Jump to content

Oppblåsbar redningsvest, hvilken skal man velge?


Smiley

Recommended Posts

Drar frem denne tråden igjen, nå har det gått 3 år siden, er det kommet noe nytt? Trenger 2 nye vester til båtsesongen. Har et krav, ønsker D-ring i stål, bruker den til å feste fiskestanga i når jeg står å fisker. Redningsselskapet sine vester ser flotte ut, heller ikke så dyr, men fikk de ikke noe kritikk...

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Guest Avmønstret#

Husker den historien fra Sverige hvor noen i rib traff ett merke. På vei ut av båten ble de oppblåsbare vesten skadet og folk endte opp i sjøen med helt og delvis ødelagte vester. Var det en eller to som druknet? Og alle testene som viser at vestene plutselig kan svikte osv. 

 

Gjør som Hulda jeg. 

Link to post

Vi har vanlige oppblåsbare ombord, ingen Hammar-mekanikk eller annet fiksfakseri (selv om jeg skjønner at det har mye for seg). Jeg har ligget på dekk og mekket forslag i tropisk regnvær, der jeg hadde bølger som skylte over meg hvert tiende sekund, og regnet var så kraftig at alt saltet var borte før neste bølge kom. Jeg har blitt overrasket av mang en bølge som fant veien til cockpit på mørke nattevakter, og revet storseil på fordekket i femti knop vind og irriterende høye bølger. Likevel har den ikke løst seg ut. Jeg er på kanten til imponert over at det lar seg gjøre å få de til å løse seg ut en sommerdag i Oslofjorden. For ordens skyld: jeg har med ujevne mellomrom testet utløsermekanismen. Har Spinlock-vesten i videoen over.

Link to post

Vi har hatt slike automatvester fra Baltic siden begynnelsen av 90-tallet og byttet dem ut etter tur/alder. Har alltid vært nøye med å sjekke dem for lekkasje, skru til gasspatron og skifte bobinen med et par års mellomrom. Har sjekket ut i praksis om de fungerer og de har enda ikke feilet enten det har vært ve et uhell (falt i vannet) eller utprøving, hoppet i vannet med vilje for å sjekke. Tror noe av problemet med vestene er brukerleif i form av dårlig tilsyn.

 

Og nå har jeg bestilt et par magebelter (automatvester) fra banggood.com til 300 per stykk siden disse vil tilfredsstille myndighetenes krav til flyteplagg på en solskinnsdag i skjærgården, men vil ALDRI bruke disse som redningsvester for da har jeg andre!

 

https://www.banggood.com/search/auto-manual-inflatable-belt-waist-life-buoy-ring-hoop-sailing.html

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Nå har jeg vært ute i Hulda og tittet. Vi kjøpte en gjeng med Seago type vester. Tror jeg bare dumper dem. Gidder ikke å sette inn nye brikker og veie sylindrene. Hos oss, i praksis- når jeg ikke skal på fordekket, og er inne og styrer, har på seilvesten hele tiden. Ut i cockpit med seilvesten. Kommer en byge, eller det blir kaldt, tar på en regnjakke på utsiden av seilvesten. Gir beskyttelse mot ribbensstøt. Skulle jeg ramle i vannet, så flyter jeg. Skulle jeg ramle i vannet med en oppblåsbar på innsiden, blir jeg kvalt. Da kan jeg like gjerne drukne. Oppblåsbare vester er for oss et feilkjøp. Men hva man velger, betinger hvilket bruksmønster man har. Nå har jeg tre 'ubrukte' Seago hengende. Seilvestene er så slitte at de trenger utskifting.

 

Den turen jeg referer til over. Tror jeg stod til knes i vann fire ganger på en times tid. Kunne høre hvordan vannet surklet ut av dreneringene gjennom støyen fra vind og sjø. På meg virket det som om bråttene kom inn i høyde med nedre saling før de landet over båten. Og til min utstyrlige glede, ikke et gram vann inne i båten. All applaus til produsenten av Hulda :-) Dagen etter var jeg så støl mellom skulderbladene etter å ri båten gjennom bråttene at jeg hadde problemer med å puste dypt inn. Ikke flere slike turer på meg. Om jeg kan unngå det. Når en vest løser ut i en slik situasjon, øker det bare stressnivået.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Hej

Man kan fundera på vilken väst som hjälper en bäst. En seglarväst har en flytkraft på 50 Newton, eller en nyare uppblåsbar som har 165 Newton. En vuxen människa behöver 20-30 Newton för att flyta i marvattnet. Det är en viss skillnad på om man har 20-30 Newton eller 135-145 Newton som lyfter dig ur vattnet och dessutom vänder dig rätt vid medvetslöshet. Medvetslöshet vilket vi alla drabbas av efter en tid i kallt vatten, dock har man räddat livet på personer med väldigt låg kroppstemperatur. En uppblåsbar behöver servis, det vanligaste felet är lös gaspatron. Nya Baltic västar har en säkring som förhindrar detta, nya västar bör kompletteras med säkring (retainer) SXK V har gjort ett protokoll för egenkontroll

5abe4c96f0979_Egenkontrollfram2018.png.10f14515108bf5725949a663de9721a7.png5abe4c979b4b4_Egenkontrollbak2018.png.11a1e770a53107a7f3109f7793727b06.png.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...