virker den så har du ikke bruk for den mer. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Smil litt da, Pinkvin :-) Kk :-) Det var ikke deg jeg hadde i tankene da jeg kom med ovenstående bemerkning, men la gå,både du og Redningselskapet tilstreber et monopol på den hele og fulle sannhet. Så får du heller definere ordet konspirasjon. Dette med at RS skal tjene så mye på salg av redningsvester og derfor har konspirert om å presse frem et vestpåbud for å selge flere vester. Ærlig talt da mann, det er jo selvsagt bare vås og vrøvl. Men det blir stadig gjentatt av ulike motstandere av vestpåbudet på sosiale media. Må jo nesten være noen som tror på det, eller er det greit å stadig komme med tullepåstander som alle skjønner er tulleball? Skulle bare mangle at en organisasjon som jobber for å redde liv på sjøen selger vester, og er for vestpåbud. Det er så åpenbart at en nær blir svimmel på tanken at noen mener det er feil. Har man da skjønt noe av grunnlaget for at en organisasjon som RS eksisterer i det hele tatt? RS skal hindre folk fra å forulykke, da i hovedsak gjennom drukning (ja, en del ting til, men for ordens skyld), noe som skjer når kroppen synker under vannoverflata, noe en vest kan forhindre. Og mot det så drar man frem konspirasjoner om økt vestsalg for RS. Pinlig. Flaut. ------- Nok om det. Skal prøve å ta det med et smil fremover. For det er jo en vits og bare dumt og dumheter kan man absolutt le av. :-) ------- Ang valg av vest så har jeg, frem til i dag, sverget til vanlige ikke oppblåsbare fordi jeg ikke er noe god på vedlikehold av tabletter og gassbeholdere, glemmer det rett og slett. Og selvsagt en stor fordel at slike ikke- oppblåsbare vester dekker store deler av overkroppen slik at en ikke blir solbrent, sola på sjøen er jo veldig sterk og overdreven soling er jo ikke bra for noen. Så får det heller være at jeg får skille ved skuldrene og halsen. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Skogtroll2 Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Jeg har hatt en hel haug med oppblåsbare vester til både fritids- og yrkesbruk siden slutten av 90-tallet - alle tenkelige merker - og av disse har Baltic skilt seg ut som definitivt best i holdbarhet. Nesten helt konsekvent har de dyrere vestene vist seg å lekke ved funksjonstest etter bare et par års bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 14.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Jeg var vist litt kjapp på labben når det gjaldt SOLAS godkjenningen ja. Årsaken var ren uvitenhet fra min side.... Ellers så er dette rene belte-vester, og ikke til å henge over skuldrene. Bildene lenger ned på siden det ble linket til var av en annen modell. Jeg må understreke at disse ikke er ment som "redningsvest" i vanlig forstand. Disse skal kun brukes i de tilfellene der jeg synes det nye forbudet er for dumt: når jeg på en deilig solskinnsdag ligger på tomgang og nyter flatt vann. Ved all annen bruk drar jeg på meg ordinær vest, som jeg alltid har gjort. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
lippert Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 (redigert) Hos oss bruker vi Spinlock Lite. Jeg er kjempefornøyd med den ! Har du prøvd den i vannet? Jeg ser ikke noen skrittstropp på den. Etter å ha prøvd tradisjonelle pølsevester uten stropp, og med så bruker jeg nå kun vester med skrittstopp. Spinlock har jo et godt rykte så jeg vil jo tro vesten fungerer godt, men hører gjerne erfaring fra noen som har hatt den på i vannet. Selv bruker jeg Helly Hansen inshore. Svært god å ha på, og med integrert skrittstropp som kan pakkes bort. Forøvrig bør alle prøve en oppblåsbar vest i vann. Det er en helt annen følelse enn de gamle orange fra HH. Redigert 14.Juli.2015 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Forøvrig bør alle prøve en oppblåsbar vest i vann. Det er en helt annen følelse enn de gamle orange fra HH.. Mener du i positiv eller negativ forstand? Har ikke brukt noe annet enn seilvest i vann og syns det er helt ok, men kan jo forestille meg at gammeldags redningsvest ikke er så greit. De oppblåsbare ser jo også håpløse ut mtp mulighet til å svømme og bevege seg i vannet på en normal måte. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 (redigert) Jeg har hatt en hel haug med oppblåsbare vester til både fritids- og yrkesbruk siden slutten av 90-tallet - alle tenkelige merker - og av disse har Baltic skilt seg ut som definitivt best i holdbarhet. Nesten helt konsekvent har de dyrere vestene vist seg å lekke ved funksjonstest etter bare et par års bruk. Det du skriver her liker jeg dårlig. Hovedgrunnen til at jeg ikke har gått over til oppblåsbar vest er at jeg slurver med vedlikehold av patroner og tabletter så jeg føler meg aldri 100% på at de faktisk vil virke, dernest at de jeg har prøvd ikke er behagelig å ha på. Nå kjøpte jeg en oppblåsbar med sikkerhettsele, noe jeg vil få bruk for under mer krevende forhold enn normalt, som igjen sannsynliggjør lengre tid i vannet hvis det går galt, og så skriver du at det er et generelt problem med lekkasje... ------- Hmm, noen som vet om noen som selger seilervester med feste for sikkerhetssele? En vanlig ikke- oppblåsbar seilvest? Redigert 14.Juli.2015 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Mener du i positiv eller negativ forstand? Har ikke brukt noe annet enn seilvest i vann og syns det er helt ok, men kan jo forestille meg at gammeldags redningsvest ikke er så greit. De oppblåsbare ser jo også håpløse ut mtp mulighet til å svømme og bevege seg i vannet på en normal måte. Mener vel mest at der er annerledes. Det tar f.eks "litt" tid før du får oppdrift. Den kan klemme litt rundt halsen. Det kan være greit å ha opplevd dette. Siden man jo skal bytte patron og tablett med jevne mellomrom er jo testen "gratis" Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Mouche Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Hvorfor skal man bytte patron med mindre den har gått hull på/brukt? At man bytter tabletten er en annen sak. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
lippert Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Nei, si det. Det er bare noe jeg lærte når jeg kjøpe min første pølsevest. Enten det, eller veie den og se om den veier sine nødvendig gram. Og strengt bytter jeg heller ikke patron så ofte. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
KarmaZ Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Jeg skjønner bare ikke hvorfor all sikkerhetsutstyr må være så dyrt. Betale halvannen tusen for en vest, som knapt nok blir brukt.. Jeg mener sånt utstyr burde vært billigere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.