John_Kr Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Drar frem denne tråden igjen, nå har det gått 3 år siden, er det kommet noe nytt? Trenger 2 nye vester til båtsesongen. Har et krav, ønsker D-ring i stål, bruker den til å feste fiskestanga i når jeg står å fisker. Redningsselskapet sine vester ser flotte ut, heller ikke så dyr, men fikk de ikke noe kritikk... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Hulda har gått vekk fra disse oppblåsbare vestene. Bruker seilvest med D-ring i stål. Har vært ute i skikkelig drittvær, poff- så blåste vesten seg opp. Ble jo helt handicappet. Nå ligger patronvestene tørt pakket som reserve, i år må de ha service. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Hvor ømtålig de oppblåsbare er varierer nok med merke og modell. Et eksempel fra Spinlock Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Husker den historien fra Sverige hvor noen i rib traff ett merke. På vei ut av båten ble de oppblåsbare vesten skadet og folk endte opp i sjøen med helt og delvis ødelagte vester. Var det en eller to som druknet? Og alle testene som viser at vestene plutselig kan svikte osv. Gjør som Hulda jeg. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Seilervest? Ok, kanskje det ... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Gunga Din Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Jeg har også gått tilbake til seilervest/livline, tykker det er mer behaglig har testet 3 ulike inkl Spinlocken.........men seilervesten er best..... hadde også en tur med drittvær til Skagen, da vi skulle stuve unden vestene i havn, blåste den ene opp seg....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Maika Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 (redigert) Min oppblåsbare har hammar-mekanikk som ikke blåser seg opp så lett som de «vanlige». Redigert 28.Mars.2018 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 hammar-mekanikk? Hva er det? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mulligan Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Hammar lager hydrostatisk utløsere. Løser ut på vanntrykk, ikke fuktighet. Mekanismen ligger inne i flytelungen, ikke utenpå. Omtrent enerådende på SOLAS godkjente vester. Mine vester har to Hammar utløsere. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Vi har vanlige oppblåsbare ombord, ingen Hammar-mekanikk eller annet fiksfakseri (selv om jeg skjønner at det har mye for seg). Jeg har ligget på dekk og mekket forslag i tropisk regnvær, der jeg hadde bølger som skylte over meg hvert tiende sekund, og regnet var så kraftig at alt saltet var borte før neste bølge kom. Jeg har blitt overrasket av mang en bølge som fant veien til cockpit på mørke nattevakter, og revet storseil på fordekket i femti knop vind og irriterende høye bølger. Likevel har den ikke løst seg ut. Jeg er på kanten til imponert over at det lar seg gjøre å få de til å løse seg ut en sommerdag i Oslofjorden. For ordens skyld: jeg har med ujevne mellomrom testet utløsermekanismen. Har Spinlock-vesten i videoen over. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Vi har hatt slike automatvester fra Baltic siden begynnelsen av 90-tallet og byttet dem ut etter tur/alder. Har alltid vært nøye med å sjekke dem for lekkasje, skru til gasspatron og skifte bobinen med et par års mellomrom. Har sjekket ut i praksis om de fungerer og de har enda ikke feilet enten det har vært ve et uhell (falt i vannet) eller utprøving, hoppet i vannet med vilje for å sjekke. Tror noe av problemet med vestene er brukerleif i form av dårlig tilsyn. Og nå har jeg bestilt et par magebelter (automatvester) fra banggood.com til 300 per stykk siden disse vil tilfredsstille myndighetenes krav til flyteplagg på en solskinnsdag i skjærgården, men vil ALDRI bruke disse som redningsvester for da har jeg andre! https://www.banggood.com/search/auto-manual-inflatable-belt-waist-life-buoy-ring-hoop-sailing.html Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Du behøver ikke å krysse tropiske farvann. Det holder med SW 20 m/s på nordgående mellom Tisler og Missingen en oktoberdag. Husker ikke hva vestene heter. Er vel vanlige greier fra Seatronic. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Tror ikke vi hadde mer en 10-15 meter men litt sjø o ett jæ... regn hele tiden, vi var litt småvåte da vi kom fram....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 (redigert) Nå har jeg vært ute i Hulda og tittet. Vi kjøpte en gjeng med Seago type vester. Tror jeg bare dumper dem. Gidder ikke å sette inn nye brikker og veie sylindrene. Hos oss, i praksis- når jeg ikke skal på fordekket, og er inne og styrer, har på seilvesten hele tiden. Ut i cockpit med seilvesten. Kommer en byge, eller det blir kaldt, tar på en regnjakke på utsiden av seilvesten. Gir beskyttelse mot ribbensstøt. Skulle jeg ramle i vannet, så flyter jeg. Skulle jeg ramle i vannet med en oppblåsbar på innsiden, blir jeg kvalt. Da kan jeg like gjerne drukne. Oppblåsbare vester er for oss et feilkjøp. Men hva man velger, betinger hvilket bruksmønster man har. Nå har jeg tre 'ubrukte' Seago hengende. Seilvestene er så slitte at de trenger utskifting. Den turen jeg referer til over. Tror jeg stod til knes i vann fire ganger på en times tid. Kunne høre hvordan vannet surklet ut av dreneringene gjennom støyen fra vind og sjø. På meg virket det som om bråttene kom inn i høyde med nedre saling før de landet over båten. Og til min utstyrlige glede, ikke et gram vann inne i båten. All applaus til produsenten av Hulda :-) Dagen etter var jeg så støl mellom skulderbladene etter å ri båten gjennom bråttene at jeg hadde problemer med å puste dypt inn. Ikke flere slike turer på meg. Om jeg kan unngå det. Når en vest løser ut i en slik situasjon, øker det bare stressnivået. Redigert 30.Mars.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Hej Man kan fundera på vilken väst som hjälper en bäst. En seglarväst har en flytkraft på 50 Newton, eller en nyare uppblåsbar som har 165 Newton. En vuxen människa behöver 20-30 Newton för att flyta i marvattnet. Det är en viss skillnad på om man har 20-30 Newton eller 135-145 Newton som lyfter dig ur vattnet och dessutom vänder dig rätt vid medvetslöshet. Medvetslöshet vilket vi alla drabbas av efter en tid i kallt vatten, dock har man räddat livet på personer med väldigt låg kroppstemperatur. En uppblåsbar behöver servis, det vanligaste felet är lös gaspatron. Nya Baltic västar har en säkring som förhindrar detta, nya västar bör kompletteras med säkring (retainer) SXK V har gjort ett protokoll för egenkontroll . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.